BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehúzza a rolót a bennszülött európai akkugyártás reménysége, a CATL se menti meg, inkább Debrecenbe jön

A korábban versenyképesnek tűnő alternatívát nyújtó európai társaságok csődöt mondtak. A Northvolt és a Britishvolt összeomlott, a svédek óriásgyárára is lakat kerül június végén, ha addig valami csoda nem történik.

Június végén végleg bezár a svéd Northvolt hírmondónak maradt észak-svédországi gyára, amennyiben addig nem talál rá vevőt az üzemre a csődbe ment akkumulátorgyártó vállalat. Esélyei erre a nullához közelítenek jelen állás szerint – jelentette a Bloomberg névtelenséget kérő forrásaira hivatkozva. 

Northvolt
A Northvolt skellefteai üzemére gőzerővel keresik a vevőt – eddig hiába / Fotó: AFP

A svédországi csődbíróság által kijelölt vagyonkezelő március óta hirdeti a telephelyet, de eddig nem sikerült senkivel sem megegyezniük, illetve azt sem tudni, hogy akadt-e potenciális vevő a skellefteai üzemre, ahol most a Northvolt mellett végsőkig kitartó Scania kamionjai számára szerelnek össze akkumulátorcellákat. 

A kínai CATL sem lesz a Northvolt megmentője 

Hírek szóltak ugyan dél-koreai és kínai puhatolózásokról, de ezek meg is rekedhettek ezen a szinten. Ámbár egy nemrég adott interjújában a Debrecenben gigagyárat építő Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) alapítója, Robin Zeng elismerte, hogy a Nothvolt néhány hitelezőjével egyeztettek, de cége korlátozott erőforrásait emlegetve valószínűsítette, hogy ennél a pontnál meg is álltak. A svéd társaság 2016-os alapítása óta ugyanis mintegy 10 milliárd dollárnyi adósságot halmozott fel.

A zászlóshajóként emlegetett legnagyobb gyártóbázis vélhetőn pártában marad, a megmentőként és megrendelőként egyaránt jelentkező Scania ugyanis erre, ekkora kapacitású üzemre nem tart igényt – ezt Christian Levin, a Scania vezérigazgatója áprilisban már világossá tette. A Volkswagen csoport tulajdonában lévő teherautó-, kamion- és buszgyártó Traton csoportba tartozik többi között

  • a Scania,
  • a MAN
  • a Navistar,
  • és a VW Truck & Buses,

közülük a Scania az, amely áprilisban megállapodott a Northvolt nehézgépjármű akkumulátor-gyártó egységének megvásárlásáról, átvéve a kutatási és fejlesztési központot, s vele 260 mérnököt és dolgozót.

SWEDEN_OUT
Peter Carlsson társalapító riporterek gyűrűjében a stockholmi csődbíróságon. Nem jött be a projekt / Fotó: TT News Agency via AFP

A Northvolt bukását a lehetőségeihez mérten túl dinamikus növekedés, terjeszkedés okozta, emellett a kínai akkumulátorgyártók európai expanziója és az elektromos átállás megrekedése is szöget ütött a koporsójába.

Ugyanezen okok vezettek a brit akkumulátorgyártó startup, a Britishvolt tavalyi összeomlásához, épp mielőtt megnyitotta volna tervezett 5,1 milliárd dollár értékű gyárát Blyth-ban. Az akkumulátorgyártás terén megfigyelhető kínai dominancia ellensúlyozására kiépíteni kívánt európai gyártóbázisok terve dugába dőlt, 

a távol-keletiek versenyképes ellenfél nélkül maradtak a kontinens piacán.

A Northvolt tavaly év közepe óta próbál pénzt szerezni, novemberben a Scaniától kapott 245 millió dolláros mentőöv viszont édeskevés volt a túléléshez. A cég csődvédelmet kért, hogy tovább folytathassa tárgyalásait hitelezőivel, illetve az érdeklődőkkel. 

Fogy az idő, fogy a remény

A Northvolt fő részvényesei közé tartozott a Volkswagen, a Goldman Sachs vagyonkezelő részlege és a svéd befektető Vargas Holding. A BMW időben megérezve a bajt lelécelt, lemondva több milliárd euró értékű megrendelését.

A Northvolt szóvivője, Matti Kataja a hírügynökség érdeklődésére elmondta, hogy csütörtökön online állománygyűlést rendeznek a gyárban és az interneten, amelyen Matthias Arleth üzemeltetési igazgató ad tájékoztatást. Ennek témájáról Kataja nem árult el részleteket, csak annyit mondott, hogy ezek a megbeszélések rendszeresek.

 


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.