Detroit még ma sem heverte ki teljesen a tíz évvel ezelőtt bejelentett csődöt. Azzal, hogy az amerikai autóipar egykori fellegvára 2013. július 18-tól másfél évig fizetésképtelen volt, nemcsak a település, hanem annak munkavállalói is sokat veszítettek. Detroit tíz éve 21 ezer nyugdíjasának nem fizette a járandóságát, és nem fedezte az egészségügyi ellátását, összesen 9,5 milliárd dollárral megrövidítve őket. Tízezer városi alkalmazottat a szövetségi állam által kibocsátott kötvényekből fizették hónapokon át.

TO GO WITH AFP STORY by Joe Szczesny, US-city-Detroit-auto-debtOrange barricades surround a newly paved section on Woodward Avenue for the new commuter light rail being constructed January 1, in Detroit, Michigan. After the largest municipal bankruptcy in US history, Detroit hopes outsiders will see the city's potential not the history of racial conflict, financial crises and citizen flight that has cut its population in half since 1960.  AFP PHOTO/JOSHUA LOTT (Photo by Joshua LOTT / AFP)
Detroitban még mindig látszik az ellentmondásosság: ahogy körbenézünk, felújított és lepusztult városrészek képe váltakozik.
Fotó: Joshua Lott / AFP

A másfél évig húzódó csődeljárás végére 7 milliárd dollárnyi adósságot átstrukturáltak vagy leírtak, 1,7 milliárd dollárt pedig elkülönítettek a városi szolgáltatások színvonalának javítására. Ezeken kívül vállalkozások, alapítványok és az állam együtt több mint 800 millió dollárt adományoztak a nyugdíjcsökkentések mérséklésére, valamint a városi tulajdonú művészeti alkotások megtartására.

A csődbejelentés után a város pénzügyeit évekig a szövetségi állam felügyelte. Ennek köszönhetően kilenc egymást követő évben a költségvetés kiegyensúlyozott volt, a település jelentős likviditással rendelkezett.

Ahogy a város haladt a fizetésképtelenség felé, úgy költöztek el a helyiek is: míg 1950-ben 1,8 millióan éltek ott, addig 2013-ra ez a szám már a 700 ezret sem érte el.

Új gazdaságfejlesztési stratégia

A további elvándorlás megakadályozására Mike Duggan, 2014-ben hivatalba lépett polgármester a városi és a jóléti szolgáltatások fejlesztésébe kezdett. Több tízezer elhagyatott házat lebontottak, helyükön parkokat létesítettek, másokat pedig felújítottak, hogy véget vessenek a lakosságszám fogyatkozásának. 

Dugan szerint a város helyreállása inkább a megfelelő gazdaságfejlesztési stratégiának, mintsem a csődnek köszönhető. Szembetűnő az új szállodák és éttermek gyarapodása, sőt, még felhőkarcolót építenek, amelyben lakások, irodák és üzlethelyiségek várják majd az embereket.

A beruházások pedig öngerjesztő folyamatként újabbakat vonzanak. A Ford Motor is lehetőséget lát a városban: megvásárolta és megkezdte a michigani központi pályaudvar felújítását, amely éveken át a csőd szimbóluma volt. Az épületben önvezető autók gyártását kezdik majd meg.

A nyugdíjkifizetések továbbra is kérdésesek

Az Egyesült Államok történetének legnagyobb önkormányzati csődje ma is érezteti negatív hatásait. Van olyan tűzoltó, aki nyugdíjba vonulása után havi ezer dollárral kevesebbet kap kézhez, és egészségbiztosításra sem számíthat a város korábbi rossz gazdálkodása miatt. 

Éppen ezért – másokhoz hasonlóan – a férfi a nyugdíjas évei előtt másodállást vállalt, hogy öregkorában tisztességesen megélhessen. Detroit két nyugdíjkasszája az elmúlt évtizedben a város anyagi hozzájárulása nélkül fizette a járandóságokat. A városnak azonban a következő évtől újra hozzá kell járulnia a kifizetésekhez, amit egy 470 millió dolláros alapból finanszíroz majd.

Jay Rising, Detroit pénzügyi vezetője szerint mindkét nyugdíjkassza jobban áll, mint egy évtizeddel ezelőtt. Leonard Gilroy, a washingtoni Reason Foundation szakértője viszont úgy látja, hogy

a nyugdíjkasszák ma is a csőd előtti, alulfinanszírozott állapotokat tükrözik. Azaz a nyugdíjak kifizetése továbbra is kihívás. 

– összegezte az AP News.

Detroit: a hanyatlás vége

Az Egyesült Államok legnagyobb önkormányzati csődjét jelentette be Detroit. Az amerikai ipar valamikori fellegvárának működését a szövetségi kormány szavatolhatja, de kérdés, képes lesz-e újra fejlődni.