Pusztuló gyártelepek, elhagyott lakóházak – az amerikai ipar egykori fellegvára, a Motor City rengeteget veszített fényéből az elmúlt években. A múlt héten pedig bekövetkezett az, ami korábban elképzelhetetlen lett volna: Detroit szövetségi csődvédelembe menekült. Ez az Egyesült Államok történetének legnagyobb önkormányzati csődje. Michigan állam legnagyobb városa Kevyn Orr csődbiztos szerint 18 milliárd dollárt meghaladó adósságot görget maga előtt. A szokatlan lépést azt tette szükségessé, hogy két nyugdíjalap is elutasította azt az egyezséget, amely szerint a hitelezők az általuk biztosított összegnek mindössze a 10 százalékát kapják vissza az önkormányzattól.

Detroit számára nem ismeretlen a csőd: a pénzügyi válság 2008-as kirobbanása után, 2009-ben előbb a Chrysler, majd a város emblematikus cége, a General Motors is csődvédelembe menekült. Ám amíg az autógyártók esetében az Egyesült Államok és Kanada kormánya gyakorlatilag átvette az adósságot – a GM-nél ez 80 milliárd dolláros tőkeinjekciót jelentett –, amelyet átszervezése után a cég vissza is fizetett, hasonló lépésre a város esetében nincs mód.
Detroit minden további lehetőséget kihasznált már 2008 óta: évente átlagosan 100 millió dollárral növelte adósságát, miközben a város és agglomerációjának éves GDP-je 200 millió dollár. A hitelminősítőknél jó ideje bóvli kategóriában van, a The Wall Street Journal által megszólaltatott állami tisztségviselők arra is felhívták a figyelmet, Detroit elérte a michigani rendelkezések szerint bevételi forrásként kivethető adók felső határát. Az önkormányzat saját nyugdíjrendszerének is 40 millió dollárral tartozik. A csőd értéke az Egyesült Államok GDP-jének 0,12 százaléka (összehasonlításképpen Ciprus március óta nemzetközi segítséggel finanszírozott adóssága az EU GDP-jének 0,1 százalékát teszi ki).

Dave Bing polgármester mindenesetre igyekezett megnyugtatni a város 700 ezer lakóját: a csőd nem jelent fizetésképtelenséget, a közalkalmazottak hozzájutnak a bérükhöz, a nyugdíjakat is kifizetik, a szolgáltatások is működnek tovább. Erre Michigan állam, illetve a szövetségi kormány nyújt garanciát.

Az azonban nem világos, hosszabb távon hogyan mászhat ki a bajból az amerikai ipar valamikori fővárosa. Az ipari termelés lassú leépülése után cégek aligha települnek az északnyugati nagyvárosba. Jó hír, hogy legalább a csődből néhány éve kikászálódott General Motors hűséges. A csőd hírére az autóipari óriás azt közölte: „a GM büszke, hogy Detroitot hívhatja otthonának. Mindannyian reméltük, hogy soha nem jön el a mai nap, a csődbejelentés ideje, de hiszünk abban, hogy ez egy új kezdet a város számára.”

A veszélyes város

  • Detroit lakossága az ötvenes években még kétmillió volt, mára 700 ezerre esett vissza.
  • A városban 40 ezer telek üres vagy gazdátlan.
  • A 305 ezer ingatlantulajdonos 53 százaléka nem fizet adót.
  • A mentők harmada, a közvilágítás fele működik.
  • A munkanélküliségi ráta duplája az USA átlagának, tavaly 16 százalékot tett ki.
  • A város lakosságának 36 százaléka él a létminimum alatt.
  • 2012-ben az amerikai nagyvárosok közül itt volt a legrosszabb a közbiztonság. A bűnesetek mindössze 8,7 százalékát derítik fel, az országos átlag 30,5 százalék. Egy segélyhívásra 58 perc alatt kap választ a bejelentő, az átlagos szint az Egyesült Államokban 11 perc.