Tízmilliárd forint feletti forgalmat is elérhetnek 2004-ben a magyar internetes áruházak - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt., a T-Mobile Magyarország Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. felméréséből. Tavaly a hazai online boltok értékesítése elérte a 7,5 milliárd forintot, jelentősen túlszárnyalva ezzel az előzetes, 6 milliárdos várakozást. Az internetes áruházak bevételeinek közel egyharmada a karácsonyi vásárlásokkal összefüggésben novemberben és decemberben keletkezett. Az ünnepi időszakokban rendkívüli módon megugró forgalom mellett a hazai internetes kiskereskedelmi piac további jellemzője a nagyfokú koncentráció. A legnagyobb online boltok, amelyek oldalait naponta több mint ezren keresik fel, a 2003-as forgalom és a vásárlások számának egyaránt több mint 80 százalékát adták.
A legnagyobb hazai internetes áruház, a Fotexnet tavaly megduplázta forgalmát, ez évben pedig ötven százalékot meghaladó árbevétel-növekedésre számítanak a vállalatnál - tudtuk meg Jánosi Pétertől, a társaság PR- és marketingmenedzserétől. A legnépszerűbb termékek köre nem változott az elmúlt évhez képest, így továbbra is a DVD, könyv, CD, szórakoztatóelektronikai és számítástechnikai cikkek közül vásárolnak legtöbben.
Az internetes vásárlások során 2003-ban a magyar vevők többsége a készpénzes és a postai utánvételt vette igénybe, a vásárlások 60 százalékánál készpénzes utánvétellel egyenlítették ki a számlákat. A forgalom alapján a postai és a készpénzes utánvételen keresztül folyt be az árbevétel 82 százaléka. A nagy értékű teljesítéseket (a 40 ezer forint feletti vásárlásokat) jellemzően banki átutalással hajtották végre, míg a kis összegű számlák (kevesebb mint 10 ezer forint értékű vásárlások) teljesítése készpénzes fizetéssel történt.
2003-ban a bejövő megrendelések 1,6 százaléka bizonyult hamisnak. Ez az alacsony arány a szűrő módszerek hatékonyságának köszönhető. Ezek közé jellemzően a következő módszerek tartoznak: a regisztráció során az e-mail cím és a telefonszám elkérése, a személyes adatok bekérése és a megrendelés telefonos megerősítése.
Az internetes vásárlások átlagos értéke 2003-ban 11 300 forint volt. Az interneten keresztül vásárlók jellemzően a méretgazdaságosság alapján döntöttek a vásárlás mellett, azaz a vevők egy bizonyos értékhatár alatt már nem rendeltek az interneten a kiszállítási költségek miatt. 2004-ben ez a küszöb várhatóan csökkenni fog, ami az interneten keresztüli vásárlói kultúra megerősödését jelzi. Ugyanakkor minden száz látogatóból csupán ketten éltek az online vásárlás lehetőségével, ami azt mutatja, hogy komoly tartalékai vannak még az internetes kiskereskedelemnek. Az elmúlt években tapasztalható dinamikus növekedés ellenére az online áruházak forgalma Magyarországon az összes kiskereskedelmi forgalomnak csak az 1,5 ezrelékét teszi ki.
Az online kereskedelem jövőbeni lehetőségeit jól mutatja az Egyesült Államok példája, ahol 2003-ban 5,4 százalékkal részesedett a kiskereskedelmi forgalomból, és az előrejelzések szerint az idén ez az arány már eléri a 6,6 százalékot. Az amerikai webes áruházak üzemeltetői 2004-ben 27 százalékos növekedés mellett 144 milliárd dolláros forgalommal számolnak - derül ki a Shop.org felméréséből. A növekedés mértéke az egyes terméktípusoknál erősen eltérő lehet. A legnagyobb bővülés a virágok (42 százalék), az üdvözlőlapok és ajándékok (41 százalék), illetve az egészségügyi és szépségápolási cikkek (40 százalék) körében várható az Egyesült Államokban.
Az online áruházak forgalma természetesen szoros öszszefüggésben van az internet elterjedtségével, illetve a használati szokásokkal. Magyarországon az elmúlt évben különösen a szélessávú elérések száma nőtt dinamikusan, a bővülés elérte a 235 százalékot. A tendencia folytatódott 2004 első hónapjaiban is, és napjainkra a szélessávú internet-előfizetések száma elérte a 220 ezret. Ezzel párhuzamosan átalakultak az internetezési szokások is, a felhasználók ugyanannyi idő alatt több oldalt néznek meg. Míg 3 évvel ezelőtt egy alkalommal átlagosan 2,5 oldalra látogattak el a magyar internetezők, addig napjainkra ez 11-12 oldalra emelkedett, a világhálón töltött idő pedig 3 év alatt ötszörösére nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.