BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az építőipar reformjára készül a Graphisoft

Globálisan a második legalacsonyabban digitalizált ágazat az építőipar, magas hibaszázalékkal és alacsony költséghatékonysággal működik. Az integrált digitális váltással viszont költséghatékonyabbá válnak a beruházások, és csökken a klímaváltozásra gyakorolt káros hatásuk.

Az építőipar a világgazdaság egyik húzóágazata, amelynek fejlettsége számos más iparágra hatással van. Az ágazat értékláncára ma az jellemző, hogy számtalan egyedi szoftvert használnak, amelyek nem vagy csak részben tudnak egymással kapcsolatot teremteni, és ez ma már jelentős gátja az ágazat átfogó digitalizáltságának. A Graphisoft megújult üzleti és szakmai stratégiája a teljes építőipari ágazat egységes, integrált működését célozza meg. Az új termékpaletta biztosítja a tervezési folyamatban részt vevő szakemberek közötti folyamatos információcserét, és megteremti a projektek teljes életciklusai közötti integrációt. A vállalat vezetői szerint minden szereplő számára előnyökkel jár az integrált működés, ugyanis az építőipar globálisan a második legalacsonyabban digitalizált ágazat, amely ráadásul magas hibaszázalékkal és alacsony költséghatékonysággal működik, továbbá az egyik legmagasabb szén-dioxid-kibocsátású tevékenységet folytatja. Az integrált digitális váltással költséghatékonyabbá válnak a beruházások, és csökken a klímaváltozásra gyakorolt káros hatásuk.

„Ma már ott tartanak az informatikai fejlesztéseink, hogy meg tudjuk szüntetni a szigetszerű szoftveres állapotot, mégpedig egy integrált folyamatokat kezelő platformmegoldással – az innovációs áttörést az egyedi szoftverek összekapcsolása, az OPEN BIM (nyitott épületinformációs modellezés) felhőalapú technológia jelenti, ami várakozásaink szerint húzóereje lehet az építőipar átfogó digitalizációjának” – mondta a Világgazdaságnak Reicher Péter, a Graphisoft SE magyar piacért is felelős regionális igazgatója. Hozzátette: kutatásaik szerint az építésztársadalom előtti legújabb kihívás már nem a saját munkájuk magasabb szintű digitalizációja, szoftveres támogatása, hanem a többi szakággal történő együtt dolgozás. A magyar kivitelezők között alacsony számban használnak versenyképességet növelő digitális megoldást, miközben a kivitelezési folyamatok 95 százalékában már van erre lehetőség. Ilyen terület például az ütközésvizsgálat, az anyagmennyiség kimutatása, illetve a műszaki ellenőrzés, de idesorolható a szakági együttműködés, a költségvetést tervező és nyomon követő szoftverek használatának bevezetése is.

„A digitalizáció felgyorsításának egyik kulcseleme az új diplomások képzésében is rejlik, ezért szükség lenne arra, hogy a hazai felsőoktatásból kikerülő magyar mérnökök digitális képessége megközelítse a nyugat-európai mérnökgenerációét” – vélekedett Reicher Péter.

A járványhelyzetben a hazai felhasználóknál áttörés történt a távolról végzett tervezői munka terén. A szakember szerint innen már nem érdemes és nem is lehet a régi, izolált szoftverhasználatra visszaállni. Az építőipari szereplők izolált munkavégzése helyett a projektalapú együtt dolgozásban az áttöréshez a szakember szerint hiányzik a szektor állami ösztönzése is. Reicher Péter meglátása szerint Magyarországon elsőként a legnagyobb projekteket végrehajtó, kivitelező vállalatok digitalizálása hozna országos szintű eredményeket a költséghatékonyabb, terv szerinti projektkivitelezésben. A hazai építőipari vállalatok még nem igazán léptek ki a belső piacról, hogy legalább a környező országokban tendert nyerjenek, de a fejlesztéssel erre is több esélyük lenne. Ha az új építőipari munkamódszer a nagy állami beruházások vagy a ma még fragmentált magyar kivitelezők között elterjedne, az jelentős, 20 százalékot is meghaladó költség-, hulladék-, valamint szén-dioxid-kibocsátási takarékosságot eredményezne. Ez támogatná Magyarország klímavédelmi vállalásainak elérését is.

A Graphisoftról

A magyar alapítású Graphisoft az épületinformációs modellezés (BIM) első kifejlesztője, a globális iparág egyik vezető vállalata. A cég tizenegy országban rendelkezik leányvállalattal, illetve kereskedelmi irodával, értékesítési hálózata a világ több mint száz országára terjed ki, a cég 2007 óta a német Nemetschek csoport tagja. A Graphisoft pénzügyi és gazdálkodási eredményei márka szintjén nincsenek konszolidálva, hanem azokat a Nemetschek csoportszintű adatai tartalmazzák, amelyeket a német tőzsdei jelentésekben adnak ki. A Graphisoft globálisan 100 millió eurós forgalmat bonyolít le. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.