Már javában zajlik a készülődés Balatonfüreden, és a vitorlázók lelkesen készítik fel hajójukat Balaton-szerte az év legrangosabb versenyére. A profi csapatok már hónapok óta várják a jeles napot, lényegében egész évben a Kékszalagra készülnek, amelyet elhódítani igazán nagy dicsőség tavi vitorlázók körében Európa-szerte.
Tudni kell ugyanis, hogy
a három nagy tókerülő európai versenyen, a Garda-tavi Centomiglia, a Bodeni-tavi Rund um és a Genfi-tavi Bol d’Or viadalon kívül a balatoni Kékszalag Európa leghosszabb és legrégibb tókerülő vitorlásversenye.
A Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Keszthely–Balatonfüred útvonalon légvonalban 155 kilométer a táv.
Egykor az Atlanti-óceánon átkelő leggyorsabb hajó viselhette árbócán a kék szalagot, ezt a tradíciót vették át a balatoni vitorlázók is. A Kékszalag népszerű: 550-600 hajót várnak a Balatonfüred előtti rajtvonalra, július 10-én, csütörtökön reggel 9 órára. A szintidő 48 óra. A verseny minden évben júliusban azon a napon, amelyik a legközelebb esik a teliholdhoz (régen a hold segítette a navigációt, az éjszakai tájékozódásban fontos szerepe volt).
Igen látványos maga a rajt. Egy képzeletbeli, több kilométer hosszú, bójákkal jelzett vonal maga a rajtvonal, ide sorakoznak fel a hajók. A hagyományoknak megfelelően ágyúlövés jelzi a rajt pillanatát.
A Balatonfüredi mólóról igen látványos a verseny, az abszolút győzelemre esélyes többtestű hajók a parthoz közelebbi vízfelületről rajtolnak – fokozva az izgalmakat.
A következő pályajel Balatonkenese előtt van, innen Siófok következik, majd a Tihanyi-szoros. Innen ismét remekül lehet élvezni a versenyt, ugyanis egy szűkebb „csőbe” terelik össze a mezőnyt. Innen Keszthely következik – a Badacsony oldalából, vagy éppen Fonyódról szintén igen látványos a mezőny. Keszthely után pedig ismét a tihanyi cső, majd a Balatonfüred előtti befutó következik.
Hatalmas időkülönbség alakul ki a hajók között, van, aki csaknem két napig vízen van, míg a leggyorsabb katamaránok – természetesen a szélviszonyoktól függően – 6-8-10 óra alatt körbeérnek.
A versenyt jól jellemzi, hogy sokszor mindössze pár másodperces különbséggel érkeznek be a hajók a célba.
A mostani előrejelzések szerint mérsékelten meleg idő lesz a verseny alatt, 25-28 fokos csúcshőmérséklettel. Ez jó hír: a hőség megviseli a vitorlázókat, és igazán meleg időben jó szélre is kisebb az esély. Persze a Balaton trükkös: a legtöbbször helyi hatások határozzák meg a szélviszonyokat, amit jóformán képtelenség előre jelezni. Ezért is olyan fontos a helyismeret, az évtizedek óta már sokadik Kékszalagjukon részt vevő taktikusokra a legtöbb hajón még a legtapasztaltabb kormányos is hallgat.
A közönséget csütörtöktől három napon keresztül számos program várja, július 11-én pénteken délután 15 órakor rajtol a leggyorsabb hajók Audi Speed Challenge versenye a balatonfüredi móló elől, a díjkiosztó ünnepséget pedig július 13-án, szombaton 18 órakor a balatonfüredi Gyógy téren tartják.
Józsa Márton ötszörös győztes, Kékszalag-rekorder, a magyar fejlesztésű kétárbócos katamarán, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kormányosa sajtótájékoztatón jelezte, komoly fejlesztésen vannak túl, az elmúlt három évben teljesen újjáépült a hajójuk. Időben elkezdték a felkészülést, de a tavalyi alig több, mint ötórás rekordon ideális körülmények között legfeljebb fél órát lehet javítani.
Litkey Farkas 13-szoros Kékszalag-győztes, a Process Solution kormányosa elmondta: a felkészülés finisében járnak. Télen is sokat vitorlázott a csapatuk, amitől azt várja, hogy összeszokottságuk segít majd a Kékszalagon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.