BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közbeszerzések: Gyors jogorvoslatot kínál az előzetes vitarendezés

Az előzetes vitarendezés hasznos jogintézmény, mert az ajánlattevők gyorsan és költségmentesen kérhetnek jogorvoslatot az ajánlatkérőtől, és mert adott esetben az ajánlatkérő számára is kedvező lehet

Az előzetes vitarendezés keretében az ajánlattevő közvetlenül az ajánlatkérőtől kérhet jogorvoslatot, ha úgy véli, jogsértő az eljárás, annak bármely dokumentuma, netán az eredménnyel összefüggésben él kifogással. Szintén élhet ezzel a lehetőséggel bármely érdekelt gazdasági szereplő, vagy a közbeszerzés tárgyával összefüggő tevékenységű kamara, érdekképviseleti szervezet, ha az eljárást megindító felhívásban, vagy a dokumentációban látnak kifogásolnivalót.

Az előzetes vitarendezési kérelemben – amelynek nincs formai kötöttsége – meg kell jelölni az eljárási dokumentumok, cselekmények, vagy az összegzés azon elemét, amelyet az ajánlattevő jogsértőnek tart, valamint a helyzet rendezésére tett javaslatát, észrevételét is, az azokat alátámasztó tényekkel. Az ajánlatkérőnek tartalma szerint kell elbírálnia a kérelmet, nem utasíthatja el például csak azért, mert egy jogszabályi hivatkozás helytelen.

Az előzetesen vitarendezési kérelmet az eredménnyel kapcsolatos kifogások esetén a tudomásszerzést követő három munkanapon belül kell eljuttatni az ajánlatkérőnek, aki erre szintén három munkanapon belül válaszol, tájékoztatva az eljárás valamennyi ajánlattevőjét is, kivéve, ha indokoltnak lát további hiánypótlást, felvilágosításkérést – ekkor ugyanis hét munkanap áll rendelkezésére.

Az előzőekben említett további személyek és szervezetek pedig az ajánlattételi határidő lejárta előtti tízedik napig – egyes eljárásokban az ajánlattételi határidő lejártáig – indíthatják meg az előzetes vitarendezési eljárást.

Ha időben és a törvénynek megfelelően terjesztették elő az előzetes vitarendezést, akkor az ajánlatkérő nem köthet szerződést a válasz megküldése napját követő tíz napig, függetlenül a vitarendezés kimenetelétől.

Az ajánlatkérő az előzetes vitarendezés következtében megváltoztathatja az eljárást megindító felhívást, dokumentációt stb. csak úgy, mint az eljárást lezáró összegzést is, ha a kérelmet megalapozottnak tartja, így a kérelmező gyorsan és költségek nélkül szerezhet érvényt jogainak. Az eljárás – illeszkedve a közbeszerzési törvény követelményeihez – teljesen átlátható az érdekelt szereplők számára, a vitarendezésről és az ajánlatkérői válaszról minden értesítést megkapnak.

Az ajánlattevő helyzetét erősíti az is, hogy ha nem kezdeményezi ezt a jogorvoslatot, vagy ha az sikertelennek bizonyulna, továbbra is fordulhat a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, ami viszont már költségekkel jár, bár ezt az ajánlattevő visszakapja, ha a Döntőbizottság számára kedvező határozatot hoz. Ugyanakkor az ajánlatkérő számára is előnyös, ha az eljárásban bekövetkezett esetleges hibákat gyorsan és költségmentesen korrigálhatja, hiszen ha a Közbeszerzési Döntőbizottság netán elmarasztalja, annak anyagi következményei is lehetnek.

Gyorsaság és eredményesség

Az előzetes vitarendezés jogintézményével a jogalkotó célja az volt, hogy segítse az eljárásokkal kapcsán keletkezett jogviták gyors és eredményes rendezését, az érintett felek közvetlen kommunikációját, megfelelően szabályozott keretek között.

Ezzel függ össze a költségmentesség is, ugyanakkor a jogintézmény fontos eleme a gyorsaság és a formai kötöttségek hiánya: az előterjesztési és a válaszadási határidő egyaránt három munkanap mindkét résztvevő számára.

Ezzel függ össze a költségmentesség is, ugyanakkor a jogintézmény fontos eleme a gyorsaság és a formai kötöttségek hiánya: az előterjesztési és a válaszadási határidő egyaránt három munkanap mindkét résztvevő számára. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.