
A krumpli a világ jövője, nem a búza vagy a rizs
Hosszú távra tekintve érdemesebb lehet a burgonya termelésébe fektetni, mint a legnépszerűbb gabonákéba: a kereslet várhatóan 57 százalékkal nő 2022 és 2050 között, miközben a rizsé csak 12, a búzáé 17 százalékkal – így találták a BloombergNEF elemzői.

A krumpli egyre népszerűbb nyersanyag és snack, és különösen Ázsiában számíthat szép jövőre. A gumósok általában is hatalmas növekedésre számíthatnak, az éves termelésük mennyisége 2050-re meghaladhatja a 400 millió tonnát, és a növekedés zömét a burgonya adhatja. Az elemzőközpont anyaga megemlíti, hogy a kínai chipspiac értéke a 2004-es 200 millió dollárról 2019-ig 5,7 milliárd dollárra növekedett.
Érdekesség: Kína a napokban tette közzé azoknak a termékeknek a listáját, amelyekre új vámot vet ki, válaszul az Egyesült Államok hasonló lépésére, és a felsorolt 72 termék közül, amelyekre 10 százalék a pluszsarc, kettő is érinti a burgonyát. A direkt és az egyéb krumplivető gépek kerültek be, sok egyéb mezőgazdasági gép mellett – jelentette a Bloomberg.
Kína egyébként évek óta hivatalosan is propagálja a burgonya szélesebb körű fogyasztását.
A gumósok szép jövőre számíthatnak, Európában is akár
Szép, 77 százalékos növekedésre számíthatnak más, kisebb tömegben fogyasztott gumósok is, mint a jam, az édesburgonya és a manióka.
Délkelet-Ázsiában, illetve a szubszaharai Afrikában ezeket előszeretettel fogyasztják ma is, az élemiszer-kereslet ezekben a régiókban várhatóan nőni fog, sőt, a globalizálódó európai konyhák is vélhetően új keresletet támasztanak rájuk.

A burgonya és Ázsia: máris rászálltak a nyugatiak, egy vámháború rosszul jöhet
A burgonyában rejlő hatalmas üzleti lehetőséget már „kiszagolták” a nagy élelmiszeripari cégek.
A fagyasztottburgonya-óriás McCain Foods Ltd. már 2020-ban bejelentette, hogy 200 millió dolláros költségen új termelőüzemet hoz létre az északkelet-kínai Harbinban már működő egység mellé a Senhszi tartományi Hszienjangban. A Frito-Lay Inc. az ázsiai ízlésnek megfelelő ízpalettát alakított ki.




