BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi okozhatta Takács gyors bukását az igazságügyi tárca élén?

Az IRM törvényalkotási munkája sokat akadozott Takács Albert idején. Az apparátusban vannak olyan hangok is, miszerint teljesen szétesett a tárca volt igazságügyi része - írja az Index.

Takács Albert mindössze kilenc hónapig volt igazságügyi és rendészeti miniszter, és ő már a második ember volt a tárca élén 2006 tavasza óta. Korábban minden miniszterelnökre csak egy igazságügyi miniszter jutott.  A ciklus harmadik miniszterének érkezése az apparátus néhány munkatársa szerint a káosz jele. "Petrétei a rendészetbe, Takács pedig az igazságügybe bukott bele" - mondta egy, a tárca ügyeit közelről ismerő forrás az Indexnek. Szerinte ez is bizonyítja, hogy a bel- és igazságügyi minisztérium összevonása nem volt szerencsés döntés, mert nem sikerült olyan embert találni, aki mindkét területet képes kezelni.

Takács Albert - elődjével ellentétben (brutális oszlatások, tv-ostrom, Zsanett-ügy, korrupciós ügyek) - megúszta komolyabb rendőri botrányok nélkül. Sőt, a határőrség és a rendőrség összevonása a volt ombudsman legnagyobb sikere lett. Rendészeti munkáját elsősorban nem szakmai, hanem politikai kritika érte. A kormánypárti politikusok sokkal több keménységet vártak volna el tőle.

Gyurcsány Ferenc személyesen kérte, hogy találjon vagy írjon törvényt a kuruc.info betiltására, de csak egy visszautasított amerikai jogsegélykérelemre futotta.

A politikusokat ért Molotov-koktélos támadásokkal vagy a Magyar Gárda felvonulásaival sem tudott mit kezdeni az állam, de ezeknek a látványos ügyeknek a megoldásai normális esetben nem a miniszteren múlnak, hiszen egyedi ügyeket nem szerencsés a politika irányából befolyásolni. 

Draskovics Tibor ezekben az ügyekben látványos lépéseket tett, már miniszteri esküje előtt is: felgyorsíttatta a Magyar Gárda elleni ügyészségi vizsgálatot (bár az ügyészség elvben független testület), egy nyilatkozatában kemény rendőri fellépést ígért március 15-re, és a rendőrség kihallgatott néhány embert a Molotov-koktélos támadások miatt. Ezek inkább látványos, ám tartalmilag nem túl fontos akciók megnyugtathatják a kormánypárti politikusok aggódó részét.

Takácsra azonban nem csak politikai nyomás nehezedett. "A szervezeten nem tudott úrrá lenni" - mondták minisztériumi források. Kilenc hónap alatt két szervezeti és működési szabályzatot is íratott, de a tárcánál többek szerint egyik sem oldotta meg a gondokat. Rendszeresen előfordult, hogy értekezletekre a tárca vezetői felkészületlenül érkeztek, nem értették az alsóbb szinten dolgozók problémáit és kérdéseit. 

Visszatérő kritika volt házon belül Takáccsal szemben, hogy kívülről hozott tanácsadóira hallgatott a szakállamtitkárok helyett. A tanácsadókat viszont az apparátus nem vette komolyan, így szinte minden területen akadozott a belső kommunikáció. "Nem voltak transzparensek a döntések, Takács tanácsadóira, és nem a szakállamtitkárokra hallgatott. A tanácsadók közül néhányan viszont felkészületlen és tapasztalatlan fiatalok voltak."

Leváltása után Takács Albert azt mondta, hogy "nem voltam elég aktív a jogalkotási folyamatok irányításában" - vagyis maga is úgy véli, hogy vezetői módszerei és az igazságügyi terület hiányosságai miatt küldte el a miniszterelnök. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.