Az e-autó bűvöletében
Az Európai Bizottság tegnap tette közzé idevonatkozó állásfoglalását, amelyben akciótervet vázolt fel a tiszta energiával működtetett, hatékony járművek európai gyártásának és elterjesztésének a támogatásával kapcsolatban. Brüsszel konkrét technológiai javaslatokat nem fogalmaz meg a kommünikében, inkább az alternatív hajtású járművek elterjedéséhez szükséges egységes jogi keretek és fizikai infra-struktúra kialakítását sürgeti.
Ilyenek lehetnek az új típusú járművekre vonatkozó egységes biztonsági követelmények, illetve az árammal történő feltöltés technológiai standardjainak uniós szintű lefektetése. Brüszszel ezenfelül a nyilvánosan hozzáférhető töltőpontok hálózatának európai kiépítését, a járulékos terhelés elviselését megkönnyítő intelligens áramelosztó rendszerek kialakítását, illetve az elhasznált akkumulátorok újrafelhasználásának megoldását tartja kiemelten fontosnak. A bizottság egyébként a tiszta energiával hajtott autók gyártásának a felfuttatását az úgynevezett 2020-as uniós gazdasági stratégia részeként kezeli.
Az uniós tagállamok közül Franciaország számít a technológiai verseny egyik éllovasának, itt két hete jelentették be, hogy a legnagyobb húsz iparvállalat és több állami hatóság is egy 50 ezer autó megrendeléséről szóló közös tenderrel kívánja támogatni az iparágat. Párizs ezenfelül 2012-ig 5000 euró prémiumot fizet mindenkinek, aki elektromos hajtású autó vásárlására szánja el magát. Az ország két nagy autógyára, a Renault és a PSA pedig „elektroautó-chartát” írt alá, ennek értelmében 2011-ben és 2012-ben legalább 60 ezer ilyen jellegű járművet értékesítenek.
A versenyfutásban magukat némileg lemaradottnak érző német autógyárak jövő hétfőn készülnek közös találkozóra Angela Merkel kormányfővel. A berlini kabinet ambiciózus célkitűzése, hogy 2020-ig egymillió elektromos autó közlekedjen a német utakon. A nagy luxusjárművek gyártása terén vezető német cégek számára különösen fontos lenne a teljes termék-paletta átlagos szén-dioxid-kibocsátása szempontjából az elektromos autók terjedése, mivel e nélkül nehezen tudnák teljesíteni az EU 2020-tól hatályba lépő szigorú emissziós határértékeit.
Egyre többen óvnak ugyanakkor az elektroautókkal kapcsolatos túlzott várakozásoktól. Az emisszió tekintetében például csalóka, hogy miközben maga a jármű tényleg nem bocsát ki szén-dioxidot, az illető ország energiamixétől függ, hogy valójában mekkora szennyezést okozott a felhasznált áram megtermelése. Kínában például a szénerőművek nagy arányára tekintettel az elektroautók kibocsátási mutatója rosszabb, mint a takarékos dízel- vagy benzinmotorral működő hagyományos járműveké. Szintén problémát jelenthet, hogy a gyors feltöltést lehetővé tevő rendszerek túlságosan leterhelnék a jelenlegi elektromos hálózatot, ráadásul az akkumulátorok rövid hatótávolsága miatt sokkal gyakrabban kellene pótolni az energiát, mint a hagyományos motoroknál. A költségek pedig továbbra is túl nagyok: állami támogatás nélkül az elektroautók egyelőre szinte eladhatatlanok. JK


