BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az idén sem ússzuk meg a reptéri káoszt

Továbbra sem képes lépést tartani a növekvő forgalommal a szektor.

A légi utasok az idén is „jelentős” fennakadásokkal szembesülnek, részben az orosz–ukrán háború miatt, miután lezárták a két ország légterét – figyelmeztetett az Eurocontrol.

A display indicates cancelled flights at Frankfurt Airport in Frankfurt am Main, western Germany, on July 27, 2022, after employees of German airline Lufthansa were called to strike. - German national carrier Lufthansa said on July 26 it would have to cancel almost all flights at its domestic hubs in Frankfurt and Munich because of a planned strike by ground crew, adding to a summer of travel chaos across Europe.
Nyári helyzet a frankfurti reptéren. Fotó: AFP

Az európai légtér biztonságáért felelős szervezet szerint az idei lesz a legkeményebb az elmúlt tíz évből; durvább lesz még a tavalyinál is, amikor visszatért a forgalom Európa és a világ légifolyosóira a pandémia miatt bevezetett korlátozások után. 

Az ügynökség szerint: 

Nagy a kockázata annak, hogy késések következnek be a légi forgalom irányításában.

A késések és a járattörlések csak egy részét képezték annak a problémahalmaznak, amely nyáron sújtotta a szektort, az ágazat földi kiszolgálóegységei a pandémia alatti elbocsátások miatt egyszerűen képtelenek voltak megbirkózni a két év kihagyás után végre bármi áron nyaralni induló turisták tömegeivel.

Passengers wait at Rome's Fiumicino airport during a strike by workers of some airline companies which forcibly cancelled hundreds of flights, in Rome, on July 17, 2022.
Róma, Fiumicino 2022 júliusában. Fotó: AFP

A légitársaságok is szenvedtek az elbocsátások miatt, viszont látványos növekedés következett be a forgalmukban, a Wizz Air például megduplázta az utasforgalmát. A helyzetet súlyosbította az orosz–ukrán háború februári kitörése, az orosz és az ukrán légteret is lezárták az európai légitársaságok előtt. Andrew Charlton, az Aviation Advocacy nevű tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint 

a hagyományosan használt légtér mindössze 80 százaléka áll a járatok rendelkezésére.

A légitársaságok a káoszért a politikát okolják, azt hánytorgatják fel – évek óta egyébként –, hogy az EU még mindig nem volt képes tető alá hozni az egységes európai légteret, légiirányítást. Erre egyébként se a közeli, se a távoli jövőben nincs túl sok esély, lévén a légtér feletti kontroll stratégiai jelentőségű, azt egyetlen, a szuverenitására ügyelő állam sem dobja be a közösbe. 

Az Eurocontrol várakozásai szerint az idén a 2019-es szint 92 százalékára emelkedik a légiforgalom a tavalyi 83 százalék után.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.