BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína fellép a túlkínálat ellen: durván átszabhatja az elektromos járművek piacát

Az elektromos autók gyártói az árak csökkentésével versenyeznek egymással. A kínai kormány beavatkozik az árversenybe, mert attól fél, hogy az serkenti a deflációt, és veszélybe sodorja a gazdasági növekedést.

Behúzhatja a kéziféket az autóipar. Kína arra ösztönzi elektromos járműiparát, hogy hagyjon fel az árak csökkentésével és korlátozza a termelést, mivel Peking attól tart, hogy a tartós defláció veszélyezteti a gazdasági növekedést. Az elmúlt hónapokban a kínai tisztviselők többször is szóba hozták, hogy szükség van a túlkapacitással küzdő ágazatok, például az elektromos járműipar megzabolázására.

Xinhua Headlines: Things to watch at China's 2025 "two sessions"
A kínai elektromos autók népszerűsége Európában is növekszik / Fotó: Xinhua via AFP

A probléma kapcsán Hszi Csin-ping is megszólalt. A kínai elnök szokatlanul nyers hangvételű beszédében bírálta a tartományi kormányokat amiatt, hogy túlzott mértékben fektetnek be a mesterséges intelligenciába, a számítástechnikai kapacitásba és az elektromos járműgyártásba. Ezek ugyan Peking által is stratégiai prioritású iparágak, azonban fenyegeti őket a túlfűtöttség veszélye is – számolt be róla a The Guardian.

Kína több nagy autógyártója – köztük a Tesla riválisának számító és Szegeden autógyárat építő BYD – a múlt hónapban meghallgatáson vett részt a kínai szabályozó hatóságoknál, ahol figyelmeztetést kapott a túlkapacitás miatt. Az elemzők szerint Kína kormányzati szervei gyorsan reagáltak Hszi legutóbbi kijelentéseire, és ígéretet tettek a túlkínálat visszafogásának elősegítésére.

Az olcsóbb termékeket preferálják a kínai fogyasztók

A probléma azonban ennél összetettebb. A kínai gazdaság ugyan versenyképes, de a fogyasztók nem akarnak megválni a pénzüktől, és emiatt már a legalacsonyabb árakat várják el, azokat keresik. Erre reagálva több iparág szereplői is a költségszint közelébe csökkentik áraikat, hogy minél nagyobb piaci dominanciát érjenek el.

Ez alól a kínai elektromosjármű-gyártók sem kivételek. A BYD többször is csökkentette az alacsony kategóriás, de rendkívül népszerű Seagull modelljének árát, legutóbb 55 800 jüanért (2,7 millió forint) kínálta, ami csaknem 20 százalékkal alacsonyabb a hivatalos kiskereskedelmi árnál. A BYD egyik versenytársa, a Great Wall Motors júniusban új verziót dobott piacra Ora 3 modelljéből, amelynek ára körülbelül 20 százalékkal alacsonyabb a tavaly szeptemberi kiskereskedelmi árnál.

Januárban He Hsziao-peng, az XPeng Motors vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy 2025-ben biztosan hevesebb verseny lesz a piacon, és hogy egyes autógyártók nem fogják túlélni a közelgő árháborút.

Júliusban Kína nyilvánosságra hozott egy új törvénymódosítási tervezetet az árazásról – ez az első módosítás 1998 óta –, amely kifejezetten az árháborúk ellen irányul. A törvényjavaslat megerősítené a kormány azon jogkörét, hogy

  • árkorlátozásokat állapítson meg,
  • azonosítsa a tisztességtelen árazási magatartást,
  • és visszaszorítsa az úgynevezett involúciós versenyt,
  • valamint a piaci erőfölény felhasználását az árak befolyásolására.

Az elektromos autók dömpingje miatt áll a bál Kína és Európa között

A piaci elemzők nem biztosak abban, hogy Peking a legjobb válaszokat adta a kihívásra. Antonia Hmaidi, a Merics vezető elemzője szerint a kínai termékfelesleg egyik megoldása az lehetne, hogy még többet adnak el külföldön. Emiatt azonban rövid távon fokozódna a feszültség Kína legtöbb kereskedelmi partnere között. Ez pedig nem segítene az Európai Unió és Kína közötti konfliktus mérséklésén, amin a felek már egy ideje dolgoznak – egyelőre eredménytelenül.

Tavaly az Európai Unió 45 százalékos vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre, ami felháborította Pekinget. A közelmúltban tartott EU–Kína-csúcstalálkozón is fontos napirendi pont volt ez a kérdés, azonban nem sikerült előrelépést elérni. Ennek ellenére a kínai vállalatok piaci részesedése az európai elektromos járművek piacán 10 százalékos volt, nagyjából ugyanannyi, mint a vámok bevezetése előtt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.