BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-autó bűvöletében

Rendkívüli gazdasági és környezetvédelmi eredményeket várnak az elektromos hajtású autók elterjedésétől a világ vezető gazdaságai. Az EU-ban és az USA-ban is a zöldenergetikai forradalom egyik letéteményeseként tekintenek az ilyen járművekre. Elterjedésük a várakozások szerint egyfelől segít teljesíteni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos célkitűzéseket, másrészt vezető helyet biztosít az európai és az amerikai autóipar számára a csúcstechnológia terén.

Az Európai Bizottság tegnap tette közzé idevonatkozó állásfoglalását, amelyben akciótervet vázolt fel a tiszta energiával működtetett, hatékony járművek európai gyártásának és elterjesztésének a támogatásával kapcsolatban. Brüsszel konkrét technológiai javaslatokat nem fogalmaz meg a kommünikében, inkább az alternatív hajtású járművek elterjedéséhez szükséges egységes jogi keretek és fizikai infra-struktúra kialakítását sürgeti.

Ilyenek lehetnek az új típusú járművekre vonatkozó egységes biztonsági követelmények, illetve az árammal történő feltöltés technológiai standardjainak uniós szintű lefektetése. Brüszszel ezenfelül a nyilvánosan hozzáférhető töltőpontok hálózatának európai kiépítését, a járulékos terhelés elviselését megkönnyítő intelligens áramelosztó rendszerek kialakítását, illetve az elhasznált akkumulátorok újrafelhasználásának megoldását tartja kiemelten fontosnak. A bizottság egyébként a tiszta energiával hajtott autók gyártásának a felfuttatását az úgynevezett 2020-as uniós gazdasági stratégia részeként kezeli.

Az uniós tagállamok közül Franciaország számít a technológiai verseny egyik éllovasának, itt két hete jelentették be, hogy a legnagyobb húsz iparvállalat és több állami hatóság is egy 50 ezer autó megrendeléséről szóló közös tenderrel kívánja támogatni az iparágat. Párizs ezenfelül 2012-ig 5000 euró prémiumot fizet mindenkinek, aki elektromos hajtású autó vásárlására szánja el magát. Az ország két nagy autógyára, a Renault és a PSA pedig „elektroautó-chartát” írt alá, ennek értelmében 2011-ben és 2012-ben legalább 60 ezer ilyen jellegű járművet értékesítenek.

A versenyfutásban magukat némileg lemaradottnak érző német autógyárak jövő hétfőn készülnek közös találkozóra Angela Merkel kormányfővel. A berlini kabinet ambiciózus célkitűzése, hogy 2020-ig egymillió elektromos autó közlekedjen a német utakon. A nagy luxusjárművek gyártása terén vezető német cégek számára különösen fontos lenne a teljes termék-paletta átlagos szén-dioxid-kibocsátása szempontjából az elektromos autók terjedése, mivel e nélkül nehezen tudnák teljesíteni az EU 2020-tól hatályba lépő szigorú emissziós határértékeit.

Egyre többen óvnak ugyanakkor az elektroautókkal kapcsolatos túlzott várakozásoktól. Az emisszió tekintetében például csalóka, hogy miközben maga a jármű tényleg nem bocsát ki szén-dioxidot, az illető ország energiamixétől függ, hogy valójában mekkora szennyezést okozott a felhasznált áram megtermelése. Kínában például a szénerőművek nagy arányára tekintettel az elektroautók kibocsátási mutatója rosszabb, mint a takarékos dízel- vagy benzinmotorral működő hagyományos járműveké. Szintén problémát jelenthet, hogy a gyors feltöltést lehetővé tevő rendszerek túlságosan leterhelnék a jelenlegi elektromos hálózatot, ráadásul az akkumulátorok rövid hatótávolsága miatt sokkal gyakrabban kellene pótolni az energiát, mint a hagyományos motoroknál. A költségek pedig továbbra is túl nagyok: állami támogatás nélkül az elektroautók egyelőre szinte eladhatatlanok. JK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.