Közélet

Kettes a kormányzati kommunikációra – A bizalom nem szerezhető vissza

Magyarországon az a baj, hogy az emberek és a pártok is csak a mában gondolkoznak – véli Szondi György, a Leeds Business School docense, aki Londonban és Brüsszelben is tart kommunikációs tréningeket.

Ha osztályozni kéne, Szondi György kettest adna a hazai kormányzati kommunikációra, mint mondja "nehéz úgy eladni valamit, hogy az áru hibás vagy az emberek nem érdeklődnek iránti." Hiába érezte meg a politikai elit, hogy baj van, ha a közvélemény már nem hisz abban, hogy jóra fordulnak a dolgok – nyilatkozta a Leeds Business School egyetemi docense a 168 Órának. Mint mondta, a bizalom nem visszanyerhető, mert a kormány és a közvélemény közötti kapcsolat házassághoz hasonlítható. A megcsalás után lehet úgy tenni, mint ha mi sem történt volna, de a kétség megmarad.

A szakértő szerint a gond az, hogy Magyarországon az emberek csak a mában gondolkoznak, holott a politika hosszú távú tervezést igényel. A Fidesz kommunikációját illetően Szondi úgy nyilatkozott: a politikusoknak lételemük, hogy krízist generáljanak. Viszont ha minden nap elmondják, hogy válság van, az iránt az emberek egy idő után immunissá válnak. A hangulat elmérgesedése, a kommunikáció általános hiánya miatt nem látszik a megoldás, de a krízis jót is tehet azzal, hogy kilendít a megszokásból.

Arról, hogy a választók egyre nagyobb számban támogatják az előrehozott választásokat, Szondi elmondta: hiába kerülnek ugyanazok a parlamentbe, a társadalom többsége mégis ezt támogatja, mert abban reménykedik, hogy egy új kormánnyal minden megoldódik. Hozzátette: bárkit, aki kommunikál, könnyű a propaganda vádjával illetni, de valódi gond az, ha a kommunikáció már nem eszköz, hanem cél.

A hitelvesztés miatt nem tudni, miben lehet hinni, hiányoznak a hiteles források. Ehhez járul az is – véli Szondi – hogy Magyarországon előre leosztják a lapokat és egy politikai irányváltás után a teljes szakértői gárdát is lecserélik. Ellentétben például Angliával, ahol egy PR-cég nyugodtan dolgozhat felváltva a két ellentétes politikai erőnek, hiszen a cél az ügyfél igényeinek kiszolgálása.

választó kormány kommunikáció PR
Kapcsolódó cikkek