Több mint négyszáz amerikai szervezet és érdekképviselet felszólította hétfőn a kongresszust, hogy lépjen közbe a vasutas szakszervezetek és a munkaadók közötti vita megoldásába, mert az esetleges sztrájk veszélyezteti az élelmiszer- és üzemanyag-ellátást és a személyforgalmat. Többek között a kereskedelmi kamara, a feldolgozóipari vállalatok, valamint éttermek és mezőgazdasági termelők szervezete figyelmeztetett, milyen súlyos hatása lenne a gazdaságra a munkabeszüntetésnek, amelyet akár már december 9-ére meghirdethetnek. Négy szakszervezet tagjai ugyanis elutasították az előzetes megállapodást, amelyet még szeptemberben sikerült nyélbe ütni, míg nyolc másiknak a tagjai elfogadták azt. Az elutasítók között van azonban a legnagyobb szakszervezet. 

Amtrak's Zephyr Train, Offering Spectacular Views Of American West, Under T RENO, NV - MARCH 25: An American flag is seen painted on the side of a Union Pacific train as Amtrak's California Zephyr passes it on its daily 2,438-mile trip to Emeryville/San Francisco from Chicago that takes roughly 52 hours on March 25, 2017 in Reno, United States.  President Trump has proposed a national budget that would terminate federal support for Amtrak's long distance train services, which would affect the California Zephyr and other long distance rail lines run by Amtrak.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)
A sztrájk miatt a teherszállítások harmada leállna. 
Fotó: Joe Raedle / Getty Images


Azt nem lehet tudni, mi nem tetszik nekik benne, a tárgyalások részleteit ugyanis nem hozzák nyilvánosságra. 

A szeptemberi megállapodás értelmében azonban a szakszervezeti tagok azonnali 14 százalékos béremelést kapnak 2020-ig visszamenőleg, és 2024-ig összesen 24 százalékost, valamint évi ezer dolláros készpénzbónuszt. Az elmaradt fizetés és a korábbi bónuszok a CNN számításai szerint átlagosan 11 ezer dolláros kifizetést jelentenek fejenként.


„A nemzetünk gazdaságát és közösségeit fenyegető kockázatok egyszerűen elfogadhatatlanná teszik az országos vasúti sztrájkot” – idézte a Reuters a kongresszusi vezetőknek írt levelet. „Ezért önkéntes megállapodás hiányában felszólítjuk Önöket, hogy tegyenek azonnali lépéseket egy országos vasúti sztrájk és az azt követő biztos gazdasági károkozás megakadályozására” – olvasható benne.
A sztrájk miatt leállna az amerikai teherszállítások súly szerint közel 30 százaléka, felpörögne az egyébként is magas infláció, és a felé tartó amerikai gazdaságnak okozott kár elérné a napi kétmilliárd dollárt, mivel dominóhatást indítana el, és érintené az energia-, a mezőgazdasági, a feldolgozóipari, az egészségügyi és kiskereskedelmi ágazatokat is. Zavarok és fennakadások alakulnának ki többek között a műtrágya, a klór, valamint egy sor más, például a víztisztításhoz és a villanygenerátorok működtetéséhez létfontosságú anyagok szállításában, valamint az élelmiszer-ellátásban. A sztrájk megzavarhatná a személyforgalmat is, ami naponta hétmillió utas életét keserítené meg.

locomotive move, GOLDEN, CO - AUGUST 22: After nearly 8 years of storage at MillerCoors a tunnel motor locomotive with Rio Grande heritage donated from the Union Pacific Railroad is given it's last ride to it's new home at the Colorado Railroad Museum by BNSF engines and workers on August 22, 2018 in Golden, Colorado. (Photo by Joe Amon/The Denver Post via Getty Images)
A gazdasági kár elérné a napi kétmilliárd dollárt. 
Fotó: Joe Amon / Getty Images


Korábban már a Fehér Ház is „elfogadhatatlannak” minősítette a vasúti szállítás leállását, és Joe Biden elnök tanácsadói részt is vettek az előzetes megállapodás kidolgozásában. A szakszervezeteknek és a vasúttársaságoknak december 9-ig van idejük a megegyezésre, ha ez nem sikerül, akkor a munkavállalók sztrájkba léphetnek, vagy a vasúttársaságok kizárhatják az alkalmazottakat – hacsak a kongresszus nem lép közbe. A vasúttársaságok azonban a sztrájkhatáridő lejárta előtt legalább négy nappal leállítanák a veszélyes anyagok szállítását.