A hidrogén lehet a megoldás az energetikai problémákra

Közélet | Technológia / Tudomány
A hidrogéntechnológia az egyik legjobb irány a fenntartható energiagazdálkodás felé, amellyel megvalósíthatók a klímacélok, kiválthatók a fosszilis energiahordozók, és megvalósulhat az energiafüggetlenség – mondta a Világgazdaságnak Dr. Anisits Ferenc, gépészmérnök professzor, a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform tagja.

Mi a hidrogéntechnológia gazdasági jelentősége?

A hidrogén a Földön a vízben, vagy szénhidrogénekben kötött formában található, szinte kifogyhatatlan mennyiségű energiahordozó és alapanyag. A hidrogén átalakítása elektromos áram vagy hőenergia termelésére fordítható, amely során csupán víz keletkezik környezetszennyezés nélkül. A hidrogéngazdaság jelentősége abban rejlik, hogy az egyre növekvő energiaigényt környezetkárosítás nélkül globálisan kielégíthetővé válik. Továbbá megszűnik az ország energiaellátási függősége a kőolaj- és földgázimporttól, megerősíti a gazdaság erejét innovatív termékekkel és javítja a vállalatok piaci esélyeit. Hosszú távon megvalósíthatóvá válik a decentrális elektromos áramszolgáltatás – a veszteséges magasfeszültségű vezetékhálózat nélkül.

Milyen eljárásokkal lehet hidrogént termelni és tárolni?

A víz elektrolízise útján atomerőművek éjjeli áramával is lehet termelni – a japán erőművekben ez már bevett gyakorlat, de a fenntartható hidrogéngazdaság a zöld hidrogénen alapul, amely kinyerése megújuló energiából történik. A hidrogén tárolás szempontjából is az egyik legjobb választás, mert veszteség nélkül szállítható és tárolható. Az energiatermelés során a globális ökológiai, valamint a gazdaságossági hatásfokot kell szempontként tekinteni. A hidrogéntermelés esetében az ökológiai lánc a gyártási berendezés előállítása kivételével emissziómentes. A hidrogénnek minden jelenleg ismert technológiánál kisebb az ökológiai lábnyoma, kimeríthetetlen mennyiségben áll rendelkezésre, és független a nagy energiaszállítóktól. Az egyetlen hátránya talán az, hogy még viszonylag magasak a költségei.

Melyik ipari területeken terjedt el a hidrogéntechnológia?

A hidrogén alkalmazása valójában már széles körben elterjedt az ipari folyamatokban. Például az energiagazdálkodásban akár energiahordozóként, vagy a közlekedésben, a belsőégésű motorokban üzemanyagként is szolgál. De használja a vegyipar, a gyógyszeripar, az élelmiszeripar, valamint a mezőgazdaság, a fémfeldolgozó- és az üvegipar is.

Fotó: VG

Milyen elvek szerint lehet a hazai hidrogéngazdaság bevezetésére felkészülni és megvalósítását előkészíteni?

Minden új technológia bevezetése rendkívül körültekintő felméréseket, vizsgálatokat és tervezést követel meg. Nem szabad a múlt hibáit megismételni, amelyet az emberiség az azbeszt, a hűtőfolyadék (freon), műanyag, bioüzemanyag és jelenleg a lítium-akkumulátor bevezetésével elkövetett. Az egyik biztonsági intézkedés a hibás döntések elkerülésére az interdiszciplináris csapatmunka, a jelen esetben a Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform létrehozásával megvalósul. A másik az egész hidrogén értéktermelő lánc mentén történő kutatásra van szükség. Továbbá a nemzetközi kitekintés támaszt nyújt a megkezdett irány igazolására, a legjobb partnerek kiválasztására és megóv a kerék újra feltalálásától. Meg kell nézni, hogy kik csinálják a legjobban, és meg kell tőlük tanulni.

Mi a legnagyobb probléma a lítium-akkumulátorokkal?

A koncepció globális ökológiai lánca fenntarthatatlan, a hibás szemlélet a lokális emissziómentes üzemetetés egyedüli kritériumán alapul. Mivel a lítium kémiailag rendkívül reakcióképes elem, ezért csak lítiumkarbonát formájában szállítható az akkumulátorgyárakba. Ott az elektróda gyártáshoz szükséges tiszta lítium kinyerése egy kémiai folyamatban történik, amely során minden kilowattóra kitermelésénél 150-200 kilogramm szén-dioxid szabadul fel. A másik elektróda gyártásához szükséges elem a kobalt kibányászása Kongóban embertelen körülmények között történik. Az akkumulátor, mint különlegesen veszélyes hulladék ártalmatlanítása, a beépített nyersanyagok újrahasznosítása kezelése világszerte máig nyitott kérdés.

Mely területeken lehetne nagy előrelépés a hidrogéntechnológia által a közeljövőben?

A közlekedés terén viszonylag gyorsan és nagy előrelépést lehetne tenni, az első hidrogén belsőégésű motoros autókat a BMW már évekkel ezelőtt megcsinálta, ezek a motorok nem dízelt, hanem hidrogént égettek. Száz készült belőle, és hibátlanul működtek. A piacon kevés vásárlóra talált a hiányzó infrastruktúra miatt. A mai tárolási technológiával ez a koncepció rövid úton meghonosodhatna. A másik terület az energetika, a hidrogén ugyanis az energia tárolására és szállítására is alkalmas, eltűnnének a magasfeszültségű vezetékek, és létrejöhetne a decentrális energiaszolgáltatás, valamint elérhető lenne az energiafüggetlenség. Ezt a németek is tudják, nem véletlen, hogy a hidrogéntechnológia irányába mennek: évente 400 hidrogén tankoló állomást telepítenek, és tudósok tízezrei dolgoznak a technológián.

Ön hogyan vezetné be Magyarországon a hidrogéntechnológiát?

Először meghonosítanám a négy alaptechnológiát, előállítást, tárolást, szállítást és tankolást, ezt követően lehet bevezetni az egyes iparágakba, de ehhez stratégiára van szükség, amely egy rendező elv szerint épül fel. A platform célja is ehhez illeszkedik, hogy a tervezgetésen túl a megvalósulást segítse.

Prof. Anisits Ferenc magyar gépészmérnök, a Budapesti Műszaki Egyetemen végezte tanulmányait, a TU Braunschweig egyetemen doktorált és a Debreceni Egyetem választotta címzetes professzorává. A közel húszéves vezetése alatt a BMW dízelmotor kutatás és fejlesztési központja három motorgenerációt fejlesztett ki. Továbbá a nevéhez fűződik számos innováció, amely irányt szabott a modern dízelmotorok tovább fejlesztésének.

 

Ön mit gondol erről? Mondja el véleményét!

Péntektől emelkednek az üzemanyagárak

A benzin ára 4 forinttal, a gázolajé 5 forinttal lesz magasabb november 27-től.

Black Friday helyett itt a Black November

A Gazdasági Versenyhivatal pedig nemcsak a webáruházak, de az ár-összehasonlító oldalak kapcsán is szigorú elvárásokat fogalmazott meg.

Negyvenmillióért viaskodnak a legjobb orosz sakkozók

Az orosz sakkozók idei szuperbajnoki döntőjében együttesen 10 millió rubelért, vagyis mintegy 40 millió forintért versengenek a résztvevők.

Ismét a Főtaxi nyert a repülőtér tenderén

A Főtaxi 2020 decemberétől újabb öt évre lesz a repülőtér-üzemeltető vállalat hivatalos taxis partnere.
Világgazdaság Piactér