BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gazdaság hajtómotorja a marketing

A megfelelő marketingnek kiemelt szerepe lehet a koronavírus-válság utáni gazdasági kilábalásban, az értékesítés átalakításában és az új piacok megszerzésében – mondja Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke. A szövetség tanulmánya szerint a szakma jóval mélyebben beágyazódott a gazdaság vérkeringésébe, mint gondolnánk.

Miért kell a reklám a Magyar Marketing Szövetségnek?

Nem a szövetségnek, hanem az ágazatnak van rá szüksége, hogy megmutassa, mit is ér valójában. Látja, a kérdésében ön is lépre megy: ma is gyakori, hogy a marketinget pusztán a reklámmal azonosítják, holott ennél sokkal többet jelent. A marketing a terméket vagy szolgáltatást annak teljes életszakaszán végigkíséri a fejlesztéstől, stratégiájának kialakításán és az arculat megtervezésén és bevezetésén túl az eladás ösztönzéséig, illetve az utána nyújtott szolgáltatásokig. Az a gond, hogy nemcsak a laikusok, de az üzleti döntéshozók körében sem eléggé elterjedt az iparágunk ilyen széles körű értelmezése. Ezt felismerve kértük fel a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-t, hogy készítse el a hazai marketingágazat valós helyét és erejét bemutató kutatását, amelynek eredményeit publikáltuk a Marketing Indikátor című tanulmányunkban.

Miért volt erre szükség?

Mert a pandémia időszakában különösen fontos, hogy a marketing széles körű értelmezése teret nyerjen, helyesen gondoljunk rá, és higgyünk az erejében. Például egyre nagyobb gondnak érezzük azt az általam csak marketingparadoxonnak nevezett helyzetet, amely a cégvezetők válaszaiban is megmutatkozik, hogy miközben a marketing húzóerő, ráadásul a marketing az egyik legnépszerűbb és legjobb elhelyezkedési lehetőséggel kecsegtető szakirány a felsőoktatásban, addig a hazai cégeknek mindössze 12,9 százaléka végzett dedikált marketinginnovációs tevékenységet. A Századvég nemzetközi kitekintése rámutatott arra is, hogy a magyarországi cégek a hazaihoz nagyon hasonló lélekszámú és vállalkozási profilú régiós országhoz, Csehországhoz viszonyítva is kisebb mértékben vesznek igénybe marketingszolgáltatásokat a termelésben. Ezt persze lényegében az okozza, hogy a cégek zömének fogalma sincs, hogy alapvetően marketinget folytat. Egész egyszerűen azért nincs, mert az iparág jelen van a tervezéstől – a termék külsői jegyeinek meghatározásától – a szolgáltatással megcélzott kör felméréséig, de a marketing része még az árazás is. Kis túlzással a termékek esetében két terület van: a gyártás és a marketing. Ennek a tudatosítása most, a koronavírus-járvány közepette kifejezetten fontos, hiszen el kell kerülni, hogy a marketingköltések essenek áldozatul például a pandémia miatti költségcsökkentéseknek, mert ezzel szó szerint az üzleti stabilitást és növekedést kaszáljuk el.

Ennek fényében mekkora területre hat

a marketing?

A marketing minden vállalkozás életében jelen van, a hatása pedig elvitathatatlan, csak teljes egészében tudatosan kell csinálni. Marketing nélkül nincs üzleti növekedés, stabilitás, fenntarthatóság és innováció. Tanulmányunkban emellett tényadatokat is bemutatunk a szektor nemzetgazdasági súlyáról. A Századvéggel végzett felmérés szerint a hazai marketingágazat kibocsátása 2016 és 2018 között évente 10,1 százalékkal bővült, és elérte a 402,4 milliárd forintot, ami a GDP 1,1 százalékát teszi ki. Ezen belül a szűken vett szakmai teljesítmény 186,2 milliárd, az előállított hozzáadott érték pedig 216,2 milliárd forint. Elmondhatjuk, hogy az ágazatban létrejövő minden ezer forint bruttó hozzáadott érték további 860 forinttal járul hozzá a nemzetgazdasági összteljesítményhez. Az ágazat a tovagyűrűző hatásokat is figyelembe véve mintegy 28 ezer embernek biztosított munkahelyet, ráadásul az ágazatban dolgozó minden száz munkavállaló tevékenysége további 111 munkahelyet teremt a nemzetgazdaságban. A közvetett hatásokat is beleszámolva a marketingágazat 2018-ban 137,4 milliárd forinttal járult hozzá a költségvetési bevételekhez. Szemléltetésképpen: ez több volt a kisadózó vállalkozások tételes adójából, a katából származó bevételnél, és több mint 40 milliárd forinttal meghaladta a szeszes italok és egyéb termékek után a költségvetésbe befolyt jövedéki adót is. Ráadásul, ha mód lenne rá, hogy az értékesítés nettó árbevételének százalékában mutassuk ki a marketing hatását, és számításainkat nem csupán a marketingcégek forgalma és foglalkoztatottjaik száma alapján igyekeznénk meghatározni, akkor még ennél is hangsúlyosabb számokról beszélhetnénk. De a fenti adatsor is bizonyítja kiemelt helyünket a magyar gazdaság vérkeringésében. Arról nem is beszélve, hogy a marketing tudatos és jó használata kifejezetten segítheti a gazdaságot

a koronavírus-járvány után, felgyorsíthatja a kilábalást.

Mire gondol?

Egyrészt a leállt ágazatok újraindításában, fejlesztésében megkerülhetetlen lesz a tudatos marketing szerepe. Számos ágazatnak alapvetően kell megváltoznia a fogyasztói elvárásokra reagálva. A marketingnek a digitalizációban is kiemelt szerepe van, hiszen a termék- és szolgáltatásinnováció a digitális kínálatot is teljesebbé teheti.

A piacok újraindulása, újrafelosztása idején szintén kiemelt szerep jut a marketingnek, készülhetünk a nemzetközi piacon is életképes magyar márkák felépítésére, népszerűsítésére, eladásaik ösztönzésére. A jól végzett marketing – a fogyasztói igények pontosabb behatárolása – nagyban ösztönözheti a cégek belső innovációját is. Végül pedig: ezekben az időkben kiemelt szerep jut a fogyasztói tudatosság erősítésének, fejlesztésének is, ami a megfelelő marketingeszközökkel erősítheti a márkahűséget és ezzel együtt az értékesítést is.

Az elképzeléseikkel mennyire tudnak kapcsolódni a kormányzati programokhoz?

Számos területen tudjuk segíteni a gazdaságvédelmi programokat és más kormányzati kezdeményezéseket. A magyar cégek nemzetközi piacra lépése például kifejezetten jól kapcsolható a Magyar multi programhoz. Lehetőséget látunk abban is, hogy a marketing érdemi helyet kapjon a kormány által megalkotott kreatívipari stratégia megvalósításában, hiszen a marketingágazat és a kreatívipar egymást erősíti.

A marketingágazat évente

10,1

százalékkal bővült 2016

és 2018 között

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.