BUX 52,376.91
+0.09%
BUMIX 4,404.2
-0.58%
CETOP20 2,374.54
-0.46%
OTP 18,110
-0.96%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
+0.67%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,615
-0.31%
RABA 1,570
0.00%
0.00%
-2.06%
+1.66%
0.00%
+0.40%
+0.38%
-2.60%
-0.44%
+3.00%
OTT1 149.2
0.00%
-2.04%
MOL 2,436
-0.08%
-0.67%
ALTEO 1,395
+1.82%
0.00%
-3.23%
EHEP 1,975
+0.25%
0.00%
4IG 1,010
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.20%
-0.35%
-5.00%
+8.33%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
-0.44%
-3.24%
0.00%
-1.23%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Negyvenéves elmaradásban a Duna

Most a kikötői kapacitáshiány okoz gondot.

Megkezdődött az elmúlt másfél hónapban feltorlódott áruk fuvarozása, miután a napokban véget ért a jégzajlás miatti 45 napos kényszerpihenő – mondta a Világgazdaságnak Szalma Botond egykori Mahart-vezér, a Plimsoll Zrt. résztulajdonosa.

Míg máskor a kiszámíthatatlan időjárás, az alacsony vízállás okoz gondot – ami ráadásul a megbízói kört is elbizonytalanítja –, most egyes al-dunai kikötők nem bírják a megnövekedett forgalmat, ám szerencsére a magyar kikötőkkel ilyen probléma nincs – jegyezte meg a szakértő. A kikötők mellett a vízi utakkal is gondok vannak. Elkerülhetetlen lenne a folyók szabályozása, és e téren a régióban az utóbbi időben szinte csak Németország lé­pett valamit.

Szalma szerint a Du­na e szempontból negyvenéves elmaradásban van. Hozzátette: be kellene fejezni a vízlépcső építését Bős–Nagymarosnál, és továbbiakat kellene építeni Adonynál és Fajsznál. Ezek több százmilliárd forintos kiadást jelentenének az államnak, hisz például a bős–nagymarosi beruházás befejezése 200-300 milliárd forintot, a másik két vízlépcső építése pedig (egyenként) 100-300 milliárd forint igényelne. Ezek azonban száz-kétszáz évre is megoldanák a vízi infrastruktúra problémáit.

Szalma szerint ezen vízműveket nem csupán a hajózás miatt kellene megépíteni, hiszen nemzetgazdasági szempontból is megtérülő beruházások lennének, mert a folyó szabályozatlansága miatt az alacsony talajvíz egy-egy évben akár százmilliárdos veszteséget is okozhat az agráriumnak. A mezőgazdaság mellett e beruházások természetesen a közlekedés fejlesztését is szolgálnák, hisz a vízlépcsőkkel együtt három új Duna-híd is megépülhetne, ami szintén kedvező lenne. Mindezek mellett a turizmus fejlődéséhez is hozzájárulnának a beruházások – emelte ki Szalma.

A tranzit dobta meg a folyami áruszállítást

Tavaly az előző évhez képest a vízi áruszállítás volumene 0,8, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8,3 százalékkal emelkedett, ami a tranzitszállítás jelentős, 21 százalékos növekedésével magyarázható – derül ki a KSH adataiból. Közben a magyarországi belvízi kikötőkben a be-, illetve kirakott áruk össztömege kilenc százalékkal csökkent.


Kapcsolódó cikkek