BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Apple sarkában az Amazon

Versenyt fut az Apple és az Amazon a világ legértékesebb tőzsdecégének címéért. Egy hónapos eltéréssel mindketten megugrották az ezermilliárd dolláros szintet. Rivalizálásukból csak profitál a piac.

Kedden napközben átlépte az ezermilliárd dolláros piaci értéket az Amazon, ám zárásra visszacsúszott az álomhatár alá. Az árfolyam 1,33 százalékos erősödéssel 2039 dollárra emelkedett, ami 994 milliárdos piaci értéket jelent. A kurzus tehát egyelőre nem tudott megragadni az ezermilliárdos szint felett, s bár a szerdai kereskedést is gyengüléssel indította, szakértőknek nincs kétségük afelől, hogy az Amazon piaci értéke továbbra is tartósan növekszik. A Thomson Reuters 48 elemző előrejelzéséből számított átlagos célára az Amazon esetében 2133 dollár, azaz 4,62 százalékkal magasabb a keddi záróárnál. Az elemzők közül 16-an erős vételre, 29-en vételre, míg hárman tartásra ajánlják a részvényt.

Közben már azon folyik a tippverseny, hogy hol és mikor metszi egymást az Amazon és az Apple felfelé ívelő görbéje. Kettejük közt 109 milliárd dolláros rés van, ennek betapasztása nem megy egyik napról a másikra. Igaz, egy méretes botrány „segíthet” ezen. A Facebook például a gyászos kilátásokat felvázoló második negyedéves gyorsjelentésének publikálása után 151 milliárd dollárral értékelődött le. Csakhogy az Apple–Amazon-páros szerencsésen kerüli a botrányokat. Mindkét vállalatóriás kimagaslik a maga kategóriájában, s amíg az Apple az okostelefonok fizikai piacán tarol, az Amazon félig-meddig a virtuális világban dolgozik, fő bevételi forrásait szolgáltatások képezik. Az Apple-lel szemben az Amazont a sokszínűség jellemzi, az e-kereskedelemnek nincs olyan szeglete, ahol ne lenne jelen a vállalat, amely online könyváruházként indult, de ma már felhőszolgáltatásokból szerzi profitja zömét. E területen az IBM, a Microsoft és az Amazon a legerősebb, mindhárom 5 milliárd dollár feletti negyedéves bevételt produkál, stabilan tartva a két számjegyű bővülési tempót.

Az Apple-nek 38, az Amazonnak 21 év kellett ahhoz, hogy a csúcsra jusson, de most már inkább az a kérdés, hogy az ezermilliárd dolláros bevételi csúcsot melyikük éri el előbb, esetleg nevető harmadikként megelőzi-e őket a Walmart. Most az Apple-nek áll a zászló a Reuters elemzése szerint. Az iPhone gyártójának odahaza, a világ legjobban fizető okostelefon-piacán már 39 százalékos a részesedése, s az éves 30 százalékos átlagos bevételnövekedéssel számolva öt és fél év múlva érheti el az ezermilliárdos forgalmat. Ugyanilyen tempót az Amazon is fel tud villantani, ám neki hat év kellene a csúcsra éréshez. A mindössze 284 milliárd dollárt érő Walmart esélyei – az éves

5 százalékos bevételbővülési tempót tekintve – lényegesen rosszabbak, noha a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncaként 510 milliárd dollárról száll be a versenybe, miközben az Apple 255, az Amazon 208 milliárd dollárról startol. Jeff Bezos alapító-vezérigazgató forrásait inkább az üzlet fejlesztésére, innovatív területek meghódítására fordítja. Az amerikai e-kereskedelemben az Amazon részesedése elérte az 50 százalékot, viszont a teljes kiskereskedelmi piacon csak 5 százaléknál jár, igaz, már a fizikai boltok versenyében is rajtvonalhoz állt, amikor 2016-ban 13,7 milliárd dollárért megvette és felvirágoztatta a Whole Foods láncot. Az Amazon alapítója a Bloomberg milliárdoslistájának az élére állt, vagyona 168 milliárd dollár a mostani csúcsdöntéssel, és magasból tekinthet le Bill Gatesre, aki 97,8 milliárddal „kullog” a nyomában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.