Cégvilág

Jót tennének a buszgyártókkal

Néhány hónap múlva írhatják ki azt a pályázatot, amely eldönti, hogy maradnak-e a Volánok, vagy új szereplők lépnek a helyükbe. A kormányzat a magyar autóbuszgyártó ipart is helyzetbe hozná, akár egy évtizedre is.

Áprilisban jelenhet meg az autóbuszos helyközi személyszállítási közszolgáltatás ellátására vonatkozó pályázat – közölte a Világgazdasággal a fejlesztési tárca. Azért kell pályázatot kiírni, mert az uniós előírások szerint már nem hosszabbíthatók meg a Volán-társaságok jogutódjaiként létrejött közlekedési központokkal megkötött közszolgáltatási szerződések, amelyek ezért 2016 végén hatályukat vesztik. Az új szolgáltatókat az uniós rendelkezéseknek megfelelő pályázati úton kell kiválasztani. A brüsszeli előírások szerint a tenderen induló társaságok járműveinek átlagos életkora nem lehet több tíz évnél, márpedig a Volán autóbuszparkjának átlagos életkora jóval e fölött van. Ezért elengedhetetlen, hogy a Volánok új járműveket vásároljanak.

A fejlesztési tárca szerint a szolgáltatói pályázatok szorosan összefüggnek a járműbeszerzések megvalósítására vonatkozó döntésekkel. A járműbeszerzések módja, időbeliségének meghatározása során iparpolitikai szempontokat is figyelembe véve kell eljárni, meg kell határozni a beszerzések időbeli sorrendjét is. Az erre vonatkozó döntések előkészítése is folyamatban van – emelte ki a minisztérium. Az elképzelések szerint a buszgyártóknak a tízéves közszolgáltatási szerződések folyamatos flottafejlesztési előírásaival biztosítanának piacot.

Tasó László államtitkár korábban azt mondta, hogy olyan elképzelésen dolgoznak, amelyben a magyar autóbuszgyártók, illetve a magyar vállalkozók szerephez juthatnak. – Típus és gyártmány megjelölése természetesen nem lehetséges, a járművekkel szembeni műszaki elvárásokat azonban a magyar ipar képességeit is figyelembe véve alakítják ki – közölte kérdésünkre a minisztérium, amely szerint a tízéves jármű-átlagéletkor a fejlesztések folyamatosságával ha nem is 2017 elejére, de belátható időn belül elérhető lehet. A járműbeszerzésre irányuló közbeszerzési pályázatokon minden olyan hazai és külföldi gyártó indulhat, amely megfelel a pályázati kiírásban foglalt feltételeknek. A pályázati kiírások nem tartalmazhatnak olyan feltételeket, amelyek bármely pályázót diszkriminatív helyzetbe hoznák.

A járművek beszerzésekor komplex szemléletet érdemes érvényesíteni, a beszerzési mellett a fenntartási költségeket, a megfelelő ár-érték arány meglétét is kellő súllyal figyelembe véve az elbírálás során. Így biztosítható, hogy az utasok a korábbinál magasabb szintű kiszolgálásban részesülhessenek – emelte ki a tárca.

Tavaly is frissült a buszpark

Az autóbusz-állomány korszerűsítése a pályázattól függetlenül folyamatosan zajlik: a közlekedési központok 2015-ben helyközi forgalomban 143, míg helyi forgalomban 34, a BKV 2015-ben és részben 2016-ban összesen 370 autóbuszt szereztek be, emellett más nagyvárosokban is jelentős fejlesztések történtek.


-->

autóbuszgyártó Volán
Kapcsolódó cikkek