Az előzetes vitarendezés keretében az ajánlattevő közvetlenül az ajánlatkérőtől kérhet jogorvoslatot, ha úgy véli, jogsértő az eljárás, annak bármely dokumentuma, netán az eredménnyel összefüggésben él kifogással. Szintén élhet ezzel a lehetőséggel bármely érdekelt gazdasági szereplő, vagy a közbeszerzés tárgyával összefüggő tevékenységű kamara, érdekképviseleti szervezet, ha az eljárást megindító felhívásban, vagy a dokumentációban látnak kifogásolnivalót.
Az előzetes vitarendezési kérelemben – amelynek nincs formai kötöttsége – meg kell jelölni az eljárási dokumentumok, cselekmények, vagy az összegzés azon elemét, amelyet az ajánlattevő jogsértőnek tart, valamint a helyzet rendezésére tett javaslatát, észrevételét is, az azokat alátámasztó tényekkel. Az ajánlatkérőnek tartalma szerint kell elbírálnia a kérelmet, nem utasíthatja el például csak azért, mert egy jogszabályi hivatkozás helytelen.
Az előzetesen vitarendezési kérelmet az eredménnyel kapcsolatos kifogások esetén a tudomásszerzést követő három munkanapon belül kell eljuttatni az ajánlatkérőnek, aki erre szintén három munkanapon belül válaszol, tájékoztatva az eljárás valamennyi ajánlattevőjét is, kivéve, ha indokoltnak lát további hiánypótlást, felvilágosításkérést – ekkor ugyanis hét munkanap áll rendelkezésére.
Az előzőekben említett további személyek és szervezetek pedig az ajánlattételi határidő lejárta előtti tízedik napig – egyes eljárásokban az ajánlattételi határidő lejártáig – indíthatják meg az előzetes vitarendezési eljárást.
Ha időben és a törvénynek megfelelően terjesztették elő az előzetes vitarendezést, akkor az ajánlatkérő nem köthet szerződést a válasz megküldése napját követő tíz napig, függetlenül a vitarendezés kimenetelétől.
Az ajánlatkérő az előzetes vitarendezés következtében megváltoztathatja az eljárást megindító felhívást, dokumentációt stb. csak úgy, mint az eljárást lezáró összegzést is, ha a kérelmet megalapozottnak tartja, így a kérelmező gyorsan és költségek nélkül szerezhet érvényt jogainak. Az eljárás – illeszkedve a közbeszerzési törvény követelményeihez – teljesen átlátható az érdekelt szereplők számára, a vitarendezésről és az ajánlatkérői válaszról minden értesítést megkapnak.
Az ajánlattevő helyzetét erősíti az is, hogy ha nem kezdeményezi ezt a jogorvoslatot, vagy ha az sikertelennek bizonyulna, továbbra is fordulhat a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, ami viszont már költségekkel jár, bár ezt az ajánlattevő visszakapja, ha a Döntőbizottság számára kedvező határozatot hoz. Ugyanakkor az ajánlatkérő számára is előnyös, ha az eljárásban bekövetkezett esetleges hibákat gyorsan és költségmentesen korrigálhatja, hiszen ha a Közbeszerzési Döntőbizottság netán elmarasztalja, annak anyagi következményei is lehetnek.
Ezzel függ össze a költségmentesség is, ugyanakkor a jogintézmény fontos eleme a gyorsaság és a formai kötöttségek hiánya: az előterjesztési és a válaszadási határidő egyaránt három munkanap mindkét résztvevő számára.
Ezzel függ össze a költségmentesség is, ugyanakkor a jogintézmény fontos eleme a gyorsaság és a formai kötöttségek hiánya: az előterjesztési és a válaszadási határidő egyaránt három munkanap mindkét résztvevő számára. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.