Szaúd-Arábia néhány évvel ezelőtt azt a célt tűzte ki, hogy az akkor divatos okosváros-koncepciót meghonosítva az országot futurisztikus turisztikai paradicsommá alakítja. Ezt olyan gigantikus építészeti projektekkel szeretné megvalósítani, mint a Neom nevű, a sivatag közepén felépített modern város, valamint a Mukaab nevű futurisztikus felhőkarcoló. Az arab országnak azonban ehhez a közlekedési hálózatát is fejlesztenie kell, és erre meg is van a szándék. Nemrég megnyitottak egy olyan új és hatalmas, vezető nélküli metróhálózatot, amely világ leghosszabbja ebben a kategóriában.
A New Atlas cikke szerint a főváros, Rijád metróhálózatában december elseje volt a legújabb mérföldkő, ekkor három metróvonalat is megnyitottak, januárban pedig további két vonal nyitása következik. A hálózat teljes hossza 176 kilométer, a legfontosabb kerületeket, az üzleti központokat és a kulturális nevezetességeket köti össze Szaúd-Arábia fővárosában.
Ha elkészül a teljes hálózat, akkor napi 3,6 millió utas befogadására lesz képes, és jelentősen csökkenhet a közúti forgalom Rijádban, egyúttal becslések szerint évente csaknem 12,5 millió tonnával csökkenti a 7 milliós metropolisz szén-dioxid-kibocsátását.
A hálózat 85 metróállomásból áll majd. Közülük a Zaha Hadid Architects által tervezett King Abdullah Financial District metróállomás dicsekedhet a leglátványosabb külcsínnel. Az állomás gondosan megtervezett elrendezésének célja, hogy az utasok számára megkönnyítse a navigálást, a külseje pedig egy szemet gyönyörködtető rácsos, íves forma, amelyet úgy terveztek, hogy enyhítse a szaúdi fővárosban sokszor elviselhetetlen nyári hőséget.
Az állomások mellett a járműpark is új és modern: 69 Alstom Metropolis szerelvény és 47 Innovia Metro szerelvény alkotja majd a flottát, mindegyik teljesen elektromos. Ezek mindegyike ergonomikus ülésekkel, LED-világítással, légkondicionálóval és modern utastájékoztató rendszerrel lesz felszerelve. A szerelvények ráadásul teljesen automatizáltak lesznek, vagyis mindegyik vonalon vezető nélkül közlekednek majd. Ez a megoldás nem ismeretlen a magyar utasok számára sem, ugyanis a többi között Sydney és Tajpej mellett Budapesten is közlekednek vezető nélküli metrók, az M4-es vonalán utazhatunk velük.
A szerelvényeket gyártó Alstom tájékoztatása szerint a metrókocsik mozgását a legmodernebb jelzőrendszer védi, amely a vonatok sebességét is szabályozza, biztosítva a zökkenőmentes és biztonságos működést, beleértve a vonatajtók automatikus kinyílását. A teljesen klimatizált állomások peronszűrő ajtókkal vannak felszerelve, amelyek megakadályozzák, hogy az emberek a vágányra lépjenek. A kocsikat fejlett utastájékoztatási rendszerrel látták el, amely a szerelvényeken és az állomások peronjain elhelyezett képernyőkön és hangszórókon keresztül valós idejű információkat szolgáltat az utasoknak.
A metrófejlesztések és a gigantikus Neom projekt már a részét képezik Szaúd-Arábia előkészületeinek a 2034-es labdarúgó-világbajnokság megrendezésére. Az előzetes tervek szerint a tíz év múlva megrendezendő, 48 csapatos foci-vb-t öt város 15 stadionjában rendezik meg az arab országban. A házigazda városok között Rijád és Neom is szerepel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.