A brit üzemanyaghiány enyhítésére az ország már a hadsereget is bevetné, és még akár a brexit egyik fő indokaként megnevezett külföldi munkavállalókból is hajlandó beengedni több mint 10 ezret, de egyelőre nem látni ezen intézkedések hatását. A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) vasárnap közölte: az általa képviselt 5500 töltőállomás-üzemeltető vállalkozás kétharmada arról számolt be, hogy teljesen kifogyott az üzemanyagból, és a többi tagvállalat kútjainál is fogytán vannak a készletek. Hétfőn reggel pedig arról tájékoztattak, hogy 

vannak olyan térségek az országban, ahol a kutak 90 százaléka is kiürült.

Fotó: Ray Tang / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere vasárnap éjjel bejelentette, hogy az üzemanyag-forgalmazó szektor egy időre mentesül az 1998-ban kelt versenyügyi törvény előírásai alól, azt remélve a lépéstől, hogy az ágazati szereplők azonosítani tudják a legszűkösebben ellátott térségeket. A miniszter szerint a finomítóknál és a terminálokban bőséges készletek vannak, de ő is észlelte az ellátási problémákat. 

Arról is beszélt, hogy a kormánynak régóta kidolgozott készenléti tervei vannak az ellátás biztosítására akár súlyos fennakadás esetére is. 

Kérdéses, hogy akkor ezeket miért nem alkalmazzák, látva a brit benzinkutakról készült felvételeket.

Brian Madderson, a PRA elnöke vasárnap még arról beszélt, hogy a hiány egyedüli oka az üzemanyagok pánikszerű felvásárlása, és hasonló nyilatkozatot tettek közzé a nagy energiaipari cégek – mint a Shell vagy az ExxonMobil – vasárnap este, amelyek szerint nincs országos üzemanyaghiány Nagy-Britanniában, az ellátási problémákat a fogyasztói kereslet átmeneti megugrása okozza.

Az európai ügyekért felelős francia miniszter, Clément Beaune szintén hétfőn reggel arról beszélt, hogy a brit üzemanyag-hiány rámutat arra, hogy 

a brexit intellektuális csalás volt.