Reagált lapunknak a BYD: halad a szegedi gyár építése, nem változtak a terveink
Nem igazak a külföldi sajtóban megjelent hírek a szegedi BYD-gyár termelésének felfuttatásáról és a tervezett kapacitásáról – erről tájékoztatta a kínai tulajdonú autóipari vállalat a Világgazdaságot. Kedden a Reuters anonim forrásokra hivatkozva azt írta, a BYD 2026-ig elhalasztja a tömeggyártás elindítását új magyarországi elektromosjármű-gyárában, és legalább az első két évben a tervezett kapacitás alatt fogja üzemeltetni a szegedi üzemet, helyette a vártnál korábban kezdi meg az autók gyártását az új törökországi üzemében, ahol alacsonyabbak a bérköltségek. a török gyár pedig a tervek szerint a bejelentett gyártási terveinél magasabb kapacitáson üzemel majd. Az összehasonlítás azonban nem áll.

BYD: a szegedi gyár tervezett kapacitása nem változott
„A BYD hosszú távra tervez Európával, és a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad. Az ütemtervünknek megfelelően, az év végén tervezzük megkezdni a gyártást, hamarosan Európában gyártunk autókat Európa számára.”
A szegedi gyár tervezett kapacitása sem változott: ahogy mindig is hangsúlyoztuk, 300 ezer darabos éves csúcskapacitással számolunk. Emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgozunk, hogy tovább erősítsük helyi ellátási láncunkat
– fogalmaztak lapunknak. A Reuters azt is állította, hogy a gyártás áthelyezése Magyarországról Törökországba visszaesést jelentene az Európai Unió számára, amely korábban abban bízott, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett vámok kínai befektetéseket és jól fizetett gyártói munkahelyeket hoznak majd az unióba.
A HIPA-vezér szerint is fake news
A hírügynökségben megjelent cikket rögtön megcáfolta Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, aki
fake newsnak minősítette a BYD magyarországi terveinek változásáról szóló hírt.
Joó István a Facebook-bejegyzésében három képpel szemléltette, hogy miért képtelenségek ezek az állítások. A fotókon a törökországi és a magyarországi építkezés helyzete látható. Ezekből kiderül, hogy a török beruházás esetében jóformán még egy kapavágás sem történt, míg Magyarországon az építkezés a végéhez közeledik.
Ellentmond a magyarországi termelés visszafogásának az is, hogy a BYD nemrég jelentette be, hogy a vállalat európai központja Magyarországon lesz, és a kormánybiztos szerint a BYD központja azt is megerősítette, hogy semmilyen módosulás nincs a hazai gyárépítés és gyártási felfutás tekintetében.

A HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség később közleményben is jelezte, hogy a BYD kitart Magyarország mellett, felidézve, hogy a kínai autógyártó 224 tárgyalási forduló után döntött úgy, hogy első európai gyárát hazánkban építi fel.
Hangulatkeltés zajlik a magyarországi kínai beruházások körül?
A BYD esete nem egyedülálló, az utóbbi időben több kínai tulajdonú vállalat esetében közöltek hazai és külföldi orgánumok olyan cikkeket, amelyekben rendre negatív színben tüntetik fel a beruházásokat, és amelyeket érintettek mindannyiszor megcáfoltak. Ráadásul a hangulatkeltésben nagyon úgy tűnik, hogy az Európai Bizottság is partner, márciusban a brüsszeli testület vizsgálatot indított a BYD ellen a szegedi gyár építésével kapcsolatban.
Csakhogy úgy tudjuk, azóta sem történt semmilyen lépés a bizottság részéről, az eljárás a mai napig nem kezdődött meg.
A legutóbb a CATL akkumulátoripari vállalatról jelentek meg olyan sajtóhírek, miszerint elhalasztja a beruházás második ütemét. A kínai cég azonnal cáfolta az állításokat, valótlannak nevezve őket. A CATL szakemberei jelenleg felülvizsgálják a Debrecenben tervezett második cellagyár technológiáját és beruházási ütemtervét azzal a céllal, hogy a legfejlettebb, legalacsonyabb kibocsátású és energiahatékonyabb megoldások valósuljanak meg magyarországi telephelyén. Hangsúlyozták, hogy a második ütem megvalósulása sosem kérdőjeleződött meg.
Ezek a tervei a szegedi BYD-gyárnak Magyarországon
Mára a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó vállalata, a BYD 2023 decemberében jelentette be, hogy Magyarországon, Szegeden építi fel első európai üzemét, a beruházás 4,5 milliárd dollárból valósul meg. Bár a kezdeti hírek 150 ezer autóról szóltak, időközben kiderült, hogy a teljes termelést ennél jóval nagyobbra, 300 ezer darabra tervezik.
Az első BYD várhatóan 2025 második felében gördül le a gyártósorról.
Az összképhez hozzátartozik, hogy a BYD-t is érinti a vámháború. Európában jelenleg 17 százalékos importvámmal néz szembe, ami arra késztette a vállalatot, hogy helyi gyárakba, például a magyarországiba fektessen be. A kínai autógyártó a következő években egy törökországi létesítmény építését is megkezdi.
A magyarországi elköteleződését az is mutatja, hogy nemrégiben jelentette be: 32 milliárd forint értékű beruházással új elektromosbusz-gyártó üzemet épít Komáromban, ahol évente 1250 járművet tudnak legyártani.


