BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A diákok harmada külföldre menne egyetemre

A megkérdezett 9-12. évfolyamos gimnazisták döntő többsége tovább szeretne tanulni az érettségi után – derül ki a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet felméréséből. A továbbtanulni szándékozó végzős megkérdezettek többsége budapesti főiskolára vagy egyetemre felvételizik idén, külföldi felsőoktatási intézménybe pedig 18 százalékuk jelentkezett. A továbbtanulást tervező 9-11. osztályos megkérdezettek 36 százaléka gondolja úgy, hogy külföldi felsőoktatási intézményben is szívesen folytatnák tanulmányaikat. Ezt leginkább az budapesti elitgimnáziumok tanulói, a jobb tanulmányi átlagot elérők, valamint a lányok fontolgatják.

A kutatás során hat magyar állami gimnázium 9-12. évfolyamos tanulóit kérdezték meg továbbtanulási szándékairól. A kérdőívet egy budapesti elitgimnázium és két budapesti nem elit gimnázium, valamint két vidéki elitgimnázium és egy vidéki nem elit gimnázium tanulói, összesen 592 tanuló töltötte ki.

A továbbtanulni szándékozó végzős megkérdezettek (126 fő) többsége (72 százalék) budapesti főiskolára vagy egyetemre felvételizik idén, 34 százalékuk pedig vidéki főiskolára vagy egyetemre. Külföldi felsőoktatási intézménybe jelentkezett a végzősök 18 százaléka. A legnépszerűbb célország Nagy-Britannia.

A továbbtanulást tervező 9-11. osztályos megkérdezettek (448 fő) több mint fele (56 százalék) budapesti főiskolán vagy egyetemen szeretne továbbtanulni. A második legnépszerűbb irány a 9-11. osztályosok körében a külföldi továbbtanulás.

A 9-11. osztályos diákok 36 százaléka gondolja úgy, hogy külföldi felsőoktatási intézményben is szívesen folytatná tanulmányait. Vidéki főiskolára vagy egyetemre csak 20 százalékuk jelentkezne, 14 százalékuk pedig még nem tudja, hol szeretne továbbtanulni. A külföldi továbbtanulást tervező diákok közül a legnagyobb arányban Nagy-Britanniába (38 százalék) és az Egyesült Államokba (19 százalék) készülnek. A közeli Ausztriába és Németországba a megkérdezettek 14 százaléka, illetve 10 százaléka készül.

A budapesti elitgimnázium 9-11. osztályos tanulóinak 58 százalékának tervei között szerepel a külföldi továbbtanulás. A vidéki elitgimnáziumok tanulóinak több mint egyharmada (35 százalék) tervezi ugyanezt, a vidéki nem elit gimnáziumok diákjai körében pedig jóval alacsonyabb ez az arány.

A külföldi továbbtanulást is fontolgatók jellemzően a legjobb tanulmányi eredményt elérők közül kerülnek ki.

A külföldi továbbtanulásra ható tényezőket vizsgálva az adatok alapján a GVI megbecsülte az egyes tényezők másik tényezőtől független hatását is. Az elemzés eredményei szerint a tanulók külföldi továbbtanulás szándéka legerősebben iskolatípusonként különbözik. A budapesti elitgimnáziumban számottevően, több mint kétszer nagyobb eséllyel tervezik a külföldön való tanulást, mint a vidéki nem elit gimnáziumban.

A becslési eredmények szerint, minden más hatástól eltekintve, a külföldi továbbtanulás szándékának esélye a tanulmányi eredmény javulásával nő. Egy adott iskolatípusban tanulók között a magasabb átlaggal rendelkező tanulók inkább tervezik a külföldi továbbtanulást, mint ugyanoda járó rosszabb tanulmányi eredményű tanulók.

Az eredmények arra mutatnak továbbá, hogy a lányok – minden más hatást kizárva – nagyobb arányban terveznek külföldön tanulni, mint a fiúk. Ez összefügghet azzal, hogy a magyar kormányzat 2013-ban a műszaki képzések választása esetében – amelyeket jellemzően fiúk és nem lányok választanak – kedvezőbb feltételeket alakított ki a továbbtanulók számára, mint a bölcsész képzések esetében, amely képzések többnyire lányok tervei között szerepelnek (államilag támogatott képzésekben alacsonyabb ponthatárok, az államilag támogatott képzés magasabb aránya).

Az eredmények persze nem azt jelentik, hogy akik most külföldi továbbtanulási szándékaikról számoltak be, azok mindegyike egy-két, vagy három év múlva ténylegesen is külföldre fog menni tanulni, de mindenképpen olyan jelenségre mutat rá, amely, ha akarjuk, ha nem, létezik, amelyet a jövőben mindenképpen mérni kell és feltárni a jelenséget létrehozó okokat – olvasható a GVI elemzésében.

A külföldi továbbtanulási szándékokra vonatkozó eredményeket értelmezhetjük úgy is, mint a migrációra ösztönző elégedetlenség, az információs társadalom okozta világfalu-érzés, vagy az Európai Unióba való integráltságunk növekvő mértéke egyszerre és keveredve jelenik meg ezekben.

Annyit mindenképpen jeleznek az eredmények a GVI szerint, hogy – a hazai felsőoktatási intézmények és finanszírozás változatlanságát feltételezve – a jövőre vonatkozóan nem indokolt a külföldön történő továbbtanulás csökkenő tendenciáját feltételezni.

Az elemzés eredményei aláhúzták, hogy leginkább a jó tanulmányi eredményeket elérő diákokban, a budapesti vagy vidéki elitgimnáziumba járókban fogalmazódott meg külföldön való továbbtanulás szándéka. A vidéki nem elit gimnáziumokból kisebb eséllyel szeretnének továbbtanulni budapesti, vagy külföldi egyetemen és inkább a vidéki felsőoktatási intézményeket választanak. Különösen érdekes a lányok és a fiúk külföldi továbbtanulási szándékaiban megmutatkozó különbség: ezek szerint a tanulók racionálisan alkalmazkodnak a kormányzati döntésekhez és megpróbálnak elindulni (akár külföldre is) az eredetileg eltervezett, általuk kedvelt továbbtanulási irányba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.