Közélet

Nincs egyetértés a genovai rekonstrukciót illetően

A híd rekonstrukciója egyes becslések szerint 100 milliárd euróra rúghatnak, vagyis a GDP több mint 5 százalékát tennék ki. 

Az olasz kormány a múlt hét végén Danilo Toninelli közlekedési miniszter korábbi ígéretének megfelelően jóváhagyott egy rendeletet azzal a céllal, hogy felgyorsítsák az egy hónappal ezelőtt leomlott genovai viadukt újraépítését. Az ütemes végrehajtás kulcsfontosságú lenne infrastrukturális szempontból, hiszen a Morandi-híd a régió közlekedésének egyik fő ütőereként funkcionált.

A kivitelezést azonban hátráltathatják a koalíción belüli feszültségek, a kabinet ugyanis nem jutott egyezségre abban a kérdésben, ki felügyelje a helyreállítási munkálatokat. Sajtóinformációk szerint Giovanni Toti, Liguria kormányzója jelentkezett a pozícióra, ám nem értett egyet Toninellivel azzal kapcsolatban, milyen céget bízzanak meg az újjáépítéssel.

Fotó: AFP

Toti korábban már jelezte, azt tartaná optimálisnak, ha a rekonstrukcióban részt venne az olasz autópálya üzemeltetője, az Autostrade is. Toninelli azonban elzárkózott ettől a lehetőségtől.

A híd összeomlása nem tragikus véletlen baleset következménye, hanem a megfelelő karbantartás hiánya az oka, ez pedig az Autostrade feladata lett volna

– idézi a közlekedési minisztert a Reuters. Toninelli inkább kizárólag egy állami céget, a Fincantierit bízná meg az újjáépítéssel, mégpedig tender kiírása nélkül. Az ANSA információi szerint a kormány tárgyal az Európai Bizottsággal arról, hogy vészhelyzetre hivatkozva lehetséges-e ez. Toti pénteken arra kérte a kormányt, ne akadályozza, hogy a genovai közlekedés mihamarabb helyreálljon.

A múlt hét végén jóváhagyott dekrétum Giuseppe Conte miniszterelnök beszámolója szerint adókedvezményeket biztosít azon cégeknek, amelyeket logisztikai szempontból érzékenyen érinthet a híd leomlása. A viadukton napi szinten mintegy 25 ezer kamion szállított több ezer tonna árut, és kérdéses, mikorra állhat helyre a régió közlekedése. Genova polgármestere, Marco Bucci optimistán nyilatkozott ezzel kapcsolatban:

„Már 2019 októberétől használni akarjuk az új hidat” – jelentette ki. Ehhez azonban a kormánynak mielőbb egyezségre kellene jutnia a – Toti számításai szerint 150-200 millió eurós – újraépítés alapjait illetően.

A genovai hídomlás után a kormány a korábbiaknál is jobban ragaszkodik ahhoz, hogy a 2019-es büdzsé jelentős infrastrukturális beruházásokat tartalmazzon, a tervezett kiadások azonban egyes becslések szerint 100 milliárd euróra rúghatnak, vagyis a több mint 5 százalékát tennék ki.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

baleset híd összeomlás Genova Morandi híd
Kapcsolódó cikkek