A Nike végre megtalálta a saját Sambáját. Mindenki arra kíváncsi, hogy mi következik az Adidas tornacipője után, amely az elmúlt évek legfelkapottabb darabja volt. A Nike mélyre ásott az archívumában, és komoly kihívókat hozott elő: a Killshot és a Cortez modelleket. Mindkettőt magasabb szintre emeli, és jó eséllyel felvehetik a versenyt az Adidas slágercipőjével.
Ha Elliott Hill, a Nike vezérigazgatója ki tudja használni ezt a felhajtást, az enyhítheti a régebbi modellek, például az Air Jordan 1 és a Dunk kiárusításának fájdalmát. A bevételekre és nyereségre gyakorolt kezdeti hatás mindenesetre biztató volt, a vállalat csütörtökön az elemzőket meglepő, jó gyorsjelentést tett közzé.
Hill azonban komoly versennyel néz szembe adidasos riválisától, Bjorn Guldentől, aki nem adja fel a retró cipők koronáját harc nélkül. Most épp arra ösztönzi a divatrajongókat, hogy inkább a bokszteremhez öltözzenek, mintsem a futball-lelátókhoz. Ami a felélesztett stílusokat illeti, az Adidas tornacipői – élükön a Sambával, de ideértve a Handball Spezialt és az SL72-t is – továbbra is uralják a piacot. Nemcsak a vállalat eladásait növelik, hanem tavaly egymilliárd euróval segítettek emelni az üzemi nyereséget.
Úgy tűnik azonban, hogy a Samba-mánia alábbhagyott. A piaci elemzőcég, a Trendalytics szerint az őrület 2024 márciusában érte el a csúcspontját. Azóta a Google-keresések a Samba iránt folyamatosan csökkennek, és a Trendalytics 70 százalékos valószínűséget ad arra, hogy a trend a következő három hónapban tovább hanyatlik.
Eközben néhány Nike-modell népszerűsége emelkedőben van, különösen a Killshot, egy gumitalpú teniszcipő tartozik ezek közé – rajta a jellegzetes Nike „Swoosh” logóval. A Trendalytics szerint a fogyasztói érdeklődés akkor kezdett élénkülni iránta, amikor a Samba elérte a csúcspontját. A Google-keresések mindkét cipőre 2024 márciusában körülbelül 230 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. A Killshot iránti keresések azonban tovább növekedtek, amit valószínűleg a Zendaya főszereplésével készült Challengers című teniszfilm is segített. A modell a TikTokon is egyre népszerűbb: az ezzel kapcsolatos heti posztok száma 475 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest, míg a megtekintések majdnem 2000 százalékkal emelkedtek.
Egy kiskereskedelmi elemzőcég, az Edited szerint a Killshot iránti kereslet ma már erősebb, mint a Samba iránti. Ám mindkét modell lemarad az Adidas retró futócipője, az SL72 mögött, amely csak alig tér el a futballszurkolók által ihletett cipőktől.
Egy másik váratlan versenyző a Vans kockás gördeszkás cipője, amelyről korábban azt gondolták, hogy az egy évtizeddel ezelőtti fénykorához képest megkopott egy kissé. Hirtelen feltámadt azonban, egyre nagyobb teret nyer a TikTokon, és a való életben is újra felbukkan, bár széles körű elterjedésére még nem került sor. A Vans eladásai az elmúlt évben javultak, bár összességében még mindig csökkenő tendenciát mutatnak – értékeli a helyzetet a Bloomberg.
Minden esetre biztató, hogy a Nike és a VF (Vans, The North Face, Timberland, Dickies, Eastpack, Jansport) felismeri saját retrópotenciálját, még ha le is vannak maradva az Adidas mögött. Az Adidas már 2021-ben és 2022-ben elkezdte visszahozni a köztudatba az 1980-as évek stílusait a Guccival és a brit-jamaicai tervezővel, Grace Wales Bonnerrel folytatott együttműködések keretében.
A Cortez mellett a Nike tavaly piacra dobta a Killshot prémiumváltozatát is. Az alacsony árfekvésű modelleket általában 100 dollár körüli áron adják el, szemben a csúcskategóriás kosárlabda-, futó- és futballcipők 200 dollár körüli árával, így az előbbieken alacsonyabb az árrés.
Ami a Vanst illeti, a VF tavaly Sun Choe-t nevezte ki a márka elnökévé. A Lululemon Athletica korábbi termékigazgatója máris az Adidas mintájából merített, jó példa erre a Proenza Schouler divatcéggel való együttműködés.
Az Adidas azonban nem adja át könnyen a vezető szerepet. A vállalat az Edited adatai szerint továbbra is folytatja az SL72 népszerűsítését, ebben kapóra jön neki, hogy a futás ismét egyre népszerűbbé válik az amatőr sportolók körében. A németek játszanak azzal is, hogy a vásárlók „telítettségének” elkerülése érdekében korlátozzák a Samba modellek elérhetőségét.
Tavaly például a Gulden elhalasztotta a Superstar modellek újraindítását, mivel a Samba iránt olyan nagy volt az érdeklődés. Most azonban továbblépett, számos sztárral, köztük Pharrell Williamsszel is leszerződött.
A vezető, aki a kereskedők ösztönével érzékeli, hogy mi a menő, más módon is feszegeti a tornacipők határait: olyan modellekkel, amelyek alacsonyan ülnek a bokán és nagyon vékony talppal rendelkeznek, mint a Japan, a Tokyo és a Taekwondo. A „mezítlábas” trendben élen járó Taekwondo tavaly került újra piacra, és az Edited szerint különösen népszerű.
Végső soron a Nike felzárkózása azon múlik, hogy olyan cipőket fejlesszen ki, amelyek nemcsak a pályán lehetnek népszerűek, hanem részévé válnak a mindennapi ruhatáraknak is. Mindkét sportszeróriás tökéletesen tisztában van azzal, hogy nemcsak sportruházatot gyártanak, hanem divatmárkák is egyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.