BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Detroit: a hanyatlás vége

Az Egyesült Államok legnagyobb önkormányzati csődjét jelentette be Detroit. Az amerikai ipar valamikori fellegvárának működését a szövetségi kormány szavatolhatja, de kérdés, képes lesz-e újra fejlődni.

Pusztuló gyártelepek, elhagyott lakóházak – az amerikai ipar egykori fellegvára, a Motor City rengeteget veszített fényéből az elmúlt években. A múlt héten pedig bekövetkezett az, ami korábban elképzelhetetlen lett volna: Detroit szövetségi csődvédelembe menekült. Ez az Egyesült Államok történetének legnagyobb önkormányzati csődje. Michigan állam legnagyobb városa Kevyn Orr csődbiztos szerint 18 milliárd dollárt meghaladó adósságot görget maga előtt. A szokatlan lépést azt tette szükségessé, hogy két nyugdíjalap is elutasította azt az egyezséget, amely szerint a hitelezők az általuk biztosított összegnek mindössze a 10 százalékát kapják vissza az önkormányzattól.

Detroit számára nem ismeretlen a csőd: a pénzügyi válság 2008-as kirobbanása után, 2009-ben előbb a Chrysler, majd a város emblematikus cége, a General Motors is csődvédelembe menekült. Ám amíg az autógyártók esetében az Egyesült Államok és Kanada kormánya gyakorlatilag átvette az adósságot – a GM-nél ez 80 milliárd dolláros tőkeinjekciót jelentett –, amelyet átszervezése után a cég vissza is fizetett, hasonló lépésre a város esetében nincs mód.
Detroit minden további lehetőséget kihasznált már 2008 óta: évente átlagosan 100 millió dollárral növelte adósságát, miközben a város és agglomerációjának éves GDP-je 200 millió dollár. A hitelminősítőknél jó ideje bóvli kategóriában van, a The Wall Street Journal által megszólaltatott állami tisztségviselők arra is felhívták a figyelmet, Detroit elérte a michigani rendelkezések szerint bevételi forrásként kivethető adók felső határát. Az önkormányzat saját nyugdíjrendszerének is 40 millió dollárral tartozik. A csőd értéke az Egyesült Államok GDP-jének 0,12 százaléka (összehasonlításképpen Ciprus március óta nemzetközi segítséggel finanszírozott adóssága az EU GDP-jének 0,1 százalékát teszi ki).

Dave Bing polgármester mindenesetre igyekezett megnyugtatni a város 700 ezer lakóját: a csőd nem jelent fizetésképtelenséget, a közalkalmazottak hozzájutnak a bérükhöz, a nyugdíjakat is kifizetik, a szolgáltatások is működnek tovább. Erre Michigan állam, illetve a szövetségi kormány nyújt garanciát.

Az azonban nem világos, hosszabb távon hogyan mászhat ki a bajból az amerikai ipar valamikori fővárosa. Az ipari termelés lassú leépülése után cégek aligha települnek az északnyugati nagyvárosba. Jó hír, hogy legalább a csődből néhány éve kikászálódott General Motors hűséges. A csőd hírére az autóipari óriás azt közölte: „a GM büszke, hogy Detroitot hívhatja otthonának. Mindannyian reméltük, hogy soha nem jön el a mai nap, a csődbejelentés ideje, de hiszünk abban, hogy ez egy új kezdet a város számára.”

A veszélyes város

  • Detroit lakossága az ötvenes években még kétmillió volt, mára 700 ezerre esett vissza.
  • A városban 40 ezer telek üres vagy gazdátlan.
  • A 305 ezer ingatlantulajdonos 53 százaléka nem fizet adót.
  • A mentők harmada, a közvilágítás fele működik.
  • A munkanélküliségi ráta duplája az USA átlagának, tavaly 16 százalékot tett ki.
  • A város lakosságának 36 százaléka él a létminimum alatt.
  • 2012-ben az amerikai nagyvárosok közül itt volt a legrosszabb a közbiztonság. A bűnesetek mindössze 8,7 százalékát derítik fel, az országos átlag 30,5 százalék. Egy segélyhívásra 58 perc alatt kap választ a bejelentő, az átlagos szint az Egyesült Államokban 11 perc.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.