BUX 44,148.98
+0.04%
BUMIX 3,792.28
+0.86%
CETOP20 1,883.91
+0.83%
OTP 9,520
+1.60%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
-0.49%
ZWACK 17,300
+0.29%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,100
-0.45%
-0.47%
-1.09%
0.00%
-1.87%
OPUS 153.8
+1.18%
+0.51%
+2.36%
0.00%
-2.00%
OTT1 149.2
0.00%
+0.91%
MOL 2,954
+0.20%
DELTA 38.55
-2.65%
ALTEO 2,850
+1.42%
0.00%
+3.18%
0.00%
0.00%
-1.57%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-0.51%
-1.26%
+0.98%
0.00%
+2.78%
+5.83%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
-0.17%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Jót tennének a buszgyártókkal

Néhány hónap múlva írhatják ki azt a pályázatot, amely eldönti, hogy maradnak-e a Volánok, vagy új szereplők lépnek a helyükbe. A kormányzat a magyar autóbuszgyártó ipart is helyzetbe hozná, akár egy évtizedre is.

Áprilisban jelenhet meg az autóbuszos helyközi személyszállítási közszolgáltatás ellátására vonatkozó pályázat – közölte a Világgazdasággal a fejlesztési tárca. Azért kell pályázatot kiírni, mert az uniós előírások szerint már nem hosszabbíthatók meg a Volán-társaságok jogutódjaiként létrejött közlekedési központokkal megkötött közszolgáltatási szerződések, amelyek ezért 2016 végén hatályukat vesztik. Az új szolgáltatókat az uniós rendelkezéseknek megfelelő pályázati úton kell kiválasztani. A brüsszeli előírások szerint a tenderen induló társaságok járműveinek átlagos életkora nem lehet több tíz évnél, márpedig a Volán autóbuszparkjának átlagos életkora jóval e fölött van. Ezért elengedhetetlen, hogy a Volánok új járműveket vásároljanak.

A fejlesztési tárca szerint a szolgáltatói pályázatok szorosan összefüggnek a járműbeszerzések megvalósítására vonatkozó döntésekkel. A járműbeszerzések módja, időbeliségének meghatározása során iparpolitikai szempontokat is figyelembe véve kell eljárni, meg kell határozni a beszerzések időbeli sorrendjét is. Az erre vonatkozó döntések előkészítése is folyamatban van – emelte ki a minisztérium. Az elképzelések szerint a buszgyártóknak a tízéves közszolgáltatási szerződések folyamatos flottafejlesztési előírásaival biztosítanának piacot.

Tasó László államtitkár korábban azt mondta, hogy olyan elképzelésen dolgoznak, amelyben a magyar autóbuszgyártók, illetve a magyar vállalkozók szerephez juthatnak. – Típus és gyártmány megjelölése természetesen nem lehetséges, a járművekkel szembeni műszaki elvárásokat azonban a magyar ipar képességeit is figyelembe véve alakítják ki – közölte kérdésünkre a minisztérium, amely szerint a tízéves jármű-átlagéletkor a fejlesztések folyamatosságával ha nem is 2017 elejére, de belátható időn belül elérhető lehet. A járműbeszerzésre irányuló közbeszerzési pályázatokon minden olyan hazai és külföldi gyártó indulhat, amely megfelel a pályázati kiírásban foglalt feltételeknek. A pályázati kiírások nem tartalmazhatnak olyan feltételeket, amelyek bármely pályázót diszkriminatív helyzetbe hoznák.

A járművek beszerzésekor komplex szemléletet érdemes érvényesíteni, a beszerzési mellett a fenntartási költségeket, a megfelelő ár-érték arány meglétét is kellő súllyal figyelembe véve az elbírálás során. Így biztosítható, hogy az utasok a korábbinál magasabb szintű kiszolgálásban részesülhessenek – emelte ki a tárca.

Tavaly is frissült a buszpark

Az autóbusz-állomány korszerűsítése a pályázattól függetlenül folyamatosan zajlik: a közlekedési központok 2015-ben helyközi forgalomban 143, míg helyi forgalomban 34, a BKV 2015-ben és részben 2016-ban összesen 370 autóbuszt szereztek be, emellett más nagyvárosokban is jelentős fejlesztések történtek.


-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek