BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
von der leyen EU költségvetés

EU-költségvetés: Ukrajna javára vennék el a pénzt az uniós gazdáktól, elképesztő hatalomkoncentrációra készül Brüsszel

Ukrajna, kutatás, védelem és digitális technológiák előnyben. A gazdák, a dohányipar és a természetvédelem háttérbe szorulnak – legalábbis az Ursula von der Leyen által benyújtott EU-költségvetés szerint, amely példátlan méretű hatalomkoncentrációt biztosítana Brüsszelnek. A meccs azonban még koránt sincs lefutva, két év kőkemény alkudozás és politikai harc következik.

Az Európai Bizottság bemutatta nyitólépését abban a két évig tartó alkudozásban, amely az EU 2028-tól induló hétéves költségvetési időszakáról szól. Az EU-költségvetés azonban máris a viták kereszttüzében áll, számtalan politikai és gazdasági érdek- és lobbicsoport igyekszik majd elgondolásait keresztülverni.

von der leyen EU költségvetés
Ursula von der Leyen – az új EU-költségvetés Ukrajnának adna minden pénzt a tagállamok kárára / Fotó: Hans Lucas via AFP

Röviden összefoglalva az uniós költségvetést a következő kép rajzolódik ki: az Európai Unió hétéves költségvetés-tervezete egy egyértelműen ukránbarát költségvetés. Az agrártámogatásból vesznek el jelentős összeget, a gazdák pénzét pedig Ukrajnába viszik. 

A költségvetés szerint egyedül Ukrajna kap több pénzt, mindenki más, a tagállamok kevesebbet kapnak. 

A teljes uniós költségvetés 20 százalékát Ukrajnának adják, a 10 százaléka pedig hiteltörlesztésre megy. 

Sokkoló a kiadások tervezett összege

A kiadások tervezett összege sokkoló: 1717 milliárd euró. Az előzetes elemzések arra utaltak, hogy a tagállamok ellenkezése miatt a bizottságnak aligha sikerül jelentősen a jelenlegi költségvetési ciklus 1200 milliárd eurós főösszege fölé srófolni az új költségvetést, holott a brüsszeli víziókban új feladatok jelentek meg a horizonton, mint 

  • Ukrajna gyorsított felvétele a tagok közé, 
  • a fegyverkezés és 
  • a megingott versenyképesség helyreállítása.

A hírek szerint Leyenék magasra teszik a lécet a tárgyalások kezdetén, amelyek igen rázósnak ígérkeznek, tekintve, hogy a megszellőztetett bizottsági tervekkel szemben már előre kemény ellenzék sorakozott fel több témában. 

Máris elkezdődtek a csatározások az EU-költségvetés körül

A bizottság elnöke szerint a csaknem 1,8 ezer milliárd eurós terv az EU költségvetését „nagyobbá”, „okosabbá” és „élesebbé” teszi, és ez „a valaha javasolt legambiciózusabb” költségvetés. Azonban az előttünk álló kemény tárgyalások előjeleként a csalódott képviselők gyorsan cáfolták Von der Leyen állításait, mondván 

a bizottság félrevezetően úgy állította be az elmúlt évek jelentős inflációjához igazított összegeket, mintha a költségvetés ténylegesen nőtt volna.

„A bizottság különböző költségvetési sorokat fog bemutatni, amelyek növekedtek. De ha a teljes költségvetés nem változik, az azt jelenti, hogy más sorokon csökkenteni kell” – mondta Siegfried Mureșan román EP-képviselő, az Európai Néppárt tagja.

A terv jóváhagyásához minden uniós tagállam és az Európai Parlament egyetértése szükséges. Ahogy a frontvonalak kirajzolódnak, a Politico összeállította, kik a nyertesek és kik a vesztesek – legalábbis az első, és várhatóan még sokat változó  javaslat alapján.

Vesztesek a gazdák

A gazdák dühösek, becsapva érzik magukat. A legutóbbi hosszú távú uniós költségvetésben a Közös Agrárpolitika (KAP) 386,6 milliárd eurót kapott. Most mindössze 300 milliárd eurót különítettek el mezőgazdaságra. További csapás, hogy a KAP mostantól nem külön költségvetési sor, hanem „Nemzeti és Regionális Partnerségi Tervek” nevű új alapba olvad be más szakpolitikai finanszírozásokkal együtt. A tagállamoknak ezen tervek szerint minimum 300 milliárd eurót kell mezőgazdaságra fordítaniuk, de dönthetnek magasabb összeg mellett is. A parlament és a bizottság előtt tüntető gazdaszervezetek azonban finoman szólva sem derűlátók.

Az agrártámogatások szintjének drasztikus csökkenése veszélyezteti az EU élelmiszer-biztonságát, a vidéki életformát, feláldozva az egyre több kihívással (klímaváltozás, alapanyagárak) küzdő gazdákat. Teljesen nyilvánvaló, hogy 

az európai gazdáknak nyújtott támogatások megkurtításával az ukrán mezőgazdasági túltermelésnek akarnak piacot biztosítani.

European farmers protest upcoming CAP budget in Brussels
Felháborodott olasz gazdák tüntetnek Brüsszelben – az agrártámogatások kurtításával az ukrán mezőgazdasági dömpingnek teremtene teret az EU / Fotó: Anadolu via AFP

Vesztes a dohányipar

Bár a költségvetés zömét a tagállami befizetések adják, a bizottság három új uniós adót javasol: 

  • az elektronikai hulladék, 
  • a nagyvállalatok és 
  • a dohánytermékek megadóztatását. 

E termékeket eddig tagállami szinten adóztatták meg, és a bevétel ott is maradt. Nagy kérdés, hogy az amúgy is pénzszűkében lévő, és elszálló adósságállománnyal küzdő tagállamok belemennek-e abba, hogy Brüsszel adóbevételeket vonjon tőlük. A válasz borítékolhatóan „nem” lesz. Az adók elvonásából az EU évi 25–30 milliárd euró többletbevételre számít, amelyet a Covid utáni helyreállításra felvett hitelek törlesztésére fordítanának. 

A cigaretta ára már így is emelkedni fog az új dohányadó-irányelv miatt – egy doboz ára 1-2 euróval nőhet. Először kerülnek minimáladó alá az alternatív termékek is, például az e-cigaretták és a hevített dohánytermékek, bár alacsonyabb kulccsal, mint a hagyományos cigaretták.

Vesztes: természetvédelem

A biodiverzitás önálló költségvetési sorát megszüntetik, helyette egy tágabb „klíma és környezet” célkitűzés alá sorolják, amely az új költségvetés 35 százalékát tenné ki – mintegy 700 milliárd eurót. Korábban a klímacélon felül 

  • 2024-re az éves kiadások 7,5 százalékát kellett volna a biodiverzitásra fordítani, 
  • ami 2026-ra és 2027-re 10 százalékra nőtt volna.

Az új „klíma és környezet” keret az EU mind a hat környezeti célját szolgálná – a biodiverzitástól a körforgásos gazdaságon át a szennyezés megelőzéséig. A LIFE programot – amely korábban dedikált környezetvédelmi alap volt – szintén beolvasztják a Partnerségi Tervekbe és a 410 milliárd eurós „Versenyképességi Alapba”. A civil szervezetek arra figyelmeztetnek, hogy a biodiverzitásra fordított források így még inkább csökkenhetnek. 

Az EU már most is évi 37 milliárd eurós hiánnyal küzd ezen a területen. 

Von der Leyennek továbbá minden bizonnyal meg kell küzdenie az elnökségét megszavazó Zöldekkel is az Európai Parlamentben. Vagy erős gesztusokat tesz nekik, vagy elveszítheti politikai támogatottságukat – például futószalagon kaphatja a nyakába a bizalmatlansági indítványokat.

A  legnagyobb nyertes: Ukrajna

A bizottság külön támogatást ígér Kelet-Európa régióinak – különösen Ukrajna, Oroszország és Fehéroroszország határvidékein –, mind gazdasági, mind biztonsági szempontból. Továbbá, bár az EU új bevételi forrásokat keres, nem számolta be a tervezett kiterjesztést az emissziókereskedelem épületekre és közlekedésre vonatkozó részéből. 

Végül a bizottság további 100 milliárd eurót (ez körülbelül a teljes magyar éves GDP fele) javasol Ukrajna újjáépítésére és EU-tagsági felkészítésére.

Érdemes egy más metszetben, összefoglalni, hogy Ukrajnának mennyi pénzt szánna az EU a következő költségvetésből. 

  • Az Európai Versenyképességi Alap védelmi és világűrrel kapcsolatos kerete 131 milliárd eurót különít el, ami az előző többéves pénzügyi keret ötszöröse. 
  • A jelenlegi elosztási arányokat figyelembe véve, ennek 20 százaléka Ukrajnához kerülne. 
  • Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz katonai mobilitási ága megtízszereződik. A katonai vonatkozású műveletek támogatását az Európai Békekeret fedezi, aminek kerete 17 milliárd euróról 30,5 milliárd euróra nő, a jelen állást szerint ennek is túlnyomó részét Ukrajna kapná. 
  • A 200 milliárd eurós Globális Európa Eszköz lehetővé teszi az uniós költségvetés számára, hogy növelje a tagjelölt országoknak nyújtott támogatást, ennek legnagyobb kedvezményezettje Ukrajna lesz. 
  • Emellett kizárólag Ukrajna számára külön 100 milliárd euró állna rendelkezésre az MFF-en felül az unió további eladósításával. Ez jelen állás szerint támogatás lenne, ezen túlmenően még több százmilliárd eurónyi hitelkeret hozható létre Ukrajnának.
Von der Leyen és Zelenszkij – Brüsszel a keblére ölelné Ukrajnát – a tagállamok kárára / Fotó: ANP via AFP

Nyertesek a lakossági energiafogyasztók

Az EU jelentősen növeli az áramhálózatok modernizálására szánt támogatást, hogy csökkentse az energiaárakat – ezek Mario Draghi korábbi ECB-elnök szerint az EU Achilles-sarkának számítanak az USA-val és Kínával szemben. 

  • A Connecting Europe Facility energiafejezete 6-ról 30 milliárd euróra nő, 
  • emellett a 410 milliárd eurós Versenyképességi Alapból is meríthetnek az áramszolgáltatók. 
  • Draghi figyelmeztetett: az infrastruktúra-beruházások lassúak és alulméretezettek, a magas energiaárak pedig gyártásleálláshoz és elvándorláshoz vezetnek.

Nyertesek a digitális technológiák

Von der Leyen szerint az EU digitális költségvetését ötszörösére emelik: 54,8 milliárd euróra. Ez hatalmas növekedés egy olyan területen, ahol eddig is jelentős befektetések zajlottak – különösen mivel az USA és Kína is versenyez az áttörő technológiákban, mint például a mesterséges intelligencia. A digitális fejlesztések a Versenyképességi Alap négy pillérének egyikét képezik.

Nyertes a védelmi ipar

A bizottság legalább 131 milliárd eurót javasol védelemre és űrkutatásra – ez az ötszöröse a jelenlegi szintnek. 

Külön büdzsé is szolgálja a védelmi felkészültséget. Hannah Neumann, német zöldpárti EP-képviselő szerint ez a javaslat „üdvözlendő ambíciót” mutat, és összhangban van a bizottság korábbi terveivel – érdekes fordulat ez a korábban békepárti Zöldek kommunikációjában. 

Nyertes a kutatás és a kultúra

  • A Horizon Europe kutatási program költségvetése 95 milliárdról 175 milliárd euróra emelkedik. 
  • Az Erasmus+ diákcsereprogram költségvetése 50 százalékkal nő, meghaladva a 40 milliárd eurót. 
  • Új program is indul: az „AgoraEU” 8,6 milliárd euróból támogatja majd a kultúrát, médiát és a civil társadalmat.

Kérdéses tétel a katonai mobilitás

  • A bizottság 17,7 milliárd eurót különítene el katonai mobilitásra – ez jelentős növekedés az eddigi 1,7 milliárdhoz képest. 
  • Viszont ez az összeg jóval elmarad a szükségesnek tartott 75–100 milliárdtól, amit a közlekedési biztos korábban sürgetett. 
  • A civil közlekedési költségvetés egy része is szolgálhat kettős felhasználású célokat, de a hadsereg igényeit így is csak részben fedi le a terv.

A nagy vesztesek: városok és régiók, a fejlesztési és kohéziós politika

Az EU kohéziós politikája a szegényebb régiók fejlődését hivatott segíteni, jelenleg a költségvetés több mint egyharmadát teszi ki. Az új költségvetésben ez is beolvadna a „Nemzeti és Regionális Partnerségi Tervekbe”.

 Az ilyen típusú nagy átcsoportosítások azonban kiváló alkalmat adnak arra, hogy csökkentsék a felzárkóztatási, kohéziós célokra szánt összegeket.

Ráadásul ki nem mondott célként az is ott van Ursula von der Leyen tervei között, hogy tovább koncentrálva hatalmát maga döntsön ezeknek a forrásoknak a felhasználásáról. A heves kritikák közepette a bizottság ígéretet tett, hogy a legszegényebb régiók 219 milliárd eurót kapnak – ez Raffaele Fitto régiókért felelős biztos követelése volt. De a többi régió számára nincs hasonló garancia, így attól tartanak, hogy 

a regionális fejlesztésre összesen kevesebb forrás jut majd, mint most.

Mindehhez hozzá kell tenni, hogy a 219 milliárd euró más területek kárára növelhető. Így a tagállamokra vár az a kihívás, hogy a regionális fejlesztések és a gazdák támogatása között döntsenek.

A kiszivárgott magyar allokáció növekedést mutat, de az aggregált számok több, eddig nem a kohéziós forrásokhoz tartozó programokat is magukban foglalnak, ilyen például a környezetvédelem. 

Nyertes a válságkezelés és a migráció támogatása

A bizottság új célzott válságkezelési mechanizmust javasol, amely közel 400 milliárd euró összegű hitelt nyújt a tagállamoknak, és amelyet az uniót sújtó súlyos válságok esetén kellene aktiválni. Ez eddig nem hitelalapú konstrukció volt. 

Tovább folytatnák tehát az EU eladósítását.  

Belügyi célokra 34 milliárd eurót javasol elkülöníteni a költségvetési tervezet, ami megháromszorozza az előző többéves pénzügyi keretben nyújtott finanszírozást. Ennek jelentős része a migrációs és menekültügyi paktum végrehajtását szolgálja. 

Anti-migrant demonstration in Sofia
Migránsellenes tüntetés Szófiában – Brüsszel háromszor többet költene a migránsokra, mint az előző költségvetési ciklusban /  Fotó: NurPhoto via AFP

A legnagyobb botránykő a kondicionalitás 

Az egységes költségvetési terv kondicionalitási mechanizmusa erőteljesebbé és összetettebbé vált; immár kiterjed az eddig nem érintett agrártámogatásokra is. 

A javaslat felhatalmazza a bizottságot arra, hogy politikai nézeteltérések alapján vonja meg egy tagállam teljes nemzeti juttatását, akár egy év alatt.

Mindez azt jelenti, hogy Brüsszel az eddiginél is nagyobb hatalomhoz szeretne jutni, kénye-kedve szerint, politikai alapon vonhatná meg a támogatásokat.    

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.