Százmillió euróról folyik a vita a 4-es metró miatt
Hiába kért felülvizsgálatot a Budapesti Közlekedési Zrt., a Kúria az M4-es metróalagutat fúró Bamco Kkt.-nak adott igazat a 10,37 millió eurós bankgarancia-lehívás miatt indított perben. A Bamco, a Strabag–Hídépítő-páros közös formációja még áprilisban nyert jogerősen a 2013-ra visszanyúló ügyben. A főváros cége a lehívást késedelmes teljesítéssel indokolta, a Bamco azonban a 2013-as lehívást vitatta, olyan alapon, hogy az alagút átadás-átvétele 2011-ben megtörtént, ezt követően a főváros cége csak jótállási, szavatossági igények miatt hívhatta volna le szabályosan a bankgaranciát.
A konkrét ügyben összesen mintegy négymilliárd forintot kell a fővárosnak kifizetnie, figyelembe véve a mintegy 800 millió forint többletköltséget. A három éve folyó perben vitatott összeget ugyanis súlyosbítja a 8 százalékkal ketyegő eurókamat és az ügyvédi költségek. Elméletileg legalább ennyit spórolhatott volna meg a főváros, ha pereskedés helyett megállapodik a Bamcóval. Ez azonban a BKV szerint nem járható út. Legalábbis Bolla Tibor elnök-vezérigazgató korábbi közleményében leszögezte: „a megbízó a vitás kérdések jogi úton történő további rendezéséről nem mond le (nem is mondhatna le, hiszen az igényérvényesítés jogszabályi kötelezettsége)”. A Bamcóval pedig bőven van vita: az alagútfúrási munkálatokra kötött szerződés eredetileg bruttó 249 millió euróra szólt, a vitatott összeg mintegy 100 millió euró. Ennek egy része – a Bamco nézőpontjából – a szerződéses árból ki nem fizetett tétel, más része a a megrendelő által okozott többletköltség.
Más olvasatban a Bamco összes, 100 millió euró körüli követeléséből eddig 50 milliónak futott neki, és ebből eddig többet nyert, mint veszített. A fizetnivalót pedig gyarapítják a metróépítés kapcsán keletkezett követelések kezelésével foglalkozó műszaki és jogi tanácsadóknak fizetett díjak – valamennyi peres ügy esetében. Ezeket a járulékos költségeket takaríthatná meg a fővárosi cég.
A BKV azonban nem aggódik a járulékos költségek miatt. A 4-es metró összköltségvetését 2012 végén 452,5 milliárd forintban állapították meg, és ebből a keretösszegből 67,5 milliárd forintot különítettek el a vállalkozókkal folytatott vitákra. A közlemény szerint ebből összesen mintegy 21 milliárd forintot használtak fel részben perek, részben a kormány jóváhagyásával kötött megállapodások eredményeként. A járulékos költségeket, felesleges kiadásokat illető felvetésekre az eddigi tendenciák alapján azzal kalkulál, hogy a vitarendezésre elkülönített keret valószínűleg még csökkenni is fog az eljárások lezárását követően.


