BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel lehet a megegyezés az uniós pénzekről

Az elmúlt időszakban ellepték a sajtót azok a hírek, hogy hazánk a jogállamisági eljárás miatt elbukhatja az európai uniós forrásokat. Mivel rengeteg a fogalmi keveredés és a félreérthető fogalmazás, az alábbi cikkben végigvesszük az Európai Bizottság és Magyarország között folyó, az uniós pénzekről szóló eljárásokat, amiből az is kiderül, hogy az Európai Parlament csütörtöki, hazánkat elítélő jogállamisági jelentése egyetlen eurócentnyi forrásról sem dönt, viszont hatásos nyomásgyakorlási módszer a Von der Leyen által vezetett bizottságra.

A héten körbejárta a hazai médiát a hír, hogy az Európai Parlament által megszavazott Gwendoline Delbos-Corfield-jelentés szerint Magyarország nem demokrácia többé, és ezzel nagy veszélybe kerültek az európai uniós források, a hazánknak járó pénzek akár 70 százalékát is zárolhatják. Azt azonban egyik médium sem igyekezett hangsúlyozni, hogy az uniós források lehívhatóságáról szóló egyeztetésekben Brüsszelt nem a parlament, hanem a bizottság képviseli, amely három különböző eljárásban fog végül döntést hozni vagy ajánlásokat megfogalmazni. 

European Commission President von der Leyen delivers a speech during 'The State of the European Union' debate, epa10183011 Ukraine's First Lady Olena Zelenska (C-L) listens as European Commission President Ursula von der Leyen (C) delivers a speech during a debate on 'The State of the European Union' at the European Parliament in Strasbourg, France, 14 September 2022.  EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON
Ursula von der Leyen az Európai Parlamentben. Fotó: Christophe Petit Tesson / MTI

Az EP nyomásgyakorlása 

Ahogy azt a lapunknak bizottsági körökből is megerősítették, mindhárom eljárásban érzik az EP részéről a nyomást, emiatt nagyon precízen és teljes mértékben szakmai alapon, támadási felületet nem hagyva kell dolgozniuk. Abban is egyetértettek, hogy ezek a források nem arra lettek kitalálva, hogy végül elvonják őket, és azok a megszólalások, amelyek akár egyes biztosok, akár EP-képviselők, akár a magyar kormány részéről a saját szavazóbázisuk felé szólnak, csak hátráltatják, és nem elősegítik a konstruktív párbeszédet Budapest és Brüsszel között. 

A három futó eljárásba elvileg nem szólhat bele az Európai Parlament, 

azonban azzal, hogy az Európai Bizottság elnökének szokásos évértékelő beszédének napjára, valamint a hazánkkal szemben zajló kondicionalitási mechanizmusokat ellenőrző eljárás lejárta előtti hétre időzítették Magyarország elítélését, nyomást helyeztek a bizottságra, hogy vonja el a nekünk járó forrásokat. 

Jogállamisági eljárás

Ezt az Európai Bizottság a kondicionalitási feltételek vizsgálatának keretében tehetné meg, melyet a sajtó előszeretettel hív jogállamisági eljárásnak, és amely április 4-én indult hazánkkal szemben. 

Ez a procedúra nem konkrét források odaítélhetőségéről dönt,

hanem a bizottságnak egy olyan költségvetési jogalap nyomán indított eljárása, amely vizsgálja a magyarországi jogszabályok európai uniós jognak és értékeknek való megfelelőségét. A bizottság itt először ajánlásokat fogalmaz meg a tagállammal szemben, amely reagálhat ezekre, és ha a biztosokból álló kollégium úgy ítéli meg, hogy az adott tagállamban sérülnek az uniós értékek, korrekciós javaslatokat fogalmazhat meg a tagállami állam- és kormányfőkből álló tanácsnak. Ezek dönthetnek az uniós pénzek folyósításának felfüggesztéséről, vagy ellenkező esetben megszüntethetik az eljárást. 

Itt tartunk most, a magyar kormány szerint a bizottság minden kérését teljesítettük. Ezt a bizottsági forrásaink nem erősítették meg, azonban kiemelték, hogy napi szintű, nagyon konstruktív egyeztetések vannak a magyar kormánnyal. 

A bizottságnak szeptember 22-ig döntést kell  hoznia arról, hogy az eljárás lezárása vagy a tanács előtti folytatása mellett foglalnak-e állást. Valószínűleg az utóbbira kerül sor, azonban csupán azért, hogy megnézzék, a magyar ígéretek valóban megvalósulnak-e. Így többek között tényleg feláll-e a magyarországi vállalásokban szereplő antikorrupciós hatóság. 

Eus pénz
Fotó: Shutterstock

Azt az összes bizottsági forrásunk aláhúzta, hogy hazánk csatlakozása az Európai Ügyészséghez egyik eljárásban sem szerepel feltételként. 

A kondicionalitási mechanizmus tehát várhatóan a tanács elé kerül, ahol összesen kilencven nap lesz a döntésre. Mivel a magyar vállalási terv utolsó lépése november végére befejeződhet, jó eséllyel még az idén lezárulhat a jogállamisági kritériumok vizsgálata, a tanács érdemi döntése nélkül, és Magyarország hozzájuthat az uniós pénzekhez. 

A források 

A pénzek odaítéléséről két másik eljárásban döntenek, kizárólag szakmai alapon. A legkevesebb szó a sajtóban talán a partnerségi megállapodásról esik, amely mintegy 22,5 milliárd eurós összegről dönt. Ez az Európai Unió szokásosnak mondható hétéves pénzügyi kerete, melyet a tagállamok meghatározott programokra fordíthatnak. 

Jelenleg ezeknek a programoknak az egyeztetése zajlik, és még az ősszel várható a megegyezés. 

Emellett folyik egy másik tárgyalás, amely a helyreállítási alapnak arról a hazánknak járó részéről dönt, amelyet a Covid-világjárvány okozta gazdasági visszaesés ellensúlyozására hozott létre az Európai Unió. 

Ennek összege mintegy 4,65 milliárd euró, és lehívhatóságának feltétele, hogy a bizottság elfogadja a magyar helyreállítási tervet. 

Ez teljesen függetlenül zajlik a kondicionalitási mechanizmustól, és uniós forrásunk szerint születhet benne pozitív döntés úgy is, hogy a jogállamisági kritériumok vizsgálata még nem zárult le. Ennek az eljárásnak nincs konkrét határideje, azonban a sajtóhírek szerint a források mintegy 70 százalékát még idén év végéig le kell hívni. Ezzel szemben a magyar terv értékelésében részt vevő forrás úgy látja, hogy a rendelet nem fogalmaz egyértelműen, és szerinte 

akkor sem veszne el feltétlenül a hazánknak járó forrás tetemes része, ha csak jövőre történne megegyezés.

A legvalószínűbb forgatókönyv lapunk információi szerint hasonló lesz, mint Lengyelország esetében, azaz a magyar terv elfogadása után a konkrét programok, azaz mérföldkövek vizsgálatánál és azok elfogadásánál történnek meg az utalások. 

A bizottsági forrásunk szerint, ha a magyar tervet nem fogadnák el, annak is van jogi kockázata, hogy a magyar kormány bírósághoz fordul, és akár meg is nyerheti az ügyet.

Ez roppant kínos lenne a bizottságnak, így igyekszik elkerülni – vagyis mindkét fél abban érdekelt, hogy Magyarország hozzájusson a neki járó forrásokhoz. 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.