Ha úgy néz k, mint egy kacsa és úgy hápog, mint egy kacsa – akkor csak egy gumikacsa lehet a Duck World boltjainak polcain sorakozó megszámlálhatatlan fajtából. A cég négy kiemelt helyen lévő boltot üzemeltet Londonban egy egyet Miamiban, és virágzik annak ellenére, hogy sorra mennek tönkre más árukat kínáló kiskereskedelmi láncok világszerte.
A cég 700 különféle gumikacsát árul a legkülönbözőbb méretben és változatban. A legnépszerűbb modellek közé tartozik a szuperhősök ihlette „Spidy Duck” és a turisták által kedvelt „Telephone Booth” kacsa. Némelyik bolyhos, kerámiából készült vagy színváltós, és nem mindegyikkel lehet fürdeni, mert nem bírja a vizet.
A négy londoni üzletben
az árak az öt font és a három számjegyű összeg között mozognak,
a cég mégis boldogul, miközben hanyatlik az ország kiskereskedelmi szektora.
Igaz, az utóbbi hónapok a Duck World számára is egyre nagyobb kihívást jelentettek, ismerte el a CNBC-nek Irina Fedotova, aki Filip Perkonnal 2023 januárjában alapította a céget, hogy „boldogságot terjesszen”.
A tartós, még mindig 3,4 százalékos infláció, a bérek emelkedése és a növekvő adóterhek miatt kénytelenek voltak árat emelni.
A gumikacsa azonban ikonikus termék, imádják a turisták, az ajándékot vadászók és a gyűjtők is, a legnagyobb vásárlóréteg pedig meglepő módon az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között született millenniumi generáció, de van, aki azért vesz gumikacsát, hogy gyakorolhassák a gyerekei a célba lövést vízipisztollyal.
Jonathan De Mello kiskereskedelmi elemző, a JDM Retail vezérigazgatója azzal magyarázza a sikert, hogy az ilyen üzleteknek meglehetősen hűséges a vásárlói bázisa, és a gyűjthető darabok egyébként is élveznek bizonyos immunitást a makrogazdasági visszaeséssel szemben.
Szerinte a Duck World „rendkívül magas” megtérülést érhet el a gumikacsák eladásából, mivel
a bruttó árrés legalább 70, de akár 80-85 százalékos is lehet az alacsony nyersanyag- és gyártási költségeknek köszönhetően.
A gumikacsák zömét az Egyesült Királyságban tervezik és Kínában gyártják, a Miami üzlet számára ezért nagy gondot jelent az amerikai-kínai vámháború. Fedotova elmondta, hogy próbálnak alternatívát találni, de az Egyesült Államokban semmiképpen nem éri meg a gyártás.
Nem csupán a gumikacsa, hanem általában a játékgyártásban szinte abszolút a kínai monopólium, az S&P Global Market Intelligence adatai szerint a geopolitikai feszültségek ellenére az év első hat hónapjában még mindig
a világ második legnagyobb gazdasága adta a globális export 71,4 százalékát;
a részesedése 2019 első felében még 76,8 százalék volt. Összehasonlításképpen az Egyesült Államok részesedése mindössze 1,1 százalék.
Gumikacsát gyártani azonban nem lehetetlen ott sem: a hírességek által engedélyezett gumikacsák gyártója, a CelebriDucks azzal büszkélkedik, hogy a termékei „100 százalékban Amerikában készülnek”, Ohióban és Michiganben.
A gumikacsát egyébként nem csupán a Duck World üzleteiben lehet venni, megtalálhatóak London számos szuvenírboltjában is. Bécsben a turisták képesek 14 eurót fizetni a Wolfgang Amadeus Mozartot megszemélyesítő gumikacsáért.
A játékok összességében nagyon jól mennek: a SumUp adatai szerint 2024-ben a forgalmuk a második legnagyobb növekedést könyvelhette el 2020 óta az Egyesült Királyságban. Nemzetközi szinten pedig a Popmart Labubu babáiért tört ki az őrület.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.