Az Európai Bizottság olyan tervet dolgozott ki, amely lehetővé tenné a kizárólag klímasemleges e-üzemanyaggal működő, belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését a jövőben. Ezzel a lépéssel tenne a pontot az EU a Németország által elkezdett vita végére – adta hírül a Reuters.

e-üzemanyag, belső égésű motor, e-fuel
Megkegyelmezhet az az e-üzemanyagos belső égésű motoroknak.
Fotó: eFuel Alliance

A kedden ismertetett javaslattervezet központi eleme az, hogy az Európai Unióban egy új járműkategóriát hozzanak létre olyan autók számára, amelyek kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működhetnek.

A szóban forgó járműveknek olyan technológiát kellene alkalmazniuk, amely megakadályozza, hogy más üzemanyagok felhasználásával is működtethető legyen az autó.

Azaz a járműnek rendelkeznie kellene egy olyan üzemanyag-indító rendszerrel, amely meggátolná, hogy az autó elinduljon, amennyiben nem szén-dioxid-semleges üzemanyaggal tankolják meg.

A javaslat lehetőséget biztosítana az autógyártóknak arra, hogy a korábban végső határidőként megszabott 2035 után is értékesíteni tudják a belső égésű motorral hajtott járműveket. Ettől az időponttól fogva ugyanis az elfogadott uniós jogszabály betiltja a szén-dioxidot kibocsátó újautók értékesítését.

Hónapokig tartó tárgyalások után az uniós országok és az Európai Parlament tavaly állapodott meg a jogszabályról. Németország közlekedési minisztériuma azonban ebben a hónapban meglepte a többi országot azzal, hogy az utolsó pillanatban kifogást emelt a jogszabály ellen, néhány nappal a végső szavazás előtt, amelynek értelmében a jogszabály hatályba lépett volna.

A német közlekedési tárca legfőbb követelése az volt, hogy az EU 2035 után is engedélyezze az e-üzemanyaggal működő új autók értékesítését.

Az e-üzemanyagokat a leválasztott szén-dioxid-kibocsátás és a szén-dioxid-mentes villamos energia felhasználásával előállított hidrogén szintézisével állítják elő.

Ennek az energiaforrásnak a nagy mennyiségben történő előállítása azonban még nem valósult meg.

A Potsdami Éghajlatkutató Intézet tanulmánya szerint a világszerte tervezett összes e-üzemanyag-projekt annyi üzemanyagot termelne, amennyi Németországban a légi közlekedésben, a hajózásban és a vegyiparban jelentkező üzemanyagigény csupán 10 százalékát fedezné.

Hétfőn a német közlekedési minisztérium még arról számolt be, hogy az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalások az új belső égésű motorok 2035-től tervezett megszüntetéséről zajlanak, de egyelőre nem tudják megmondani, mikor születhet végleges megállapodás.