Június végén végleg bezár a svéd Northvolt hírmondónak maradt észak-svédországi gyára, amennyiben addig nem talál rá vevőt az üzemre a csődbe ment akkumulátorgyártó vállalat. Esélyei erre a nullához közelítenek jelen állás szerint – jelentette a Bloomberg névtelenséget kérő forrásaira hivatkozva.
A svédországi csődbíróság által kijelölt vagyonkezelő március óta hirdeti a telephelyet, de eddig nem sikerült senkivel sem megegyezniük, illetve azt sem tudni, hogy akadt-e potenciális vevő a skellefteai üzemre, ahol most a Northvolt mellett végsőkig kitartó Scania kamionjai számára szerelnek össze akkumulátorcellákat.
Hírek szóltak ugyan dél-koreai és kínai puhatolózásokról, de ezek meg is rekedhettek ezen a szinten. Ámbár egy nemrég adott interjújában a Debrecenben gigagyárat építő Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) alapítója, Robin Zeng elismerte, hogy a Nothvolt néhány hitelezőjével egyeztettek, de cége korlátozott erőforrásait emlegetve valószínűsítette, hogy ennél a pontnál meg is álltak. A svéd társaság 2016-os alapítása óta ugyanis mintegy 10 milliárd dollárnyi adósságot halmozott fel.
A zászlóshajóként emlegetett legnagyobb gyártóbázis vélhetőn pártában marad, a megmentőként és megrendelőként egyaránt jelentkező Scania ugyanis erre, ekkora kapacitású üzemre nem tart igényt – ezt Christian Levin, a Scania vezérigazgatója áprilisban már világossá tette. A Volkswagen csoport tulajdonában lévő teherautó-, kamion- és buszgyártó Traton csoportba tartozik többi között
közülük a Scania az, amely áprilisban megállapodott a Northvolt nehézgépjármű akkumulátor-gyártó egységének megvásárlásáról, átvéve a kutatási és fejlesztési központot, s vele 260 mérnököt és dolgozót.
A Northvolt bukását a lehetőségeihez mérten túl dinamikus növekedés, terjeszkedés okozta, emellett a kínai akkumulátorgyártók európai expanziója és az elektromos átállás megrekedése is szöget ütött a koporsójába.
Ugyanezen okok vezettek a brit akkumulátorgyártó startup, a Britishvolt tavalyi összeomlásához, épp mielőtt megnyitotta volna tervezett 5,1 milliárd dollár értékű gyárát Blyth-ban. Az akkumulátorgyártás terén megfigyelhető kínai dominancia ellensúlyozására kiépíteni kívánt európai gyártóbázisok terve dugába dőlt,
a távol-keletiek versenyképes ellenfél nélkül maradtak a kontinens piacán.
A Northvolt tavaly év közepe óta próbál pénzt szerezni, novemberben a Scaniától kapott 245 millió dolláros mentőöv viszont édeskevés volt a túléléshez. A cég csődvédelmet kért, hogy tovább folytathassa tárgyalásait hitelezőivel, illetve az érdeklődőkkel.
A Northvolt fő részvényesei közé tartozott a Volkswagen, a Goldman Sachs vagyonkezelő részlege és a svéd befektető Vargas Holding. A BMW időben megérezve a bajt lelécelt, lemondva több milliárd euró értékű megrendelését.
A Northvolt szóvivője, Matti Kataja a hírügynökség érdeklődésére elmondta, hogy csütörtökön online állománygyűlést rendeznek a gyárban és az interneten, amelyen Matthias Arleth üzemeltetési igazgató ad tájékoztatást. Ennek témájáról Kataja nem árult el részleteket, csak annyit mondott, hogy ezek a megbeszélések rendszeresek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.