
Northvolt: a BMW csókja halálosnak bizonyult
A BMW bemondta az unalmast, egyetlen pfenniget sem hajlandó a feltőkésítésre váró svéd akkumulátor-gyártó társaságba betenni, amikor az önhibáján kívül bajba került. A Bloomberg forrásai szerint a bajor autógyártó nem akar részt venni sem a mostani, sem a következő tőkebevonási fordulóban, pedig a Northvoltban a hivatalos kimutatások szerint meglévő 2,8 százalékos részesedésével arányos befizetés garantáltan nem küldené padlóra.

A Northvolt az elektromos autók iránti kereslet megzuhanása és az olcsóbb termékeikkel piacot szerző kínai akkumulátorgyártók európai expanziója miatt likviditási válságba került, ehhez a BMW nagyban hozzájárult azzal, hogy az év elején visszamondott egy két milliárd eurós akkumulátor-rendelést, helyette azt mondta, hogy szívesen részt vesz egy következő generációs cella kifejlesztésében.
Pénzszerző akcióba fogott a Northvolt
A BMW halálos csókja után Peter Carlsson Northvolt-vezérigazgató és Harald Mix társalapító ígéretet tett arra, hogy talpon tartja a nemrég még hat nagyberuházást tervező és kivitelezésüket most parkolópályára küldő Northvoltot, de úgy látszik, hogy ehhez a szakmai befektetőkre nem számíthatnak.
A 21 százalékával a legnagyobb részvényesének számító Volkswagen épp leépítési-gyárbezárási hullámot tervez,
mellesleg 10 milliárd eurót kellene megtakarítania rövid határidőn belül, úgyhogy tőlük aligha számíthatnak mentőövre, holott egyben a wolfsburgiak még ma is a legnagyobb megrendelőjük.
Most azt üzenték, hogy beszállítóként számítanak rájuk, de arról nem nyilatkoztak, hogy anyagilag is készek lennének-e megerősíteni Európa legnagyobb akkumulátorgyártóját.
A BMW után még többen jelezték megrendeléseik csökkentését, köztük a Volvo és a Volkswagen is, mivel az elektromos autók iránti európai kereslet látványosan visszaesett.
Elbocsátások követik a fejlesztések leállítását
A Northvolt nemrég még a tőzsdére lépést tervezgette, de ezt a forrásgyűjtő lehetőséget is elvetette, a várható ramaty értékeltségre és a nagy megfelelő körülményekre hivatkozva. Másfél hete a hitelcsatornák eldugulására és a megrendelések elmaradására hivatkozva takaréklángra állította termelését, megnyirbálja beruházásait és ötödével csökkenti dolgozói számát, 1600 főt bocsát el.

A Northvolt szeptember 9-én már megtette az első megszorító lépéseket, a többi között leállította termelését legnagyobb gyárában, a Northvolt Ettben, amely az északi sarkkörnél fekvő Skelleftea város közelében található, eladta svédországi tervezett katódgyárának területét, és szakmai partnereket keresett lengyelországi gyárainak üzemeltetéséhez.
A Northvolt a tavalyi évet 1,2 milliárd dollár veszteséggel zárta, ez a megelőző évi mínusz hatszorosa volt. A társaság tulajdonosi körében a legutóbbi éves jelentés szerint ott van
- a Volkswagen (21 százalék)
- a Goldman Sachs alapkezelője (19,2 százalék),
- a Vargas Holding (7,2 százalék),
- a Rocarma Consulting (6,7 százalék),
- a dán ATP nyugdíjpénztár (5,1 százalék),
- a brit Baillie Gifford alapkezelő (4,8 százalék),
- a 4 to 1 Investments befektetési alap (3,5 százalék),
- a BMW (2,8 százalék)
- és az IKEA-hoz köthető Stichting IMAS alapítvány (2,4 százalék)
Nem részvényes és nem is lesz viszont a svéd állam, ezt Ulf Kristersson miniszterelnök bő három hete jelezte, mondván: szóval és tettekkel is támogatják a zöld technológiák fejlesztését és alkalmazását, de sem tulajdonrész-vásárlásra, sem hitelnyújtásra ne számítsanak tőlük.




