BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hazai turisztikáért lobbizik a MUISZ

A hazai turizmus versenyképességét rontaná, ha Magyarország már jövőre alkalmazná azt az EU-szabályt, amely teljes (áfás) áras számlázást ír elő a beutaztatásban, miközben a régiós országokban ezt még nem vezették be.

Az elmúlt hetekben, hónapokban több kérdésben is aktívan hallatta a hangját a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ), amelynek szakmai véleményét, javaslatait a jogalkotók egyre többször kikérik, megfogadják – mondta el a szervezet közgyűlésén Molnár Judit, a MUISZ elnöke, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. A szakember szerint a Pénzügyminisztériumban hajlanak rá, hogy ne 2020-tól, hanem csak a többi országban történő bevezetéssel egy időben kezdődjön el a beutazásnál a teljes áfás számlázásra vonatkozó EU-szabályozás alkalmazása. Miután a rekordmagas magyar áfaszint amúgy is versenyhátrányt jelent más országokkal szemben, az eddig használt nettó számlázás lehetősége gyorsan megdrágítaná a hazai utakat, ráadásul a 2020-as árakat a magyar beutaztatók már kiajánlották a külföldi partnereiknek.

Ugyancsak a beutaztatók sürgetnek lépéseket annak érdekében, hogy módosuljon az az új szabályozás, amely már bejelentési kötelezettséghez sem köti a beutaztatást. „Nem akarunk a kiutaztatókhoz hasonló, költséges kaucióbiztosítást előírni, ám ha a cél a minőségi turisztikai szolgáltatások hazai fejlesztése, akkor valahogyan nyilván kell tartani azokat, akik a külföldi vendégek útjait szervezik” – mondta a MUISZ elnöke.

A kiutaztatás jogszabályi környezete ma már teljesen megfelelő, azonban a megnövekedett feladatokhoz nem rendeltek megfelelő erőforrásokat: az utazási szolgáltatók nyilvántartásával és a kaucióbiztosítások ellenőrzésével egyéb feladataik mellett csak néhányan foglalkoznak a budapesti kormányhivatalnál. A Green Travel csődje után született jogszabályváltozások, az utazási csomagok megbonthatatlanságát biztosító „utazási szolgáltatás” együttes fogalmának bevezetése nagyban segíti az utasok biztonságát, és jó alap lehet a szakma többsége által szükségesnek ítélt bruttó árazás kötelező bevezetéséhez. A bruttó árazáskor a hirdetésben sem lehet megbontani az árakat, a szolgáltatás díja egyetlen összeg lehet, amelynek minden tételt – repülőjegy, szállás, transzfer, illeték – tartalmaznia kell.

A jövő szolgáltatásait valószínűleg drágítja, de szükséges, hogy az utazásszervezőknek csőd esetére az utasokat védő kaucióbiztosítás mellett kötelező felelősségbiztosításuk is legyen a MUISZ elnöke szerint, aki emlékeztetett, hogy az egyiptomi busztragédia után a kártérítési költségek is közrejátszottak a piac egyik legnagyobb szereplője, a Best Reisen csődjében.

Molnár Judit szerint erősödik az igény az utazásszervezésre, részben a biztonság miatt. Az irodák egyre több családos fiatalt utaztatnak, és nő az 50+-os korosztály utazási kedve is.

Dobogós helyen a törökországi célpontok

A szervezet törökországi közgyűlésén a helyi turisztikai ipar képviselői arról beszéltek, hogy a válságot megelőző méretű fejlesztések zajlanak az országban, az évi 30 millió vendéget fogadó déli partszakaszon egy új repülőtér kialakítása is napirenden van. Tavaly 130 ezer magyar turista látogatott Törökországba, közülük 58 ezren Antalya környékén, a török Riviérán pihentek. Az idei charterrendelések és előfoglalások alapján a MUISZ elnöke mintegy 15 százalékos növekedést vár, ezzel Horvátország és Görögország után továbbra is Törökország lesz a magyarok harmadik legkedveltebb úti célja. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.