A Penny jó nagy követ dobott az állóvízbe, amikor 229 forintos kilogrammonkénti áron kezdte hirdetni a magyar dinnyét. Ahogy arról korábban írtunk, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete (MDE) indokolatlannak nevezte a leértékelést. Az MDE, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács felszólította az üzletláncot, hogy tanúsítsanak tisztességes magatartást, és a valós piaci helyzethez mérten árazzák a görögdinnyét.

Fotó: Pesthy Márton

Az MDE elnöke, Göcző Mátyás a Világgazdaságnak elmondta, hogy 

a hazai görögdinnye beszállítói ára kilogrammonként 220 forint körüli szinten van. A Penny 229 forintos fogyasztói ára ugyanakkor szerintük 140-150 forintos beszállítói árat feltételez, ami az idén jócskán megemelkedett termelési költségeket sem fedezi.

A FruitVeb azt írta, hogy a magyar görögdinnye kilogrammonkénti beszállítási ára a nettó 220–300 forint közötti sávban mozog, és ehhez mérten a boltok többsége 300-400 forintos áron kínálja a gyümölcsöt.

Akár hatósági válasz is jöhet a Penny botrányt kavaró dinnyeakciójára

Mától árulja a Penny az akciós árú görögdinnyét, amivel rögtön a szezon elején kiverte a biztosítékot a termelőknél és a szakmai szervezeteknél. Az utóbbiak a Nébihhel és a NAV-val is egyeztettek, amelyek ellenőrizhetik, hogy valóban hazai dinnyével viszi-e végig az áruházlánc a vevőcsalogató és árletörő promócióját.

A FruitVeb elvégzett egy nem reprezentatív felmérést a Penny üzleteiben, amiből az derült ki, hogy valószínűleg nem került elég 229 forintos görögdinnye a polcokra. Péntek délután, illetve szombaton és vasárnap (az akció négynapos volt, csütörtöktől vasárnapig tartott) nem lehetett kapni az akciós dinnyéből. 

A megkérdezett eladók azt mondták, hogy utoljára szombat reggel kaptak a gyümölcsből egy-két papírkonténernyit, amely nagyjából 360 kilogramm dinnyét tartalmaz 

– írta meg a FruitVeb. Ez a mennyiség állítólag már a nyitás utáni órában elfogyott. A FruitVeb hozzátette, hogy vasárnap már az üres tárolókat sem találták az üzletekben.

A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint a Penny akciója egy olyan vevőcsalogató, amelyhez nem tudtak megfelelő mennyiséget biztosítani a termékből. A FruitVeb szerint ez a gyakorlat azért volt nagyon problémás, mivel 

a vásárlók nem jutottak hozzá az akciós termékhez, miközben a görögdinnye-termelők és -beszállítók számára jelentős piaci zavart okozhatott.

Szerintük felmerülhet akár a fogyasztók megtévesztésének kérdése is.

A szervezet hangsúlyosan kérte, hogy a hazai üzletláncok legyenek tisztességesek az árazásnál, és ne hozzák nehéz helyzetbe a magyar termelőket és beszállítókat.