Az elmúlt években, a technológia rohamos fejlődését kihasználva és valamilyen szinten az éghajlatváltozás következményeire is reflektálva, több grandiózus projekt is indult, amely a semmiből szeretne felépíteni egy okosvárost. Masdar City már áll, Bill Gates projektje csúszik, Neom építése pedig látványosan halad. A sorból nem szeretne kimaradni Japán sem.
A Fudzsi hegytől délre, egy 176 hektáros területen, ahol egykor a Toyota Higashi-Fuji autógyára működött, szintén egy különleges, kísérleti város épül. A beruházás első fázisa tavaly év végén zárult, 360 lakosnak ad otthont, akik többségükben Toyota-alkalmazottak és családtagjaik, de élnek a területen kutatók és néhány nyugdíjas is. Ha elkészül, a várost nagyjából kétezer ember lakja majd – számolt be róla a Fast Company.
A Woven City név a város egymásba fonódó úthálózatát és a Toyota textilipari történelmi gyökereit is szimbolizálja, megjelenítve a mobilitás, a digitális infrastruktúra és az emberi interakciók összefonódását. A hangzatos elnevezés ellenére nem egy tipikusan tervezett közösség és nem is a szó szokásos értelmében vett okosváros. Szándékosan inkább városi operációs rendszerként tartják számon, egy valós életben működő laboratóriumként, amelyet úgy terveztek, hogy a rendszer a valós adatok és a lakosok visszajelzései alapján tanuljon és fejlessze magát.
A Woven City a Toyota úttörő filozófiájának, a folyamatos fejlesztésnek, más néven a kaizennek a városi kiterjesztéseként írható körül, amely a dolgozókat tekinti az igazi innováció forrásának, lehetővé téve, hogy a lakosok aktívan alakítsák és építsék közösségüket.
Az a feltevés vezérli, hogy a lakosok nem az előre megtervezett rendszerek passzív felhasználói, hanem a kialakulóban lévő rendszerek aktív alkotói. A kifejezett cél az volt, hogy különböző demográfiai csoportokat, például családokat, nyugdíjasokat, mérnököket és kutatókat vonjanak be, biztosítva ezzel is, hogy a visszajelzések a megélt tapasztalatok széles skáláját tükrözzék, ugyanúgy, mint egy normál városban.
Ugyanúgy, ahogy a Toyota autói is a manuális vezérléstől a szoftveres vezetés felé, majd a mobilitás tágabb koncepciói felé haladnak, Woven City is a szoftveresen működtett város prototípusát valósítja meg. Széles körben alkalmazzák a tárgyak internetét (IoT) és a digitális ikertechnológiát, lehetővé téve a várostervezőknek, hogy proaktívan szimulálják a mindennapi városi élet forgatókönyveit, és optimalizálják az olyan rendszereket, mint
mielőtt azokat a való világban is bevezetnék.
A város épületei elsősorban fenntartható, szén-dioxid-semleges fából épülnek, és napelemekkel vannak ellátva. A kritikus infrastruktúrát, beleértve az áram-, víz- és internetkábeleket, a biztonság és az esztétikum fokozása érdekében a föld alá telepítették.
A város infrastruktúrája lehetővé teszi az autonóm közlekedés és más olyan innovációk tesztelését is, amelyeket hagyományos városi környezetben jóval körülményesebb lenne kipróbálni. Integrálja a föld feletti és a föld alatti rendszereket, és ezeket a torlódások, dugók alapján folyamatosan optimalizálják. A gyalogsétányok és a kerékpárutak lineáris parkokként lesznek kialakítva, a kis sebességű autonóm járatok számára fenntartott szegélysávokkal.
A föld alatt kiterjedt alagúthálózat teszi lehetővé a diszkrét és hatékony áruszállítást és hulladékkezelést autonóm járművek és robotok segítségével. A város 14 épületét mintegy 25 ezer négyzetméternyi alagút segítségével kötik össze. Ráadásul ennek köszönhetően az önvezető szállító járművek a változó időjárási viszonyoktól függetlenül végezhetik munkájukat, jelentősen növelve a hatékonyságot és fenntartva a gyalogosbarát utcákat. Érdekesség, hogy a világ egyik vezető autóipari vállalatának városában a magántulajdonban lévő benzinüzemű járművek behajtása tilos, ami tükrözi a város elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt.
A Woven City folyamatosan monitorozza a városban zajló folyamatokat. Az érzékelők sűrű hálózata a gyalogosforgalomtól kezdve az energiafogyasztáson és a környezeti paramétereken át a közterületek használatáig szinte mindent nyomon követ. Ezek az adatok lehetővé teszik a tervezőknek, hogy a tényleges használati szokások és a felmérések alapján optimalizálják a buszmenetrendeket, átkonfigurálják a közterületeket, vagy éppen az utcai világítás újrakalibrálásával javítsák az éjszakai hangulatot és biztonságérzetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.