Ha tetszik a tagállamoknak, ha nem, Európának új irányt kell vennie, ezt követeli meg a vízkészlet és általában a környezet védelme, az éghajlatváltozás káros hatásainak visszafordítása és a versenyképesség növelése is – figyelmeztetett Janez Potocnik, az Európai Bizottság környezetvédelemért felelős tagja, amikor a tagállamok újságíróival találkozott Budapesten. Connie Hedegaard klímaügyekben illetékes biztos szerint az ambiciózus európai éghajlat-politika összeegyeztethető a gazdasági növekedéssel, és újabb területeket – például a jelentős szén-dioxid-kibocsátó vízi és légi közlekedést – is be kell vonni a klímatárgyalásokba.
Az EU környezetvédelmi minisztereinek gödöllői informális tanácsülése alkalmából számos hasonló megnyilvánulásnak lehettünk tanúi az elmúlt napokban. Az EU 2050-ig szóló dekarbonizációs útitervét biciklizéssel népszerűsítették a miniszterek, Connie Hedegaard pedig Fellegi Tamás magyar nemzeti fejlesztési miniszterrel közösen tesztelt egy elektromos autót.
Már a jelenlegi technológiai szinten jelentős megtakarítás érhető el az Európai Bizottság dekarbonizációs javaslatainak megvalósításával – állapították meg a miniszterek Gödöllőn. Ha például Magyarország az összes lignittel, szénnel, földgázzal működő erőművében végrehajtaná a fűtőanyagváltást, 50 százalékkal csökkenthetné az ilyen jellegű energiafogyasztását – nyilatkozta lapunknak Olajos Péter klímaügyekért felelős helyettes államtitkár. Szerinte a tagállamok képviselői egyöntetűen üdvözölték a bizottsági terveket, amelyekhez szorosan kapcsolódnak a legutóbbi uniós energiahatékonysági és közlekedési javaslatok is. A magyar EU-elnökség a tervvel kapcsolatban széles körű vita lebonyolítására és június végéig közös konklúzió levonására törekszik.
A gödöllői tanácsülésen az EU új tagállamai, így Magyarország is arra figyelmeztettek: rájuk nagyobb terhet róhat a bizottsági program megvalósítása. Ezt az ellentmondást fel kell oldani a dekarbonizációs útitervnél. A magyar álláspont szerint a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez szükséges beruházások finanszírozása nem történhet a kohéziós alapok rovására, a felzárkózást és klímavédelmet szolgáló forrásoknak erősíteniük kell egymást.
A terv végrehajtása szempontjából rendkívül fontos az üzleti szféra támogatása, így a miniszterek vállalatvezetőkkel is találkoztak. A hosszú távra tervező cégek lehetőséget és nem akadályt látnak a bizottsági elképzelésekben, s igénylik az előre látható, kiszámítható végrehajtást – összegezte az észrevételeket Olajos. Magyarországnak is ki kell dolgoznia az ország egészére és néhány szektorra a saját dekarbonizációs útitervét, s fontos, hogy ebbe a munkába a vállalatok is aktívan bekapcsolódjanak – tette hozzá. n Kocsi Margit
(2050-ig)
az üvegházhatású gázok kibocsátása 80-95 százalékkal csökkenjen 1990-hez képest
270 milliárd eurós többletberuházás
évi 175–230 milliárd euró megtakarítás
területek: tiszta technológiák, intelligens rendszerek, infrastruktúra, környezetvédelem
(2050-ig)
az üvegházhatású gázok kibocsátása 80-95 százalékkal csökkenjen 1990-hez képest
270 milliárd eurós többletberuházás
évi 175–230 milliárd euró megtakarítás
területek: tiszta technológiák, intelligens rendszerek, infrastruktúra, környezetvédelem-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.