A héten körbejárta a hazai médiát a hír, hogy az Európai Parlament által megszavazott Gwendoline Delbos-Corfield-jelentés szerint Magyarország nem demokrácia többé, és ezzel nagy veszélybe kerültek az európai uniós források, a hazánknak járó pénzek akár 70 százalékát is zárolhatják. Azt azonban egyik médium sem igyekezett hangsúlyozni, hogy az uniós források lehívhatóságáról szóló egyeztetésekben Brüsszelt nem a parlament, hanem a bizottság képviseli, amely három különböző eljárásban fog végül döntést hozni vagy ajánlásokat megfogalmazni. 

European Commission President von der Leyen delivers a speech during 'The State of the European Union' debate, epa10183011 Ukraine's First Lady Olena Zelenska (C-L) listens as European Commission President Ursula von der Leyen (C) delivers a speech during a debate on 'The State of the European Union' at the European Parliament in Strasbourg, France, 14 September 2022.  EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
Ursula von der Leyen az Európai Parlamentben. Fotó: Christophe Petit Tesson / MTI

Az EP nyomásgyakorlása 

Ahogy azt a lapunknak bizottsági körökből is megerősítették, mindhárom eljárásban érzik az EP részéről a nyomást, emiatt nagyon precízen és teljes mértékben szakmai alapon, támadási felületet nem hagyva kell dolgozniuk. Abban is egyetértettek, hogy ezek a források nem arra lettek kitalálva, hogy végül elvonják őket, és azok a megszólalások, amelyek akár egyes biztosok, akár EP-képviselők, akár a magyar kormány részéről a saját szavazóbázisuk felé szólnak, csak hátráltatják, és nem elősegítik a konstruktív párbeszédet Budapest és Brüsszel között. 

A három futó eljárásba elvileg nem szólhat bele az Európai Parlament, 

azonban azzal, hogy az Európai Bizottság elnökének szokásos évértékelő beszédének napjára, valamint a hazánkkal szemben zajló kondicionalitási mechanizmusokat ellenőrző eljárás lejárta előtti hétre időzítették Magyarország elítélését, nyomást helyeztek a bizottságra, hogy vonja el a nekünk járó forrásokat. 

Jogállamisági eljárás

Ezt az Európai Bizottság a kondicionalitási feltételek vizsgálatának keretében tehetné meg, melyet a sajtó előszeretettel hív jogállamisági eljárásnak, és amely április 4-én indult hazánkkal szemben. 

Ez a procedúra nem konkrét források odaítélhetőségéről dönt,

hanem a bizottságnak egy olyan költségvetési jogalap nyomán indított eljárása, amely vizsgálja a magyarországi jogszabályok európai uniós jognak és értékeknek való megfelelőségét. A bizottság itt először ajánlásokat fogalmaz meg a tagállammal szemben, amely reagálhat ezekre, és ha a biztosokból álló kollégium úgy ítéli meg, hogy az adott tagállamban sérülnek az uniós értékek, korrekciós javaslatokat fogalmazhat meg a tagállami állam- és kormányfőkből álló tanácsnak. Ezek dönthetnek az folyósításának felfüggesztéséről, vagy ellenkező esetben megszüntethetik az eljárást. 

Itt tartunk most, a magyar kormány szerint a bizottság minden kérését teljesítettük. Ezt a bizottsági forrásaink nem erősítették meg, azonban kiemelték, hogy napi szintű, nagyon konstruktív egyeztetések vannak a magyar kormánnyal. 

A bizottságnak szeptember 22-ig döntést kell  hoznia arról, hogy az eljárás lezárása vagy a tanács előtti folytatása mellett foglalnak-e állást. Valószínűleg az utóbbira kerül sor, azonban csupán azért, hogy megnézzék, a magyar ígéretek valóban megvalósulnak-e. Így többek között tényleg feláll-e a magyarországi vállalásokban szereplő antikorrupciós hatóság. 

Eus pénz
Fotó: Shutterstock

Azt az összes bizottsági forrásunk aláhúzta, hogy hazánk csatlakozása az Európai Ügyészséghez egyik eljárásban sem szerepel feltételként. 

A kondicionalitási mechanizmus tehát várhatóan a tanács elé kerül, ahol összesen kilencven nap lesz a döntésre. Mivel a magyar vállalási terv utolsó lépése november végére befejeződhet, jó eséllyel még az idén lezárulhat a jogállamisági kritériumok vizsgálata, a tanács érdemi döntése nélkül, és Magyarország hozzájuthat az uniós pénzekhez. 

A források 

A pénzek odaítéléséről két másik eljárásban döntenek, kizárólag szakmai alapon. A legkevesebb szó a sajtóban talán a partnerségi megállapodásról esik, amely mintegy 22,5 milliárd eurós összegről dönt. Ez az szokásosnak mondható hétéves pénzügyi kerete, melyet a tagállamok meghatározott programokra fordíthatnak. 

Jelenleg ezeknek a programoknak az egyeztetése zajlik, és még az ősszel várható a megegyezés. 

Emellett folyik egy másik tárgyalás, amely a helyreállítási alapnak arról a hazánknak járó részéről dönt, amelyet a Covid-világjárvány okozta gazdasági visszaesés ellensúlyozására hozott létre az Európai Unió. 

Ennek összege mintegy 4,65 milliárd euró, és lehívhatóságának feltétele, hogy a bizottság elfogadja a magyar helyreállítási tervet. 

Ez teljesen függetlenül zajlik a kondicionalitási mechanizmustól, és uniós forrásunk szerint születhet benne pozitív döntés úgy is, hogy a jogállamisági kritériumok vizsgálata még nem zárult le. Ennek az eljárásnak nincs konkrét határideje, azonban a sajtóhírek szerint a források mintegy 70 százalékát még idén év végéig le kell hívni. Ezzel szemben a magyar terv értékelésében részt vevő forrás úgy látja, hogy a rendelet nem fogalmaz egyértelműen, és szerinte 

akkor sem veszne el feltétlenül a hazánknak járó forrás tetemes része, ha csak jövőre történne megegyezés.

A legvalószínűbb forgatókönyv lapunk információi szerint hasonló lesz, mint Lengyelország esetében, azaz a magyar terv elfogadása után a konkrét programok, azaz mérföldkövek vizsgálatánál és azok elfogadásánál történnek meg az utalások. 

A bizottsági forrásunk szerint, ha a magyar tervet nem fogadnák el, annak is van jogi kockázata, hogy a magyar kormány bírósághoz fordul, és akár meg is nyerheti az ügyet.

Ez roppant kínos lenne a bizottságnak, így igyekszik elkerülni – vagyis mindkét fél abban érdekelt, hogy Magyarország hozzájusson a neki járó forrásokhoz.