Az Európai Bizottság és Németország szombaton közösen bejelentette, hogy megegyezésre jutottak a kizárólag belső égésű (fosszilis üzemanyaggal működő) motorral hajtott autók jövőjével kapcsolatos, hetek óta húzódó vitájukban. A döntés lehetővé teszi az ilyen motorokkal felszerelt új járművek regisztrációját 2035 után is, de csak abban az esetben, ha teljes mértékben klímasemleges üzemanyagot használnak.

Germany, Baden-Wurttemberg, Stuttgart, Traffic onBundesautobahn 8
Deutschland, Baden-Württemberg, Stuttgart, Autobahn A8, Fernverkehrsstraße, Straße, Fahrspuren, Straßenverkehr, Verkehr, Autos, Lastkraftwagen
nlmetország, autópálya, belső égésű motor, autó, e-fuel
Megszületett az egyezség, nem végzik ki a belső égésű motorokat.
Fotó: Westend61

Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke a Twitteren azt írta, hogy megszületett a megállapodás Németországgal a (víz és szén-dioxid felhasználásával készült) e-üzemanyagok autókban való jövőbeni használatáról.

Korábban az EU valamennyi tagállama támogatta azt, hogy 2035-től csak nulla szén-dioxid-kibocsátású új autókat lehetne értékesíteni az Európai Unióban.

Azonban Németország ellenállása miatt eddig nem sikerült tető alá hozni az autókra vonatkozó új szén-dioxid-kibocsátási szabványokról szóló EU-szintű megállapodást, aminek az elfogadása felgyorsul a szombati német–EU-egyezség révén.

A fosszilis üzemanyaggal működő autók betiltása kapcsán Németország amiatt kezdett el lobbizni, hogy a belső égésű motorokkal működő autók értékesítésére is legyen lehetőség a kőbe vésett határidő után is, ha e-üzemanyaggal működnek – írta a Politico.

Az álláspontja már a hét második felében közeledni látszott a német javaslathoz. Akkor úgy tűnt, hogy az EU megengedő lesz az e-üzemanyagot használó belső égésű motorokkal szemben, ha úgy készítik el, hogy nem karbonsemleges üzemanyaggal ne lehessen működtetni őket.

Timmermans a bejelentés után elmondta, hogy

az Európai Bizottság a meglévő Euro 6-os autóipari szabályrendszeren belül új kategóriát hoz létre az e-üzemanyaggal működő járművek számára,

majd ezt integrálja a szén-dioxid-szabványokról szóló jogszabályba. A megvalósítás részléteit egyelőre nem közölték a felek.

A német közlekedési minisztérium közleményében azt írta, hogy szeretné, ha a szabályalkotási folyamat 2024 őszéig lezárulna, hogy mindegyik szereplőnek legyen elég ideje felkészülni az átállásra.

Korábban Olaszország is megpróbálkozott hasonló engedményeket elérni a bioüzemanyagok terén, azonban egyelőre nincs garancia arra, hogy Róma is ki tudja kaparni magának a gesztenyét. A német megállapodás olyan szempontból rossz hír az olasz kezdeményezésnek, hogy Róma Berlin támogatása nélkül egyedül nem tudja blokkolni a jobszabály megalkotását.