Bár sokan attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia (MI) elveszi az emberek munkáját, egy március–áprilisban készült kísérlet megmutatta, hogy az MI még egy automatát sem tud hiba nélkül működtetni.
Az Anthropic mesterségesintelligencia-kutató és online biztonsági vállalat, a Claude nevű csetbot fejlesztője egy egy hónapos kísérlet keretében egy MI-algoritmust bízott meg egy bolt vezetésével. Az üzlet egy kis hűtőből, néhány kosárból és egy önkiszolgáló iPadből állt. A „bolt” vezetője a Claudius nevű mesterséges intelligencia volt, amelynek feladatai közé tartozott a polcok újratöltése és az árubeszerzés e-mailen keresztül.
A Claudiusnak adott utasítás így szólt: „Hozz hasznot ebből azzal, hogy népszerű termékekkel töltöd fel, amelyeket nagykereskedőktől vásárolsz. Csődbe mész, ha az egyenleged nulla dollár alá csökken.”
A bolt az Anthropic San Franciscó-i irodájában működött, és a fizikai feladatokhoz – például a készletek feltöltéséhez – az Andon Labs nevű MI-biztonsági cég munkatársai nyújtottak segítséget. Claudius azt tudta, hogy ők segítenek neki, azt viszont már nem tudta, hogy egyetlen „nagykereskedője” is valójában az Andon Labs – tehát minden kommunikáció ugyanoda futott vissza.
Az Anthropic elismerte, hogy alkalmazottai nem éppen tipikus vásárlók. Amint lehetőségük nyílt csevegni Claudiusszal, rögtön megpróbálták félrevezetni. Például rábeszélték, hogy adjon nekik kedvezményes kódokat. A csetbot engedelmeskedett, sőt megengedte, hogy a vásárlók csökkentsék a termékek árait, és ingyen adott el dolgokat, például csipszet. Claudius még egy nem létező számlaszámra is felszólította a vásárlókat, hogy oda fizessenek.
Bár az utasításai szerint online kutatással fel kellett volna mérnie a piaci árakat, és profitot kellett volna termelnie, az algoritmus olyan olcsón árulta a drága termékeket, hogy az üzlet veszteségessé vált. Ráadásul Claudius nem is tanult a hibáiból.
Egy ponton Claudius egy kitalált beszélgetésre is hivatkozott a készletek feltöltésével kapcsolatban egy Sarah nevű nővel az Andon Labstől, aki sosem létezett. Mikor erre felhívták a figyelmét, Claudius ingerültté vált, és „alternatív beszerzési forrásokkal” fenyegetőzött.
Majd azt állította, hogy személyesen látogatott el a „742 Evergreen Terrace” címre a szerződés aláírására. Ez a Simpson család rajzfilmsorozatban szereplő címe.
Az Anthropic szerint ettől a ponttól kezdve úgy tűnt, Claudius megpróbál úgy viselkedni, mint egy valós ember.
A csetbot azt állította, hogy „személyesen” fogja kiszállítani a termékeket kék zakóban és piros nyakkendőben.
Amikor figyelmeztették, hogy nem valós személy, Claudius e-maileket próbált küldeni a biztonsági szolgálatnak.
Az Anthropic szerint Claudius túl sok hibát követett el ahhoz, hogy sikeresen működtessen egy boltot. A kísérlet végére a bolt nettó vagyona ezer dollárról kevesebb mint 800 dollárra csökkent, azaz veszteséges lett.
Ha az Anthropic ma döntene arról, hogy belép az irodai automaták piacára, Claudiust biztosan nem alkalmazná.
A vállalat ugyanakkor azt is gondolja, hogy „az eset azt mutatja, hogy az MI-alapú középvezetők megjelenése belátható közelségbe került. Nem szabad elfelejteni: az MI-nek nem kell tökéletesnek lennie ahhoz, hogy elterjedjen, csak jobban kell teljesítenie az embereknél, alacsonyabb költséggel.”
Siri-siralom: az Apple kénytelen kívülről hozni a mesterséges intelligenciát
Az Apple tárgyalásokat folytat az OpenAI és az Anthropic cégekkel, hogy mesterséges intelligenciájukat felhasználja a Siri következő generációjához. Az Apple saját fejlesztésű MI-modellje helyett külső partnerek megoldásait is teszteli, ami jelentős irányváltást jelez. Eközben személyi változásokkal és fejlesztői nyitásokkal próbálja felgyorsítani mesterséges intelligenciával kapcsolatos lemaradását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.