Előkészítés alatt áll és szeptember végén bejelentik a pedelec (elektromos rásegítéssel működő kerékpár) beszerzését támogató pályázatot – mondta Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az ABB konferenciáján, amelyet az elektromos járművek világnapja alkalmából szerveztek. Az államtitkár azt is elmondta, hogy az elektromos autók vásárlását támogató következő pályázatot a jövő év elején fogják kiírni. Idén 5,8 milliárd forintos keretösszeg állt rendelkezésre elektromos robogók és autók beszerzésére. A keret másfél nap alatt kimerült, a pályázat által nagyjából kétezer tisztán elektromos járművel bővül a magyar járműpark.
Az államtitkár arra is kitért, hogy az elektromos buszok beszerzését támogató Zöldbusz program keretében múlt héten Debrecenben adták át az első elektromos buszokat, a következő állomás pedig Békéscsaba lesz. A program 36 milliárd forinttal támogatja a következő években a városi tömegközlekedés zöldülését. A 25 ezres lélekszámúnál nagyobb településeken 2022-től csak elektromos buszokat lehet üzembe helyezni. A közösségi közlekedés zöldítésében a vasútfejlesztés is jelentős szerepet kap, eddig 130 milliárd forintot fordított az állam modernizációra, és további 175 milliárd forinttal támogatta új elektromos motorvonatok beszerzését.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának 21 százalékáért a közlekedés volt felelős 2018-ban, ezen belül a legnagyobb részben a közúti járművek. A teljes kibocsátás 2019-ben 0,3 százalékkal csökkent ugyan, de a közlekedési szektoré 7 százalékkal nőtt. „Azért fontos a közlekedés zöldítése és a villamos energetikai szektor dekarbonizációja, hogy az elektromos járművek minél klímabarátabb forrásból származó energiát használjanak” – indokolta az állami támogatásokat Kaderják Péter. Tavaly január óta idén júliusig megkétszereződött a zöld rendszámú autók száma, ma már több mint 20 ezer ilyen jármű van a magyar utakon.
Sárvári Tamás, az ABB Kft. értékesítési vezetője elmondta, a vállalat az elektromos villámtöltőit Magyarországon gyártja, és már több mint 10 ezer 50 kilowattos töltőt adtak el világszerte. A közeljövőben olyan fejlesztésekre lehet számítani az ágazatban, mint a vezeték nélküli töltés, a robotizált töltés: egy napokra a reptéri parkolóban hagyott elektromos autót például fel lehet tölteni néhány órával a tulajdonos érkezése előtt. A szakember elmondása szerint a töltők fejlesztése lehetővé teszi azt is, hogy nagyobb kapacitású akkumulátorok jelenhessenek meg a piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.