A brit feldolgozóipar és a szupermarketláncok jókora tartalékok felhalmozásával készülnek az egységes európai piacból és a vámunióból való év végi kilépésre, ami súlyos fennakadásokat okoz a kikötőkben és az ellátási láncokban. A helyzetet nehezíti, hogy a kikötők eleve túl vannak terhelve, mert le kell dolgozniuk a koronavírus-járvány miatt keletkezett lemaradásokat, és kezelniük kell a karácsony miatt eleve megnövekedett keresletet. Az IHS Markit és a brit vállalati szektor beszerzési aktivitását mérő Chartered Institute of Procurement and Supply 1500 feldolgozó- és szolgáltatóipari vállalat körében végzett közös felmérése szerint a megkérdezettek 45 százaléka számolt be az importáruk késéséről, és csak 2 százalékuk tapasztalt javulást e téren november óta. A késlekedések miatt a Honda a múlt héten bezárta legnagyobb európai gyárát, a swindonit. A Guardian szerint az építőiparban is panaszkodnak, hogy hiány van elektromos kéziszerszámokból, faanyagból, tetőcserépből. Még nagyobb fennakadások várhatók január 1-jén, ha nem sikerül megkötni a kereskedelmi megállapodást az Európai Unióval.
A felhalmozás miatt megnőtt a kereslet a tengeri szállításra, tetemes áremelkedésekhez vezetve. A Brit Kiskereskedelmi Szövetség szerint hetente 25 százalékkal emelkednek a szállítási költségek, amit jövőre várhatóan kénytelenek lesznek áthárítani a fogyasztókra. További emelkedést okozhat, hogy mivel az ipari vállalatok és a kiskereskedők általában csak a szükséges mennyiséget rendelik, sebesen hiánycikk válhat bármely termékből. A gazdasági szereplők egyre frusztráltabbak, mert még mindig nem tudni, milyen feltételekre számíthatnak január 1-jétől. Michel Barnier uniós főtárgyaló tegnap számottevő haladásról számolt be, de brit illetékesek szerint az álláspontok még mindig nagyon messze vannak egymástól a kulcskérdésekben. Az Európai Parlament vasárnapig adott haladékot a küldöttségeknek a megegyezésre.
A Bank of England is megvárja a tárgyalások eredményét: tegnapi ülésén nem módosított 895 milliárd fontos (egy font 395,5 forint) kötvényvásárlási programján, és nem változtatott az alapkamaton sem, amely rekordmélységben, 0,1 százalékon maradt. A jegybank kész elfogadni azt is, ha az infláció ideiglenesen a 2 százalékos cél fölé ugrik, ha a font árfolyama zuhanni fog, mert nem lesz megállapodás az EU-val.
A Nissan meghátrál a Brexit miatt
A Nissan új fejlesztésű elektromos autóit Japánból exportálja Európába, ahelyett, hogy az Egyesült Királyságban gyártaná, ahol egyik legnagyobb külföldi üzeme van – jelentette be a cég. A megállapodás nélküli Brexit súlyos kockázatokat hordoz a gyártás szempontjából. Korábban a BMW és a Peugeot-t gyártó PSA is figyelmeztette a brit kormányt, hogy katasztrofális hatással járna brit gyáraikra, ha vámot kellene fizetnie az importalkatrészek után. A sunderlandi üzemben korábban évente több mint félmillió autót gyártottak. Ez tavaly 350 ezer alá csökkent, és jövőre még kevesebb lesz. Az itt összeállított Qashqai, Juke és Leaf modellek mintegy 80 százalékát exportálják – emlékeztetett a Bloomberg. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.