BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terjeszkedik a magyar baromfi-feldolgozók veszélyes ukrán riválisa: újra eláraszthatja az európai piacokat

Újabb európai céget vásárol fel az MHP: a baromfipiacon már a kontinens legnagyobbjának számító ukrajnai cég a spanyol UVESA megvételével tovább erősíti ezt a pozícióját, és növeli érdekeltségét a sertésszektorban is. Az orosz–ukrán háború ellenére az MHP tavalyi harmadik negyedéve volt a legeredményesebb a cég történetében.

Kötelező érvényű ajánlatot nyújtott be az MHP, Ukrajna legnagyobb baromfi-feldolgozója a sertés-, illetve baromfihússzektorban érdekelt élelmiszeripari vállalat, a spanyol UVESA Group megvételére. Az MHP ajánlata az UVESA összes jelenlegi részvényesének szól, és 50,01 százalékos minimális részesedést kíván elérni.

MHP
Az MHP központja / Fotó: MHP

Mint közölték, ha hatósági jóváhagyások szükségesek az üzlethez, azok követelményeit megvizsgálják, és „szükség szerint kezelik” – írja a Poultryworld. Az MHP terjeszkedése azért különösen fontos a magyar baromfiszektor szempontjából, mert az ukrajnai cég már korábban is fontos pozíciókat szerzett Európában, és termékeivel elárasztotta az uniós piacot.

A cég az akvizíciót egy újabb stratégiai lépésnek tekinti, amivel megszilárdítja jelenlétét a globális élelmiszeriparban, egyben pedig hosszú távú befektetőt biztosít az UVESA Group számára. Az ügylet tovább erősíti az MHP pozícióját Európában, ahol a becslések szerint már a legnagyobb baromfitermelőnek számít.

Az MHP itt van a szomszédban is

A beszámoló szerint az MHP működteti a 2019-ben felvásárolt Perutnina Ptuj leányvállalatot is, amely Szlovéniában, Szerbiában, Horvátországban, Bosznia-Hercegovinában értékesít baromfit. A cégnek van vágóüzeme Hollandiában, egy vegyes vállalata Szaúd-Arábiában, valamint értékesítési és elosztóirodái az Egyesült Királyságban, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában.

A cég hangsúlyozta, hogy spanyolországi jelenléte új munkahelyeket teremt, és értékes együttműködési lehetőségeket biztosít a helyi gazdálkodókkal és vállalkozásokkal, elősegíti a tágabb baromfiellátási lánc megerősítését, és hozzájárul Spanyolország tágabb mezőgazdasági ágazatához, javítva az ország élelmiszer-fenntarthatóságát és előmozdítva a gazdasági fejlődést.

Az 1964-ben alapított UVESA Spanyolország egyik legnagyobb baromfi-feldolgozója, amely hatszáz gazdaságot integrált, Alpico márkanév alatt készít és exportál szárított kolbászt, valamint Basmahal védjegy alatt húskészítményeket.

Bár az elmúlt években történt cégfelvásárlások a cég globális baromfiiparban betöltött szerepét erősítették, az MHP kinyilvánította, hogy a prioritás továbbra is az ukrajnai üzletfejlesztés. Mint közölték:

azon dolgozunk, hogy biztosítsuk az élelmiszer-biztonságot, létesítményeink stabil működését, erősítsük az állam gazdaságát, támogassuk a hadsereget, csapatainkat és közösségeinket, és olyan ukrán vállalkozásokba fektetünk be, amelyek kiterjesztik az MHP kulináris ökoszisztémáját.

Háborús hatás

Az MHP jelentése szerint 3300 alkalmazottját sorozták be az ukrán fegyveres erőkbe a háború 2022. februári kezdete óta, ami a vállalatcsoport alkalmazottainak 12 százaléka, és folyamatosan növekszik. A háború hatása érződik a termelésben is: az MHP előzetes adatai szerint ugyanis a tavalyi harmadik negyedévben az ukrajnai egységeinek baromfitermelése 10 százalékkal, 167,84 ezer tonnára esett vissza. Ugyanakkor szlovén érdekeltsége, a Perutnina Ptuj baromfitenyésztő vállalat európai gyártóüzemei 11 százalékkal, 38,52 ezer tonnára növelték a kibocsátást.

Ezen időszak alatt az MHP baromfiexportja 9 százalékkal, 90,49 ezer tonnára esett vissza.

A tavalyi első három negyedévben az ukrajnai baromfihús-termelés mennyisége is kismértékben visszaesett, és

  • 533,74 ezer tonnát ért el az előző évi
  • 546,37 ezer tonnával szemben.

Mindezek ellenére a harmadik negyedévében az MHP 96 millió dolláros nettó nyereséget termelt, ami 75 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakában mért értéket, és ami a legsikeresebb három hónapja volt az addig eltelt időszakban. A kilenchavi összes nyeresége 16 százalékkal meghaladva az előző évit, 141 millió dollár volt. Mindezt pedig az ukrán devizaárfolyam-ingadozások negatív hatása és a fennmaradó, magas háborús költségek ellenére érte el a cég. 

Összességében a háborúval kapcsolatos költségek magasak, tavaly az első kilenc hónapban elérték a 38 millió dollárt, szemben a 2023 első háromnegyedévében mért 23 millió dollárral 

– szólnak az MHP számításai. Idén a háború továbbra is bizonytalanná teszi az ukrán piaci helyzetet, nemzetközi szinten pedig csökkenő árakra számítanak.

Az MHP egyébként egy az USA-beli Oakland Institute által készített tanulmány szerint 360 ezer hektár termőföldet művel Ukrajnában. Az uniós tagállamokban működtetett üzemei révén pedig már az orosz–ukrán háború előtt jelentős pozíciókat szerzett az EU-piacain. Ehhez a kvótát úgy játszotta ki, hogy a csontos csirkemellet az egy ízületes szárnyat rajta hagyva szállították be az unióba, majd azt saját üzemeiben mellfilévé és szárnnyá darabolták.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.