Az elmúlt napokban ellentétes információk jelentek meg arról, hogy napirenden van-e itthon a KRESZ módosítása. Ennek lehetőségét először az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos vetette fel. Révész Máriusz szerint erre az elektromos rollerek és a Segwayek miatt van szükség, ezekre az eszközökre ugyanis jelenleg semmilyen közúti szabályozás nem vonatkozik. A Kormányzati Tájékoztatási Központ viszont nem sokkal később azt közölte, hogy ilyen elképzelés nincs a kormány asztalán. A Világgazdaság úgy értesült, hogy egyfajta előkészületi munka megkezdődött a KRESZ újragondolása kapcsán, amelyben az Innovációs és Technológiai Minisztérium is részt vesz. Hogy ez a folyamat meddig tarthat, az az ügy sokrétűsége miatt beláthatatlan. Így valóban korai arról beszélni, hogy bármiféle döntés körvonalazódik kormányzati szinten. Már csak azért is, mert a KRESZ kapcsán egy négy évtizedes szabályozási csomagot kellene frissíteni új kormányrendelettel. Ennek az e-rollerek és más hasonló, eddig nem ismert közlekedési eszközök ügye csupán egy szelete. A jogalkotás fókuszában ugyanakkor egyértelműen a közlekedés biztonságának növelése áll.
Nem okvetlenül kell azonban megvárni, hogy a KRESZ oldja meg az e-rollerek és társaik használatának problémáját, hiszen erről az önkormányzatok is tárgyalhatnak a piaci szereplőkkel. Az e-rollerek az idén májustól érhetők el Budapesten, akkor a két éve az Egyesült Államokban megalakult, időközben milliárd dolláros értékűre hízott Lime lépett be a magyar piacra egy európai uniós projekt pénzügyi támogatásával. A felhasználók a rendszer igénybevételéért 250 forintot, a rollerezésért pedig percenként 50 forintot fizetnek.
(Azóta más szereplő is megjelent a fővárosban, az osztrák gyökerű Breezy.) A zöld-fehérre festett, papíron 25 kilométer per órás sebességre képes járművekből már háromszáz cirkál Budapesten – eddig harminc ország 120 városában vezették be a Lime-ot –, de az egyre népszerűbb szolgáltatás valóban több sebből vérzik. A legalapvetőbb, hogy nincs meghatározva, az úttest melyik részén közlekedhetnek az elektromos kétkerekűek. A legmegfelelőbbnek erre a biciklisáv tűnik, és a nemzetközi gyakorlat – bécsi, berlini – is ebbe az irányba mutat. A Lime magyarországi képviselője, Tóth Tamás azt állítja, hogy éppen ebben állapodtak meg az illetékesekkel az üzem tervezésekor. Csakhogy a mindennapokban ez nem így történik: a felhasználók a járdán és az autósok között is felbukkannak, a használatot követően pedig tetszés szerinti helyen parkolják le a járműveket. Ezt elégelte meg az V. kerület a nyár közepén, és közterületi értékesítésnek minősítette a Lime-szolgáltatást, ami adóköteles. Válaszul a cég kivonult a Belvárosból. Nem csak Budapestnek okoz fejtörést az e-rollerek feltűnése. Prága már hónapokkal ezelőtt egyeztetésre hívta a Lime menedzsmentjét, hogy meghatározzák, milyen feltételekkel maradhat a cseh fővárosban a szolgáltatás. Ezek az itthoni körülményekre is alkalmazhatóak. Például a felhasználóknak nyilatkozniuk kell a Lime applikációján keresztül arról, hogy nem közlekednek a járdán, és nem hagyják olyan helyen a rollert, ahol akadályozza a forgalmat. Ezen túlmenően a prágai vezetés az eszközpark tagjainak számát felső korláthoz köti, piros zónákat hozott létre, ahol nem engedélyezett az e-rollerezés, és dokkolók kialakításával igyekszik megoldani a Lime járműveinek tárolását.
Budapesten már
300
Lime roller cirkál
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.