BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Százmillió euróról folyik a vita a 4-es metró miatt

Hiába kért felülvizsgálatot a Budapesti Közlekedési Zrt., a Kúria az M4-es metróalagutat fúró Bamco Kkt.-nak adott igazat a 10,37 millió eurós bankgarancia-lehívás miatt indított perben. A Bamco, a Strabag–Hídépítő-páros közös formációja még áprilisban nyert jogerősen a 2013-ra visszanyúló ügyben. A főváros cége a lehívást késedelmes teljesítéssel indokolta, a Bamco azonban a 2013-as lehívást vitatta, olyan alapon, hogy az alagút átadás-átvétele 2011-ben megtörtént, ezt követően a főváros cége csak jótállási, szavatossági igények miatt hívhatta volna le szabályosan a bankgaranciát.

A konkrét ügyben összesen mintegy négymilliárd forintot kell a fővárosnak kifizetnie, figyelembe véve a mintegy 800 millió forint többletköltséget. A három éve folyó perben vitatott összeget ugyanis súlyosbítja a 8 százalékkal ketyegő eurókamat és az ügyvédi költségek. Elméletileg legalább ennyit spórolhatott volna meg a főváros, ha pereskedés helyett megállapodik a Bamcóval. Ez azonban a BKV szerint nem járható út. Legalábbis Bolla Tibor elnök-vezérigazgató korábbi közleményében leszögezte: „a megbízó a vitás kérdések jogi úton történő további rendezéséről nem mond le (nem is mondhatna le, hiszen az igényérvényesítés jogszabályi kötelezettsége)”. A Bamcóval pedig bőven van vita: az alagútfúrási munkálatokra kötött szerződés eredetileg bruttó 249 millió euróra szólt, a vitatott összeg mintegy 100 millió euró. Ennek egy része – a Bamco nézőpontjából – a szerződéses árból ki nem fizetett tétel, más része a a megrendelő által okozott többletköltség.

Bolla Tibor értékelése szerint az alagútépítő mintegy 100 millió eurós teljes követelésállományából 27 millió euró „kapcsán járt sikerrel”, ami „egyértelműen azt mutatja, hogy hatékony az ügyvédi és szakértői munka”. Reagált egyben arra a felvetésre, hogy a tanácsadóknak jól fialnak a metróperek, hiszen a fővárosnak dolgozó Perenyei és Társa Ügyvédi Iroda, illetve a MetroConsult Kft. 1,6-1,6 milliárd forinttal szerepelt tavaly a metróprojekt szerződéseinek összesítő listáján.

Más olvasatban a Bamco összes, 100 millió euró körüli követeléséből eddig 50 milliónak futott neki, és ebből eddig többet nyert, mint veszített. A fizetnivalót pedig gyarapítják a metróépítés kapcsán keletkezett követelések kezelésével foglalkozó műszaki és jogi tanácsadóknak fizetett díjak – valamennyi peres ügy esetében. Ezeket a járulékos költségeket takaríthatná meg a fővárosi cég.

A BKV azonban nem aggódik a járulékos költségek miatt. A 4-es metró összköltségvetését 2012 végén 452,5 milliárd forintban állapították meg, és ebből a keretösszegből 67,5 milliárd forintot különítettek el a vállalkozókkal folytatott vitákra. A közlemény szerint ebből összesen mintegy 21 milliárd forintot használtak fel részben perek, részben a kormány jóváhagyásával kötött megállapodások eredményeként. A járulékos költségeket, felesleges kiadásokat illető felvetésekre az eddigi tendenciák alapján azzal kalkulál, hogy a vitarendezésre elkülönített keret valószínűleg még csökkenni is fog az eljárások lezárását követően.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek