BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Recesszióba döntheti Japánt a vámháború, tovább zuhan a kivitel

Júniusban is visszaesett az export. A vámháború és a gyenge belső fogyasztás súlyos kockázatokat jelent Japán számára.

Második hónapja zuhan a japán export, jelentős részben a magas és széles körű amerikai vámok hatására. Egyelőre semmi jele, hogy sikerül kereskedelmi megállapodást kötni az Egyesült Államokkal, így az exportorientált gazdaságban egyre nő a recesszió veszélye.

japán
Az Egyesült Államokba irányuló japán autóexport különösen visszaesett / Fotó: AFP

A világ negyedik gazdasága az elsők között kapott levelet Donald Trumptól, amelyben az amerikai elnök tudatta, hogy Japánra augusztus 1-jétől 25 százalékos vám vonatkozik majd – egy százalékponttal magasabb az áprilisi „függetlenség napja” alkalmából meghatározottnál. Ehhez jönnek még az autóipari tarifák, amelyek mélyütéssel érnek fel a szigetország ágazata számára.

„A tarifák hatása valószínűleg fokozódni fog az elkövetkező hónapokban, amikor azok véglegessé válnak, és a japán vállalatok elkezdik teljes mértékben áthárítani a költségeket az amerikai fogyasztókra, ami rontja a versenyképességüket” – nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Akimoto Koki, a Daiwa Institute of Research közgazdásza.

Zuhanó export, főleg a kulcsszektorokban

A japán kivitel júniusban éves bázison 0,5 százalékkal csökkent a májusi 1,7 százalékos visszaesés után, ami csalódást jelent, elemzők ugyanis 0,5 százalékos növekedést vártak.

Az Egyesült Államokba irányuló kivitel az egy évvel korábbihoz képest 11,4 százalékkal zuhant, ezen belül 

  • az autóké 26,7, 
  • az autóipari alkatrészeké 15,5, 
  • a gyógyszereké pedig 40,9 százalékkal.

Az autószállítások volumene azonban 3,4 százalékkal emelkedett, ami azt jelzi, hogy a japán autógyártók egyelőre csökkentik az exportált autók árait és elnyelik a vámköltségeket, hogy versenyképesek maradjanak.

A gyenge belső fogyasztás súlyosbítja a gondokat / Fotó: AFP

A japán autógyártók eddig a haszonkulcsok feláldozásával tartották a termelési szintet, így a vámok hatása a gyártási tevékenységükre korlátozott volt

– magyarázta Mijame Koja, az SMBC Nikko Securities vezető közgazdásza.

Akimoto szerint azonban a japán vállalatok végül kénytelenek lesznek árat emelni, mivel a kereskedelmi tárgyalások elhúzódnak, és a jen viszonylag erős marad.

Japán tavaly 21 ezermilliárd jen értékben exportált árut az Egyesült Államokba, amelynek nagyjából 28 százalékát az autók tették ki. (Egy japán jen 2,3 forint.) A Trumpot annyira irritáló japán külkereskedelmi többlet 22,9 százalékkal, 669 milliárd jenre (4,51 milliárd dollárra) esett vissza.

Összességében maradt a külkereskedelmi többlet

A kivitel nem csupán az amerikai viszonylatban csökkent, a Kínába, Japán legnagyobb kereskedelmi partneréhez irányuló export is, igaz, az csak 4,7 százalékkal. A teljes japán export azonban éves viszonylatban 0,2 százalékkal nőtt, miközben elemzők 1,6 százalékos visszaesést prognosztizáltak.

Newly manufactured cars awaiting export are parked at a port in Yokohama
A japán autógyártók egyelőre átvállalják a terheket / Fotó: Issei Kato

A külkereskedelmi többlet 153,1 milliárd jen lett a várt 353,9 milliárd helyett.

Jön a japán recesszió?

Az amerikai vámok fokozzák a nyomást a gyenge belső fogyasztással is küzdő japán gazdaságra. 

A GDP az első negyedévben 0,2 százalékkal zsugorodott.

Elemzők szerint a vámok hatásával és a kereskedelmi tárgyalások menetével kapcsolatos elhúzódó bizonytalanságok valószínűleg arra kényszerítik a Bank of Japant, hogy továbbra is a gazdaságot érintő lefelé mutató kockázatokra összpontosítson, és egyelőre várjon a kamatemelésekkel.

Jamagucsi Norihiro, az Oxford Economics Japánnal foglalkozó vezető közgazdásza szerint a világ negyedik legnagyobb gazdasága „alig fog nőni” az év második és 2026 első felében, de az sem kizárt, hogy recesszióba zuhan. „Nem lehet alábecsülni a vámok és a gyenge belső fogyasztás hatását” – nyilatkozta a CNBC-nek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.