Nagyon megugorhat az olasz államadósság, ha Róma végül úgy dönt, hogy az első G7-es országként csatlakozik a kínai Egy övezet, egy út kezdeményezéshez (BRI) – nyilatkozta a Világgazdaságnak Molnár Anna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense. Az elmúlt néhány hónapban Malajzia, Pakisztán, Mianmar, Banglades és Sierra Leone is lemondta a kínai beruházási és infrastruktúra-fejlesztési programban tervezett projekteket, Malajzia éppen az eladósodottságtól való félelmében lépett vissza.
Kuala Lumpur 2017-et 50,9 százalékos GDP-arányos államadóssággal zárta, ehhez képest Róma rekordmagas, 132,1 százalékos értéket könyvelhetett el tavaly a 2017-ben regisztrált 131,3 százalék után.
Az olasz kormány gazdasági ügyekért felelős államtitkára, Michele Geraci szerint március végén, Hszi Csin-ping kínai elnök olaszországi látogatásakor aláírás kerülhet az egyetértési megállapodásra, ez azonban még semmire nem kötelezné Rómát. „Ez csak egy kiinduló keret, nem pedig szerződés, nincsenek kötelezettségek” – idézi Geracit a CNBC. Ha a kínai elnök március 22-i római látogatásáig a feleknek nem sikerül megállapodniuk, a következő hónapban, áprilisban a pekingi Egy övezet, egy út fórumon is lehetőségük lesz erre.
A kínai megegyezéssel Olaszország célja egyértelműen az lenne, hogy fellendítse a Kínába áramló olasz exportot – nyilatkozta Geraci. Molnár Anna szerint Róma Pekinget már most is fontos kereskedelmi partnerként tarthatja számon, és a „Made in Italy”-termékekre bőven van kereslet Kínában. A kétoldalú kereskedelem összértéke 2017-ben elérte a 49,6 milliárd dollárt, éves szinten 15,1 százalékot növekedett.
„A kínai kezdeményezéshez való esetleges csatlakozás vélhetően nem okoz belpolitikai vitát, mivel a közelmúltban felgyorsult ugyan a folyamat, de ez egy kormányokon átívelő szándék. Paolo Gentiloni volt miniszterelnök már a 2017-es Egy övezet, egy út fórumon is részt vett, és jelezte Olaszország csatlakozási szándékát” – mondta el az Olaszország-szakértő. Nemzetközi kritikára azonban annál inkább számíthat Róma, ha aláírják az egyetértési megállapodást. A washingtoni Fehér Ház nemzetbiztonsági tanácsának szóvivője, Garrett Marquis például már jelezte, az Egyesült Államok úgy tekint az Egy övezet, egy út kezdeményezésre, mint egy önös érdekeket szolgáló kínai programra. Az USA szkeptikus azzal kapcsolatban – mondta –, mennyi hasznot húzhatna Olaszország abból, ha csatlakozna a kezdeményezéshez. Róma azonban egyelőre a Huawei ügyében sem hallgatott az Egyesült Államokra, Donald Trump amerikai elnök ugyanis arra intette a kormányokat, hogy legyenek óvatosak, ha a kínai vállalat távközlési eszközeiről van szó. Több országban már el is tiltották a Huaweit attól, hogy részt vegyen az 5G-hálózat kiépítésében, az olasz ipari minisztérium azonban közleményben tagadta, hogy hasonló lépésre készülnének. Rómának számolnia kell azzal is, hogy a kínai kezdeményezéshez való csatlakozás nyomán valószínűleg növekedne az államadósság, ezért az Európai Bizottság ismét túlzottdeficit-eljárás indításával fenyegetheti meg Olaszországot – szögezte le a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense. Az olaszok tavaly decemberben jutottak egyezségre a bizottsággal a 2019-es büdzsével kapcsolatban, és a római kormány ígéreteinek köszönhetően végül nem indult eljárás Olaszország ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.