Logisztika

Túl szigorú lett a regisztrációs regula

A közúti árufuvarozók máris módosíttatnák azt a jogszabályt, amelynek a megszületéséért lobbiztak, csak éppen kicsit mást próbáltak volna elérni.

Egyelőre inaktív az a honlap, amely arra szolgál, hogy a közúti árufuvarozók a 2021. január 1-től kötelező előzetes elektronikus engedély-ellenőrzési rendszerbe (Bireg) regisztráljanak, de érdekképviseletüknek nem ez a legfőbb problémája. Panasza szerint – amelyet levélben megosztott az illetékes Mosóczi László államtitkárral –

a 2020. december 31-én kihirdetett jogszabály alapján egyelőre az sem ismert pontosan, hogy a regisztráció mely fuvarfeladatoknál és milyen kritériumok esetén kötelező.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) olvasata szerint a kötelezettség kiterjed a tisztán közösségi engedéllyel végzett fuvarokra is, holott a szervezet korábbi javaslatában az szerepelt, hogy csak a nemzetközi és a bilaterális (CEMT vagy Bilat) engedélyekhez kötött fuvarokra vonatkozzon. Ezzel ugyanis

lényegében informatikai alapokra helyeződhet a Magyarországra irányuló vagy innen induló CEMT vagy bilaterális engedélyhez kötött nemzetközi közúti áruszállítók ellenőrzése.

Egy ilyen intézkedés fehérítené a piacot, és segítené a jogszabálykövető hazai fuvarozókat abban, hogy megtartsák a piacukat. Az előzetes regisztráció általánossá tételével viszont a jelenleginél több adminisztrációra kényszerülnének, így az ezt előíró jogszabály bevezetése elfogadhatatlan a közösségi engedélyes fuvarozásban. Nem is tartalmazott ilyen elemet az MKFE-nek az előzetes engedélyregisztrációra vonatkozó, 2018-as javaslata.

Fotó: Földi D. Attila / VG

Az államtitkárnak küldött levélben ezért a jogszabály módosítását is szorgalmazza az érdekképviselet. Ennek egyik fő pontja értelemszerűen az, hogy a Bireg hatálya kizárólag a CEMT és a bilaterális engedélyhez kötött fuvarfeladatokra terjedjen ki. Kéri továbbá, hogy a regisztrációs felület aktív használatába mielőbb vonják be a fel- és a lerakóhelyeket, és legyenek olyan adatmezők is a rendszerben, amelyek a kabotázs fuvarok ellenőrzését segítik.

Azért is lobbizik az MKFE, hogy a kötelező, előzetes regisztrációt elmulasztó fuvarozókat a jogszabály ideiglenesen, részlegesen vagy teljesen tiltsa ki Magyarországról.

Levelében Ignácz József Péter, az egyesület elnöke kiemeli, hogy továbbra is számít a közlekedéspolitikai államtitkár szakmai támogatására, és reméli, hogy egy olyan Bireg beélesítését üdvözölhetik, amely valóban a fuvarozók érdekeit tartja szem előtt, és támogatja a jogkövető magyar vállalkozásokat.

Nem kapnak áfacsökkentést a buszosok

A 2010 óta alkalmazott adópolitikai irány szerint az áfamérték csökkentésénél hatékonyabb a munkát terhelő adók csökkentése – válaszolt a Pénzügyminisztérium (PM) az MKFE és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó lpartestülete (NiT Hungary) azon közös kérésére, amelyben a szervezetek vezetői a különjárati belföldi személyszállítás újraindításának megsegítése érdekében kérték a kedvezményes, 5 százalékos áfa bevezetését. Az áfacsökkentést azonban a PM az újraelosztás rendkívül költséges és kevéssé hatékony eszközének tartja, mert jelentős költségvetésibevétel-kieséssel jár, míg csak egy nemzetgazdasági szinten szűk kör gazdasági helyzetét javítja. A javaslat versenyképességi aggályokat is felvet, mert a menetrend szerinti járatok adómértékét változatlanul hagyná.

 

MKFE árufuvarozók bireg
Kapcsolódó cikkek