BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Mi okozhatta Takács gyors bukását az igazságügyi tárca élén?

Az IRM törvényalkotási munkája sokat akadozott Takács Albert idején. Az apparátusban vannak olyan hangok is, miszerint teljesen szétesett a tárca volt igazságügyi része - írja az Index.

Takács Albert mindössze kilenc hónapig volt igazságügyi és rendészeti miniszter, és ő már a második ember volt a tárca élén 2006 tavasza óta. Korábban minden miniszterelnökre csak egy igazságügyi miniszter jutott.  A ciklus harmadik miniszterének érkezése az apparátus néhány munkatársa szerint a káosz jele. "Petrétei a rendészetbe, Takács pedig az igazságügybe bukott bele" - mondta egy, a tárca ügyeit közelről ismerő forrás az Indexnek. Szerinte ez is bizonyítja, hogy a bel- és igazságügyi minisztérium összevonása nem volt szerencsés döntés, mert nem sikerült olyan embert találni, aki mindkét területet képes kezelni.

Takács Albert - elődjével ellentétben (brutális oszlatások, tv-ostrom, Zsanett-ügy, korrupciós ügyek) - megúszta komolyabb rendőri botrányok nélkül. Sőt, a határőrség és a rendőrség összevonása a volt ombudsman legnagyobb sikere lett. Rendészeti munkáját elsősorban nem szakmai, hanem politikai kritika érte. A kormánypárti politikusok sokkal több keménységet vártak volna el tőle.

Gyurcsány Ferenc személyesen kérte, hogy találjon vagy írjon törvényt a kuruc.info betiltására, de csak egy visszautasított amerikai jogsegélykérelemre futotta.

A politikusokat ért Molotov-koktélos támadásokkal vagy a Magyar Gárda felvonulásaival sem tudott mit kezdeni az állam, de ezeknek a látványos ügyeknek a megoldásai normális esetben nem a miniszteren múlnak, hiszen egyedi ügyeket nem szerencsés a politika irányából befolyásolni. 

Draskovics Tibor ezekben az ügyekben látványos lépéseket tett, már miniszteri esküje előtt is: felgyorsíttatta a Magyar Gárda elleni ügyészségi vizsgálatot (bár az ügyészség elvben független testület), egy nyilatkozatában kemény rendőri fellépést ígért március 15-re, és a rendőrség kihallgatott néhány embert a Molotov-koktélos támadások miatt. Ezek inkább látványos, ám tartalmilag nem túl fontos akciók megnyugtathatják a kormánypárti politikusok aggódó részét.

Takácsra azonban nem csak politikai nyomás nehezedett. "A szervezeten nem tudott úrrá lenni" - mondták minisztériumi források. Kilenc hónap alatt két szervezeti és működési szabályzatot is íratott, de a tárcánál többek szerint egyik sem oldotta meg a gondokat. Rendszeresen előfordult, hogy értekezletekre a tárca vezetői felkészületlenül érkeztek, nem értették az alsóbb szinten dolgozók problémáit és kérdéseit. 

Visszatérő kritika volt házon belül Takáccsal szemben, hogy kívülről hozott tanácsadóira hallgatott a szakállamtitkárok helyett. A tanácsadókat viszont az apparátus nem vette komolyan, így szinte minden területen akadozott a belső kommunikáció. "Nem voltak transzparensek a döntések, Takács tanácsadóira, és nem a szakállamtitkárokra hallgatott. A tanácsadók közül néhányan viszont felkészületlen és tapasztalatlan fiatalok voltak."

Leváltása után Takács Albert azt mondta, hogy "nem voltam elég aktív a jogalkotási folyamatok irányításában" - vagyis maga is úgy véli, hogy vezetői módszerei és az igazságügyi terület hiányosságai miatt küldte el a miniszterelnök. 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek