A természetes (növényi) kaucsuk világtermelésének közel kétharmadát, globális exportjának mintegy 85 százalékát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia tegnap formálisan is megállapodott egy közös forgalomszabályozó és készletezővállalat, az International Tripartite Rubber Corp. (ITRCo) felállításáról. Az új társaság megkezdi a kaucsuk felvásárlását és készletezését, mihelyt a kilogrammonkénti termelői árak Indonéziában 6000 rúpia (0,67 dollár), Thaiföldön pedig 30 baht (0,71 dollár) alá süllyednek. Az indonéz kaucsuk árai most 6300 rúpia körül mozognak a fő termőkörzetben, Szumátra szigetén - jelentette a Reuters. A kartelljellegű szövetkezéshez más termelők csatlakozására is számítanak.
A hír előzménye, hogy a piaci egyensúly fenntartására és az ehhez szükséges ütközőkészletek finanszírozására az ENSZ égisze alatt létrehozott INRO nemzetközi szervezet szétesett, miután képtelen volt meggátolni a világpiaci árak mélyrepülését. Így ez utóbbiak tavaly már 30 éves mélyponton, kilogrammonként 0,50 dollár alatt landoltak. Ezért a három nagy délkelet-ázsiai kaucsukszállító még múlt decemberben megegyezett abban, hogy az árak megszilárdítása végett az idén és jövőre 4-4 százalékkal csökkenti a termelését, és meghatározatlan ideig 10 százalékkal visszafogja a kivitelét. Egyúttal közösen készletezik a feleslegeket. Ám a finanszírozási nehézségek sokáig hátráltatták a vegyes vállalat létrehozásáról szóló végleges szerződés aláírását, amelyet háromszor is elnapoltak. Ezzel persze még nem hárult el minden akadály előle. Az ITRCo hivatalosan bejegyzett alaptőkéje ugyanis 225 millió dollár, ám a három érdekelt fél eddig együttesen még csak hárommilliót tudott összegyűjteni erre a célra.
A közös készletezés feltételeinek megalapozása tehát alighanem hosszabb időt vesz igénybe, ám erre úgy tűnik, nincs is már sürgős szükség. A világpiaci árak ugyanis az idén jelentősen megemelkedtek, jóllehet voltak erősebb átmeneti visszaesések is. A természetes kaucsuk legnagyobb határidős piacán, a tokiói határidős tőzsdén az elmúlt napokban újra négyéves csúcsra, 108 jen közelébe (0,8 dollár fölé) emelkedett a kilogrammonkénti árszint.
Az árhullámban komoly szerepet játszottak a vezető termelők piackorlátozó tervei, ám más okai is voltak. Így már korábban érkeztek olyan jelzések, hogy az alacsony árakkal elégedetlen farmerek az ültetvények egy részén más, jövedelmezőbb haszonnövényeket telepítenek. Ráadásul a Thaiföldet sújtó szárazság a nyár elején lényegesen leapasztotta a kaucsukfák tejtartalmát (latex).
Emellett a hosszú távú piaci előrejelzések a fő felhasználók, az abroncsgyártók keresletének tartós erősödéséről szólnak. Ezt elsősorban a nagy ázsiai országok (Kína, India) felgyorsuló motorizá-
ciójával magyarázzák, ám vannak környezetvédelmi és biztonsági megfontolások is. A természetes kaucsuk, tudniillik, egyes szakértők szerint a menettulajdonságokat (kopásállósság, rugalmasság, a gördülő-ellenállás mérséklése) figyelembe véve, több paraméterben is felülmúlja a szintetikus változatot, ráadásul ez utóbbi üzemszerű újrahasznosítása még nem megoldott. A szintetikus kaucsuk fő nyersanyagául szolgáló kőolaj újbóli megdrágulása is a növényi kaucsuk keresletét erősítheti. Piaci felértékelődését hosszabb távon elősegítheti a globális kőolajkészletek végessége.
A sommás megállapításokkal mindazonáltal óvatosan kell bánni, hiszen a mostani technológiák mellett az abroncsokban természetes és szintetikus kaucsukot egyaránt használnak. Ezek aránya járműtípustól is, évszaktól (nyári vagy téli gumi) is erősen változó, ám hazai szakemberek szerint maximális esetben sem igen haladja meg a 40 százalékot az alapanyag-szükségletben. A nyerskaucsuk tőzsdei ármozgása is ezért különböző mértékben, bizonyos abroncstípusoknál igen marginálisan befolyásolhatja a gyártási költségeket.
Magyarország 2000-ben 19 ezer tonna növényi kaucsukot importált, zömmel Indonéziából és Thaiföldről, a Magyar Gumiipari Szövetség adatai szerint. A szintetikus kaucsuk importja ugyanakkor elérte a 35 ezer tonnát, amely nagyrészt Oroszországból származott. A hazai szükséglet több mint 80 százalékát a Michelin (Taurus) két abroncsgyára adja. (GI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.