Három ütemben készül, és három lépésben is kezdi meg tevékenységét a debreceni intermodális terminál, amelyet egy ez év márciusában kapott megbízásnak köszönhetően a GYSEV Cargo fog üzemeltetni – ismertette a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének konferenciáján Pete Zsolt, a GYSEV Cargo Zrt. üzletfejlesztési referense.

GYSEV cargo vonat
Hatalmas logisztikai igény kielégítésére létesül a debreceni terminál, a BMW csak egy a nagy megbízók közül.
Fotó: GYSEV 

 

Sorra kopogtatnak a cégek a GYSEV Cargónál

Mint jelezte, Debrecenben és térségében számos iparvállalat működik, több beruházás zajlik. Ezek többsége vagy az alvállalkozójuk már megkereste a GYSEV Cargót azzal, hogy a közeljövőben igénybe kívánja venni a vasúti szolgáltatásait termékeinek Debrecenbe szállításához, vagy az onnan való elszállításához. Ezek közé tartozik a BMW, továbbá az elektromobilitásban aktív cégek, gépipari vállalatok, üzleti és egészségügyi szolgáltatók, gyógyszeripari társaságok.  

A terminál a jövő év harmadik negyedében kezdené meg a munkát, vagyis ekkor – de leghamarabb a most még meglévő vágányzár feloldása után – fogadná az első vonatot. Alaptevékenysége egy mobil rakodógéppel, teljes vámügyintézéssel és üreskonténerdepó-szolgáltatással fog startolni. A beruházás második üteme 2025 májusában ér véget. Ekkorra lényegében minden munka befejeződik, a vágányépítésektől a tűzivíz-tároló kialakításáig. Végül körülbelül 2026-ra várható a BMW vasúti szállítási igényének megjelenése. A termelést persze hamarabb kezdik el az autógyárban, de az első, még tesztelésre szánt járműveket várhatóan közúton fogják továbbítani a németországi anyavállalathoz. A gyártás várható kezdetéről és a részletekről tegnap írt a Világgazdaság.

A BMW és a vasúti terminál közvetlen szomszédok 

Pete Zsolt felidézte, hogy a debreceni BMW-gyár építéséről 2018-ban állapodott meg a magyar kormány és a debreceni városvezetés a németországi társasággal. Hamarosan elkezdődött a terminál infrastruktúrájának a kiépítése és a talajmunka, de 2021-ben kiesett egy hosszú időszak a koronavírus-járvány miatt. Végül csak 2021-ben tették le véglegesen a terminál alapkövét. A következő évben viszont már a BMW-gyár alapkövét is letették a terminál szomszédságában. Közben, mivel a nagyvárosban számos más, nagy horderejű beruházás is indult, zajlik a térség közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése, átépítése és kibővítése.

Kiemelendő az M3-as és az M35-ös autópálya csomópontjainak kialakítása, a lehajtók, elkerülő utak építése, áthelyezése. Nyugat-Európa Debrecen felől vasúton a Budapest és Hegyeshalom közötti 1-es fővonalon közelíthető meg, az onnan keletre lévő szakaszon pedig folyik a Debrecen és Füzesabony közötti 108-as fővonal átépítése, villamosítása.

A számos beruházás miatt Debrecen térségben több ipari park is létesül, ezek közül a GYSEV Cargo által üzemeltetendő terminált az 500 hektáros északnyugati gazdasági övezetben alakítják ki. Az övezet legnagyobb részében autóipari cégek működnek. Az akkumulátorgyárak a 410 hektáros déli ipari parkban lesznek. A két terület között pedig épül egy tudományos és technológiai park, végül az északi területen van egy magántulajdonú ipari park is. (A Debrecen körzetében megtelepülő iparvállalatok energiaigényének kiszolgálásáról Lantos Csaba energiaügyi miniszter októberben beszélt részletesen a Világgazdaságnak.)

Tucatnyi kikötőbe indulhatnak majd Debrecenből a tehervonatok   

A GYSEV Cargo hosszas egyeztetés után, 2023 tavaszán kapta meg a megbízást arra, hogy a hét minden napján és a nap 24 órájában üzemeltesse a debreceni terminált. A folyamatos üzemmenetet a nagyvállalatok beszállítási és készáru-kiszállítási igényei tették szükségessé. A terminál nagyjából másfél kilométer hosszú és 100 méter széles. Mellette már megépült egy 4 vágányból álló rendező pályaudvar, amely mindkét irányból kapcsolódik a 108-as fővonalhoz.

A terminálról a szélrózsa minden irányában lévő kikötők felé indulhatnak majd fuvarok: a Földközi-tengeri kikötők közül Koperbe, Triesztbe és Rijekába, a németországi kikötők mellett a német autógyárakba is, keleti irányba pedig romániai és görög kikötőkbe.

A terminálnak hét vágánya lesz, a rendező pályaudvar említett 4 vágánya ezen felül épült. A hétből négyet portáldaru lát majd el, egy további vágány a raktárt fogja kiszolgálni – lesz ugyanis egy raktárbázis is –, kettő pedig 700-800 méter hosszúra épül a hosszú szerelvényekhez igazodva.

A terminál kamerás beléptetőrendszere a jármű rendszámán kívül a szállítóegységek számát is rögzíti majd. A területen 25+40 kamionnak alakítottak ki helyet, a tárolókapacitás bővítésére pedig majd a partnervállalatokkal kerül sor.

A beruházás első üteme 2023 május végén már lezárult. Ekkorra

  • áthelyezték és a felújították a 108-as vasútvonal Debrecen és Füzesabony közötti részének a Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszát.
  • Megépült a 4 vágányos rendező pályaudvar,
  • a két darupálya,
  • a raktárvágány,
  • a készautó-rakodó vágány,
  • kialakították a kamionparkolókat,
  • és kerítéssel vették körül a terminált.

A most folyó második ütemben villamosítják a 108-as vonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszát. A harmadikban majd beszereznek egy mobil rakodógépet, megvásárolják a beléptetőrendszert, a terminál operációs rendszerét és egy portáldarut. Tulajdonképpen lesz a harmadik ütemnek egy második része is, amikor beszereznek még egy darut, még egy mobil rakodógépet, és építenek még egy raktárbázist. A terminál működtetéséhez szükséges kiegészítő berendezések bekerülési költsége 17,2 milliárd forint.