„106 munkással, 106 év alatt befejezik” – elégedetlenkednek a helyiek az Adevarulnak. Immár egy év telt el azóta, hogy megkezdődtek a munkálatok Nagyszeben környékén a Boița–Cornetu közötti 31 kilométeres romániai autópálya-szakaszon. A török vállalkozó is kevés embert mozgósított, de engedélyekre is várnak: mostanáig mindössze az autópálya első kilométerén dolgozhattak, egy viaduktot építenek, aminek a készültségi foka nincs 52 százalék.
A román infrastruktúrafejlesztő társaság (CNAIR) szerint
a török építőipari vállalatok (Mapa–Cengiz) 106 munkást és 62 berendezést mozgósítottak a helyszínen. Az 1-es viaduktnál a fizikai készültség 51,83 százalékos. Hossza 650 méter, és cölöpökön, valamint a magasításokon dolgoznak. A 204 méter hosszú 2-es viaduktnál cölöpök fúrása folyik. A 3-as, 4-es és 5-ös viaduktoknál szintén peronokon és bekötőutakon dolgoznak. A teljes helyszínen jelenleg 5,02 százalékos a fizikai készültség
– hangsúlyozzuk: egy év alatt.
A CNAIR szerint a török építőipari vállalatok idén tavasszal kezdték meg a saját üzemükben már legyártott első gerendák szállítását a Boița viadukt építéséhez. Az intézmény képviselői jelezték, hogy ezen a szakaszon összesen 1059 betongerendára van szükség, amelyek hossza 32,3 és 40 méter között változik.
Esély sincs arra, hogy minden készen álljon nagyjából négy éven belül, 2028-ra
– mutattak rá nemrég a Pro Infrastructure Association képviselői. Felidézik, egyértelmű, hogy sokkal több emberre lesz szükség a terepen. Hét alagutat, 48 hidat egy hatalmas ökoduktot kell megépíteni nagyméretű emlősállatok átkelésére, számtalan helyen rézsűszilárdításra van szükség. Emellett a helyzetet nehezíti, hogy az Olt-völgyében sok helyen igen közel van a nyomvonal vasúti sínekhez is.
A hatóságoknak kell közbelépni, és gyorsan megadni az engedélyeket, különben sohasem lesz itt autópálya – mondják a helyiek, akik lemondóan teszik hozzá:
itt hegyeket kell megmozgatni, de hónapok óta alig történik valami.
A lakosság jól látja, a kérdéses szakasz lenne az első, Kárpátokat átszelő autópálya Romániában.
Boițán kezdődik az A1-es Nagyszeben–Pitest autópálya 122 kilométer hosszú hegyi szakaszának építése Eddig a Nagyszeben–Boița 14 kilométer hosszú, valamint a nemrégiben a Curtea de Argeș–Pitesti 30 kilométer hosszú szakaszt nyitották meg a közúti forgalom számára. Tehát összesen még 79 kilométer hiányzik, ezek nagyrészt az Olt-szurdokvölgyében haladnak majd.
A Nagyszeben–Pitesti autópálya, amely az A1-es Nagylak–Bukarest autópálya (580 kilométer) része, az első, amely átszeli a Kárpátokat, és Románia területén biztosítja a kelet–nyugati tengely (Konstanca–Nagylak) összeköttetését.
A munkálatok tervezésére és kivitelezésére vonatkozó, áfa nélkül több mint 4,2 milliárd lej értékű szerződést 2022-ben írta alá a román állam
és a Mapa Insaat Ve Ticaret AS–Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret egyesület, a tervezésre 18 hónapos, a kivitelezésre pedig 50 hónapos határidővel. Akkoriban Sorin Grindeanu, a volt közlekedési miniszter optimistábban nyilatkozott a munkálatok időtartamáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.