Magyarország is részt vesz az EU élelmiszer-biztonsági kampányában
Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében Safe2Eat néven 18 országban indít átfogó kampányt, amelybe Magyarország a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakmai támogatásával kapcsolódik be.

Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint
a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszer-kezelési gyakorlataira vezethető vissza.
Mindez megelőzhető lenne, ugyanakkor mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, ezért a fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálás lenne célravezető. Mindez hangsúlyosan megjelenik az EU 18 országában induló Safe2Eat kampányban, amellyel az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) az európai lakosság élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos tudatosságát szeretné előmozdítani.
Az EFSA 2023-as kutatása szerint
az európaiak mintegy 70 százaléka érdeklődik az élelmiszer-biztonság iránt.
Ugyanakkor körülbelül 60 százalékuk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és érthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt. Legfőbb célja az, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaik során a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva, minél átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-fogyasztásuk kapcsán. A kampány fontos témái közé tartoznak
- az élelmiszer-eredetű megbetegedések,
- a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák,
- az élelmiszer-jelölés olvasásának fontossága
- vagy az élelmiszerhulladék-csökkentési gyakorlatok előmozdítása.
A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett azt is hangsúlyozzák, hogy mindig fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével. Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is.
Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek.
„A #Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között” – mondta Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.
A világnak, benne még a kifejezetten jó helyzetű Európának is fel kell készülnie az élelmiszer-ellátás akadályaira . A klímaváltozás és a nemzetközi konfliktusok, de még egy szabad szemmel láthatatlan vírus is komoly gondot okoznak. Az események többsége még elszigetelt egymástól, de ahogyan nő a számuk és a jelenségek területi kiterjedése, annál inkább összeérnek, együttesen pedig megsokszorozódhatnak az emberiség élelmezésére gyakorolt hatásaik.


