BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robotok a sofőrülésen

A robotpilótával felszerelt önvezérelt autó pár éven belül elérhető közelségbe kerül, a járműipar és a technológiai cégek mindent bevetnek ennek érdekében.

Egyre több nagyvállalat lát fantáziát a vezető nélküli autók fejlesztésében. Az autógyártók és a technológiai cégek sorra jelentik be együttműködési szándékukat, és mutatják be eddig elért eredményeiket. A tegnap megnyílt Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai kiállítást (CES) is uralja a téma: a legfrissebb bejelentést a Toyota új, mesterségesintelligencia-fejlesztő leányvállalatának vezetője, Gill Pratt tette, aki az USA modern védelmi rendszereket kutató hivatalának (DARPA) éléről igazolt a japánokhoz, és most a robotizáció hét elismert szakértőjét is sikerült elcsábítania volt munkahelyéről.

A feladathoz pénzt is ad a Toyota: egymilliárd dolláros keretet bocsátott Pratték rendelkezésére a kétszáz fős kutatóintézet felállításához. A csapattól olyan automatizálási technológiák kidolgozását várják, amelyeket az autóiparon kívül is hasznosítani lehet. A tervek szerint a Toyota 2020 környékétől már „automata autópálya-sofőr” funkciót kínálna modelljeihez, de a minden körülmények között biztonságosan vezetni képes robottal szerelt autó készítésére ilyen rövid távon egyelőre nem gondolnak.

A nagy vetélytárs General Motors (GM) eközben nemcsak a robotautó fejlesztésén, hanem hasznosítási lehetőségein és az alap-infrastruktúra megteremtésén is dolgozik. A legnagyobb amerikai gyártó az Uberéhez hasonló utazásmegosztó szolgáltatást kínáló Lyfttel fogott össze, 500 millió dollárral támogatva a startup vállalkozás automata, hívásra házhoz jövő „taxiflottájának” kifejlesztését, hálózatának kiépítését. Daniel Ammann, a GM elnöke a Wirednek elmondta, hogy a robotautók majd teljesen átalakítják a közlekedési-utazási szokásokat. Nem mindenkinek lesz érdemes ugyanis saját autót fenntartania, ha bármikor rendelhet egyet arra az útra, amelyikre szeretné. Az automata utasszállításhoz rendkívüli mennyiségű, pontosságú és folyamatosan frissített adatbázisra is szükség van. Az autógyártó a tesztterületek kialakítását vállalta az együttműködés keretében, biztosítva azon belül a Lyft GM-gyártású járműveinek szabad mozgását.

A GM emellett partnerségi megállapodást kötött az autók biztonságos haladását sáv- és akadályfelismerő kamerás rendszerével támogató Mobileye-jal. A holland cég a valós idejű közlekedési térképek elkészítésében felhasználja a GM autóiba szerelt OnStar rendszer által folyamatosan beküldött információkat. Az adatok értelmezéséhez és feldolgozásához a Nvidia csipgyártó mutatott be a CES-en egy nagy teljesítményű, a robotautóba építhető, uzsonnásdoboz méretű számítógépet. A 150 Apple MacBook Pro erejét és tudását tömörítő gép feldolgozza a robotpilóta számára a szenzoroktól és az éteren át érkező adatmennyiséget.

A Ford sem akar lemaradni, megtriplázza, azaz harmincdarabosra növeli a vezető nélküli tesztjeihez használt Fusionokból álló flottáját. Ezeknek a külső visszapillantó tükreibe integrálják majd a Velodyne Acoustics által kifejlesztett új, lézeres úttartó elektronikát – jelentette be Mark Field vezérigazgató. Cége várhatóan még az idén csatlakozik valamelyik vezető nélküli utasszállító szolgáltatást fejlesztő társasághoz. A The Wall Street Journal értesülését, miszerint partnere a robottechnikában 2009 óta tevékenykedő Google lesz, Field nem kívánta kommentálni.

Vadásznak a szakemberekre

A vezető nélküli jármű kifejlesztésével a világ valamennyi nagy autógyártója és technológiai vállalata foglalkozik, a szűk keresztmetszetet a krónikus szakemberhiány jelenti. A Tesla-vezér Elon Musk például a Twitteren vadászik fejlesztőmérnökökre, az Apple-nél is toboroznak, és igen kapósak a kutatásokban élenjáró Google programozói is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.