BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyilvános lett a hókáoszról készült felmérés

Főként az érdemi döntések gyorsabb meghozatalában kellene fejlődnie az illetékes szerveknek egy márciusi hókáoszhoz hasonló helyzetben – derül ki a rendkívüli hóhelyzettel kapcsolatos, most nyilvánosságra hozott közvélemény kutatásból. A Századvég Alapítvány, a Strategopolis Kft. és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. konzorciuma három évre mintegy 3,5 milliárd forint értékben szerződött a kormányzattal, ebből a keretösszegből készült az említett felmérés is.

A lakosság 44,4 százaléka szerint a katasztrófavédelem nem kezelte jól a hóhelyzet okozta nehézségeket – áll egy áprilisban elvégzett felmérésben, amelyet most hozott nyilvánosságra a belügyminiszter. Pintér Sándor ezt az MSZP-s Harangozó Tamás írásbeli kérdésére tette meg. A belügyminiszter egyébként április 9-én az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága előtt mondta azt erre a közvélemény-kutatásra hivatkozva, hogy akik a saját bőrükön érezték, tapasztalták a márciusi rendkívüli hóhelyzet nehézségeit, jónak vagy kiválónak ítélték meg a mentésben részt vevők tevékenységét.

Március közepén hatalmas hófúvás volt Magyarországon. Az utakon, főként az M1-es autópályán több ezer autó és kamion kényszerült több órás, egyesek akár több mint egy napos várakozásra a hóviszonyok miatt. Több mint 10 ezer embert kellett kimenekíteni, az ország északi és keleti részén több tízezer háztartásban napokig szünetelt az áramszolgáltatás. Pintér szerint sohanem látott hóviharon kellett úrrá lenniük, s hibáztatta a felelőtlenül útra indult autósokat is.

A felmérésben a Századvég Alapítvány, a Strategopolis Kft. és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. 811, véletlenszerűen kiválasztott felnőtt korú embert kérdezett telefonon az úgynevezett CATI módszerrel, amelynek 3,8 százalékpontos a hibahatára. A megkérdezettek legnagyobb része, 36 százaléka szerint az illetékes szerveknek az érdemi döntések gyorsabb meghozatalában (kamionstop elrendelése, autópálya lezárása) kellene a legjobban fejlődniük egy kritikus, a hókáoszhoz hasonló helyzet kezelésében. A válaszadók 25,8 százaléka szerint a tömegtájékoztatásban kellene fejlődni, 13,8 százalék szerint pedig a bevethető járműparkot kellene fejleszteni. A munkaerő felkészítését, kiképzését 11,1 százalék tartotta elsődlegesen fontosnak, míg 5,6 százalék valamennyi állami szerv bevonását szorgalmazta.

Az említett három céggel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyébként 2011 végén készített szerződést különféle kutatások megrendelésével kapcsolatban egy közbeszerzési eljárás után. Ezek alapján 2012 december 31-ig legfeljebb 996,713 millió forintot (áfával együtt vannak az említett összegek) határoztak meg, melyet többlet igények esetén még 86,677 millió forinttal emelhettek meg. Az idei évre egy 413,426 millió forintos keret van, ezt az idén megemelhetik még 173,355 millió forinttal. 2014-ben a három cégnek 323,484 millió forintos szerződési kerete van, és ezt lehet még megemelni többlet igények felmerülése esetén 187,8 millió forinttal. Az összesített keretösszeg 2,181 milliárd forint. Havi vállalkozási díjat is fizetnek a szerződő feleknek, ennek összege 37 millió forint havonta. Ez három év alatt 1,332 milliárd forint. Így összesen mintegy 3,5 milliárd forint értékű a kontraktus.

Mélyinterjúk és tanácsadások
A Fidesz szellemi hátországának számító Századvég Alapítvány, a Strategopolis és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. konzorciuma a szerződésben többek között vállalta szakpolitikai tanulmányok készítését és tanácsok adását például a nemzetközi gazdaságfejlesztésben, a foglalkoztatáspolitikában, a környezetvédelemben, a vagyongazdálkodásban, az uniós támogatások elosztásában és lehívásában, az innováció, a kultúr-, a szociál-, a médiapolitika, az informatika területén. Mélyinterjúkat, tematikus közvélemény-kutatásokat, nemzetközi összehasonlító elemzéseket, személyes tanácsadást is vállaltak például az állampapírpiac helyzetéről, a nemzeti szerencsejáték-stratégiáról, a határon túli magyarok kérdéséről, a nemzeti postastratégiáról, az uniós források lehívásáról, vagy Budapest fejlesztéséről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.